Studium transportu szynowego w Krakowie
KE przedstawiła propozycję zainwestowania 2,7 mld € w 152 kluczowe projekty w dziedzinie transportu, które wspierają konkurencyjną i czystą mobilność z wykorzystaniem internetu w Europie. Wśród nich “Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie.” Wybrane działania to m.in. modernizacja linii kolejowej Białystok-Ełk o długości ponad 100 km. Zapotrzebowanie na inwestycje w infrastrukturę transportową jest ogromne – podkreśla Violeta Bulc, europejska komisarka ds transportu.
Wybrane projekty przyczynią się do modernizacji linii kolejowych, likwidacji wąskich gardeł i poprawy połączeń transgranicznych, instalacji punktów zasilania alternatywnymi paliwami oraz wdrożenia nowatorskich rozwiązań w zakresie zarządzania ruchem. Inwestycje są realizowane w ramach instrumentu Łącząc Europę, unijnego mechanizmu finansowego wspierania unijnych sieci infrastruktury i umożliwią zmobilizowanie dodatkowego współfinansowania ze środków publicznych i prywatnych w wysokości 4,7 mld €. Oprócz modernizacji europejskiej sieci transportowej inwestycje będą również stymulować działalność gospodarczą i tworzenie miejsc pracy. Z puli 2,7 mld € w roku bieżącym Komisja przeznacza 1,8 mld € na potrzeby 15 państw kwalifikujących się do wsparcia z Funduszu Spójności w celu dalszego zmniejszania różnic w stanie infrastruktury.
Komisarka Bulc powiedziała: Zapotrzebowanie na inwestycje w infrastrukturę transportową jest ogromne. Obecna nowa runda inwestycji skupia się na ekologicznych, nowatorskich oraz cyfrowych projektach, których celem jest modernizacja Europejskiej sieci transportowej. Dzisiaj jesteśmy o 1 krok bliżej unii transportowej służącej potrzebom obywateli, stymulującej gospodarkę i pomagającej w tworzeniu miejsc pracy. Patrząc w przyszłość, zachęcam zainteresowane strony do jak najlepszego wykorzystania pozostałych środków, przy zastosowaniu łączenia finansowania w celu zmaksymalizowania oddziaływania i zwielokrotnienia wszystkich możliwych zasobów.
Wybrane projekty skupiają się przede wszystkim na strategicznych odcinkach europejskiej sieci transportowej (sieć bazowa) w celu zapewnienia największej wartości dodanej i efektów dla UE. Największa część zostanie przeznaczona na rozwijanie europejskiej sieci kolejowej (1,8 mld), dekarbonizację i modernizację transportu drogowego oraz rozwijanie inteligentnych systemów transportowych (359,2 mln), a także na powszechne wprowadzenie systemów zarządzania ruchem lotniczym (ATM) (311,3 mln).
Wybrane działania to m.in. inicjatywy przewodnie – modernizacja linii kolejowej Białystok-Ełk o dł. ponad 100 km; modernizacja ATM; rozwój sieci szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych w Szwecji, Danii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Wszystkie projekty zakwalifikowano do finansowania w drodze konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków, ogłoszonych 13 października. Wpłynęło 349 wniosków na kwotę współfinansowania bliską 7,5 mld €.
W zw. z tym Komisja mogła wybrać najlepsze projekty, zapewniając zrównoważony rozdział środków pod względem geograficznym oraz pomiędzy poszczególne rodzaje transportu. Wkład finansowy UE ma formę dotacji, a stopa dofinansowania wynosi od 10 do 50% kwalifikowalnych kosztów danego projektu, w zależności od jego typu i zaproszenia do składania wniosków (do 85% w ramach puli na potrzeby spójności).
Dalsze kroki
Państwa UE reprezentowane w komitecie koordynacyjnym ds. Łącząc Europę muszą teraz formalnie zatwierdzić propozycję finansowania na posiedzeniu 6 lipca. Przyjęcia formalnej decyzji przez Komisję można spodziewać się pod koniec lipca. Następnie działająca w strukturach Komisji Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) przygotuje umowy o udzielenie dotacji, a w drugiej połowie roku umowy te zostaną podpisane.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kontekst
W ramach Łącząc Europę z budżetu UE na l. 2014–2020 zostanie udostępniona kwota 23,2 mld € w celu współfinansowania projektów transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T w państwach UE. Z tej kwoty 11,3 mld zarezerwowano dla realizowanych w państwach członkowskich projektów kwalifikujących się do korzystania z Funduszu Spójności. W rocznych i wieloletnich programach prac określono zestaw priorytetów i całkowitą kwotę wsparcia finansowego na realizację każdego z tych priorytetów w danym roku.
Od r. 2014, który był pierwszym rokiem programowania w ramach Łącząc Europę, uruchomiono 3 rundy zaproszeń do składania wniosków (w l. 2014, 2015 i 2016). Do tej pory w ramach zaproszeń do składania wniosków w l. 2014 i 2015 podpisano umowy o udzieleniu dotacji na rzecz 452 projektów. Projekty te otrzymują współfinansowanie w ramach instrumentu na 18,7 mld €. Zaproszenia do składania wniosków z 2016 r. przyczynią się do zrealizowania 92% budżetu Łącząc Europę, zapewniając inwestycje na 41,6 mld €.
Kolejne zaproszenie łączenia instrumentów do składania wniosków ogłoszone w lutym jest otwarte w odniesieniu do projektów w dziedzinie infrastruktury transportowej. Wraz z Europejskim Funduszem na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) oraz europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi Łącząc Europę odgrywa ważną rolę w zapełnianiu luki inwestycyjnej w Europie, co jest jednym z głównych priorytetów Komisji.
Proponowana lista wybranych projektów w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2016 r. – obejmująca m.in. Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie – pod linkiem „WIĘCEJ” poniżej.
„