MZDIK Radom rozpoczyna testy funkcjonowania systemu Radomskiej Karty Miejskiej. Do 28 lutego przyjmowane są zgłoszenia od mieszkańców miasta, zainteresowanych udziałem w pilotażu. Testy potrwają co najmniej trzy miesiące. Są one jednym z najważniejszych etapów wdrażania systemu. Do udziału w teście mogą być zakwalifikowane osoby mające ukończone szesnaście lat w dniu składania zgłoszenia, zamieszkałe na terenie Radomia i aktywnie korzystające z naszej komunikacji miejskiej. Przez aktywne korzystanie z transportu rozumiemy średnio trzy przejazdy dziennie minimum dwiema różnymi liniami autobusowymi – i to przez co najmniej 25 dni każdego miesiąca. Z udziału w pilotażu są wykluczeni pracownicy MZDIK, a także osoby zatrudnione w Urzędzie Miejskim, Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji oraz wszystkich pozostałych jednostkach budżetowych i spółkach gminnych. W testach nie mogą też brać udziału pracownicy firm ITS Michalczewski i R&G Plus, radni Rady Miejskiej w Radomiu i osoby mające na 1 lutego 2014 roku zaległości wobec nas z tytułu nieuiszczonych wezwań do wniesienia opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu autobusowego bądź biletu parkingowego w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Spośród otrzymanych zgłoszeń specjalnie powołana komisja wybierze stuosobową grupę, która zostanie zaproszono potem do udziału w testach Radomskiej Karty Miejskiej. Na ich kartach zostaną zakodowane bilety sieciowe, które umożliwią korzystanie z komunikacji miejskiej w Radomiu bez żadnych ograniczeń. Co istotne, Zarząd pokrywa koszt wydania kart i kodowania takich biletów. Dalsze informacje o tym projekcie tutaj
Podstawowym celem pilotażu ma być potwierdzenie podstawowych funkcjonalności systemu. Zadaniem wybranych przez nas pasażerów będzie jak najczęstsze korzystanie z komunikacji miejskiej oraz sprawdzanie, jak działają karty. Uczestnicy będą zobowiązani do niezwłocznego przyłożenia karty do kasownika po rozpoczęciu każdego przejazdu autobusem komunikacji miejskiej, a także przed zakończeniem każdego przejazdu. MZDIK poprosi ich też o wypełnienie ankiety dotyczącej działania Radomskiej Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Cenne będą wszelkie uwagi dotyczące funkcjonowania kasowników, tablic wewnątrz autobusów z informacjami dla pasażerów oraz zapowiedzi głosowych. Do ankiet będzie można dołączyć własne, dodatkowe uwagi, spostrzeżenia i opinie odnośnie działania obu systemów. Dla pięciu najbardziej aktywnych uczestników testu przygotujemy nagrody. –„Uczestnicy pilotażu jako pierwsi mieszkańcy Radomia będą mogli skorzystać z kart miejskich. Na razie dysponujemy niewielką liczbą testowych egzemplarzy, ale wkrótce otrzymamy aż 80 tysięcy nowych kart. Opracowaliśmy dla nich cztery wzory graficzne. Na awersie znalazły się fotografie związane tematycznie z komunikacją miejską oraz samym miastem lub motyw graficzny z panoramą Radomia, znany z serwisu internetowego miasta. Rewers natomiast służy personalizacji – znajdzie się na nim 17-cyfrowy numer seryjny, fotografia posiadacza karty oraz jego imię i nazwisko „możemy przeczytać na stronie MZDIK. System RKA wdraża firma R&G Plus z Mielca, która wygrała przetarg na wdrożenie karty miejskiej, a także Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Wartość kontraktu to 8 milionów 839 tysięcy złotych, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (w ramach działania 5.1 – Innowacje w komunikacji miejskiej) wynosi 85 procent kosztów kwalifikowanych, czyli ponad 6 milionów złotych.
Data rozpoczęcia naboru chętnych do udziału w testach Radomskiej Karty Miejskiej nie jest przypadkowa. Dokładnie trzy lata temu – 14 lutego 2011 roku – pasażerowie komunikacji miejskiej w Radomiu mogli po raz pierwszy kupić bilety poprzez telefony komórkowe. Pierwszym operatorem, który wszedł na radomski rynek, była firma moBILET. Kolejni dwaj operatorzy – czyli firmy SkyCash oraz mPay – zaczęli współpracę z nami jesienią 2011 roku. Firma moBILET ma największe udziały w sprzedaży, ale pozostali dwaj operatorzy także radzą coraz lepiej. Każdego miesiąca sprzedaż jest coraz wyższa. Tylko w roku 2013 sprzedaliśmy jednorazowe bilety normalne, ulgowe oraz 24-godzinne normalne oraz ulgowe o łącznej wartości prawie 24 tysięcy złotych. Dla porównania: w pierwszym roku płatności mobilnych wartość sprzedaży wyniosła około 9 tysięcy złotych. Zauważono dwie ciekawe prawidłowości. Sprzedaż biletów przez telefony komórkowe wcale nie zmniejszyła zainteresowania biletami u kierowców autobusów. Prognozowano też, że przez komórki będziemy sprzedawali więcej biletów ulgowych (że z tej usługi najczęściej będą korzystali młodsi pasażerowie). Wszyscy operatorzy sprzedają jednak zauważalnie więcej biletów normalnych.