Stu pasażerów przetestuje Radomską Kartę Miejska

infotrans
14.02.2014 14:44

MZDIK Radom rozpoczyna testy funkcjonowania systemu Radomskiej Karty Miejskiej. Do 28 lutego przyjmowane są zgłoszenia od mieszkańców miasta, zainteresowanych udziałem w pilotażu. Testy potrwają co najmniej trzy miesiące. Są one jednym z najważniejszych etapów wdrażania systemu. Do udziału w teście mogą być zakwalifikowane osoby mające ukończone szesnaście lat w dniu składania zgłoszenia, zamieszkałe na terenie Radomia i aktywnie korzystające z naszej komunikacji miejskiej. Przez aktywne korzystanie z transportu rozumiemy średnio trzy przejazdy dziennie minimum dwiema różnymi liniami autobusowymi – i to przez co najmniej 25 dni każdego miesiąca. Z udziału w pilotażu są wykluczeni pracownicy MZDIK, a także osoby zatrudnione w Urzędzie Miejskim, Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji oraz wszystkich pozostałych jednostkach budżetowych i spółkach gminnych. W testach nie mogą też brać udziału pracownicy firm ITS Michalczewski i R&G Plus, radni Rady Miejskiej w Radomiu i osoby mające na 1 lutego 2014 roku zaległości wobec nas z tytułu nieuiszczonych wezwań do wniesienia opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu autobusowego bądź biletu parkingowego w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Spośród otrzymanych zgłoszeń specjalnie powołana komisja wybierze stuosobową grupę, która zostanie zaproszono potem do udziału w testach Radomskiej Karty Miejskiej. Na ich kartach zostaną zakodowane bilety sieciowe, które umożliwią korzystanie z komunikacji miejskiej w Radomiu bez żadnych ograniczeń. Co istotne, Zarząd pokrywa koszt wydania kart i kodowania takich biletów. Dalsze informacje o tym projekcie tutaj

Kamil Tkaczyk, szef MZDIK Radom przedstawia miejską kartęKamil Tkaczyk, szef MZDIK Radom przedstawia miejską kartęKamil Tkaczyk, szef MZDIK Radom przedstawia miejską kartę
Podstawowym celem pilotażu ma być potwierdzenie podstawowych funkcjonalności systemu. Zadaniem wybranych przez nas pasażerów będzie jak najczęstsze korzystanie z komunikacji miejskiej oraz sprawdzanie, jak działają karty. Uczestnicy będą zobowiązani do niezwłocznego przyłożenia karty do kasownika po rozpoczęciu każdego przejazdu autobusem komunikacji miejskiej, a także przed zakończeniem każdego przejazdu. MZDIK poprosi ich też o wypełnienie ankiety dotyczącej działania Radomskiej Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Cenne będą wszelkie uwagi dotyczące funkcjonowania kasowników, tablic wewnątrz autobusów z informacjami dla pasażerów oraz zapowiedzi głosowych. Do ankiet będzie można dołączyć własne, dodatkowe uwagi, spostrzeżenia i opinie odnośnie działania obu systemów. Dla pięciu najbardziej aktywnych uczestników testu przygotujemy nagrody. –„Uczestnicy pilotażu jako pierwsi mieszkańcy Radomia będą mogli skorzystać z kart miejskich. Na razie dysponujemy niewielką liczbą testowych egzemplarzy, ale wkrótce otrzymamy aż 80 tysięcy nowych kart. Opracowaliśmy dla nich cztery wzory graficzne. Na awersie znalazły się fotografie związane tematycznie z komunikacją miejską oraz samym miastem lub motyw graficzny z panoramą Radomia, znany z serwisu internetowego miasta. Rewers natomiast służy personalizacji – znajdzie się na nim 17-cyfrowy numer seryjny, fotografia posiadacza karty oraz jego imię i nazwisko „możemy przeczytać na stronie MZDIK. System RKA wdraża firma R&G Plus z Mielca, która wygrała przetarg na wdrożenie karty miejskiej, a także Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Wartość kontraktu to 8 milionów 839 tysięcy złotych, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (w ramach działania 5.1 – Innowacje w komunikacji miejskiej) wynosi 85 procent kosztów kwalifikowanych, czyli ponad 6 milionów złotych.
Konferencja prasowa w autobusie z okazji wprowadzenia Radomskiej Karty MiejskiejKonferencja prasowa w autobusie z okazji wprowadzenia Radomskiej Karty MiejskiejKonferencja prasowa w autobusie z okazji wprowadzenia Radomskiej Karty Miejskiej
Data rozpoczęcia naboru chętnych do udziału w testach Radomskiej Karty Miejskiej nie jest przypadkowa. Dokładnie trzy lata temu – 14 lutego 2011 roku – pasażerowie komunikacji miejskiej w Radomiu mogli po raz pierwszy kupić bilety poprzez telefony komórkowe. Pierwszym operatorem, który wszedł na radomski rynek, była firma moBILET. Kolejni dwaj operatorzy – czyli firmy SkyCash oraz mPay – zaczęli współpracę z nami jesienią 2011 roku. Firma moBILET ma największe udziały w sprzedaży, ale pozostali dwaj operatorzy także radzą coraz lepiej. Każdego miesiąca sprzedaż jest coraz wyższa. Tylko w roku 2013 sprzedaliśmy jednorazowe bilety normalne, ulgowe oraz 24-godzinne normalne oraz ulgowe o łącznej wartości prawie 24 tysięcy złotych. Dla porównania: w pierwszym roku płatności mobilnych wartość sprzedaży wyniosła około 9 tysięcy złotych. Zauważono dwie ciekawe prawidłowości. Sprzedaż biletów przez telefony komórkowe wcale nie zmniejszyła zainteresowania biletami u kierowców autobusów. Prognozowano też, że przez komórki będziemy sprzedawali więcej biletów ulgowych (że z tej usługi najczęściej będą korzystali młodsi pasażerowie). Wszyscy operatorzy sprzedają jednak zauważalnie więcej biletów normalnych.