Strefa Czystego Transportu na krakowskim Kazimierzu
Kraków zamierzawprowadzić tzw. Strefę Czystego Transportu (SCzT) na Kazimierzu, pozwoli ona nawjazd pojazdom elektrycznym, na wodór, napędzanych gazem ziemnym (CNG) orazmieszkańcom zameldowanym lub zamieszkałym na Kazimierzu.
Uchwalona przez Sejm „Ustawa o Elektromobilności i PaliwachAlternatywnych” (z 11 stycznia 2018 r.) pozwala Gminom wydzielaćobszary miast, do których będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne, nawodór, z napędem CNG. Wyodrębniony teren to tzw. Strefa Czystego Transportu.Kraków zgodnie z tą ustawą postanowił przygotować projekt uchwały wprowadzającytaką strefę na Kazimierzu.
W myśl ustawy o elektromobilności i paliwach stałych,tworzone strefy miałyby funkcjonować na kształt tych znanych z miast zachodniejEuropy stref ograniczonej emisji komunikacyjnej (z ang. low emission zone,LEZ).
Utworzenie Strefy Czystego Transportu „Kazimierz” jestpilotażem, na podstawie którego będą prowadzone obserwacje i analizy.Wydzielenie tego obszaru zyskało akceptację mieszkańców tego obszaru orazUrzędu Wojewódzkiego. Wprowadzenie SCzT ma na celu zmniejszenie emisji spalin,a tym samym zmniejszenie negatywnego oddziaływania na zdrowie ludzi i środowisko.
SCzT „Kazimierz”: ul. Miodowa na odcinku od ul. Krakowskiejdo ul. Bożego Ciała, ul. Bożego Ciała na odcinku od ul. Św. Wawrzyńca do ul.Miodowej, ul. Beera Meiselsa na odcinku od Placu Nowego do ślepego zakończeniaza ul. Bożego Ciała, ul. Józefa, ul. Nowa, pl. Nowy, ul. Estery, ul. JonatanaWarszauera, ul. Kupa, ul. Izaaka, ul. Jakuba, ul. Wąska, Bartosza, plac Bawół,ul. Szeroka, ul. Ciemna, ul. Lewkowa, ul. Na Przejściu.
Granice obszaru LEZ zostaną oznaczone znakami. Mieszkańcystrefy czystego transportu będą mogli poruszać się po niej pojazdami (o ile sąto pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i są oni ichwłaścicielami, posiadaczami lub użytkownikami) bez względu na rodzaj napędu istosowanego paliwa. Wyznaczenie Strefy Czystego Transportu nie będziezobowiązywało mieszkańców strefy do wymiany pojazdów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W art. 39 ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwachalternatywnych, wymienione zostały pojazdy, które z mocy ustawą są zwolnione odograniczenia wjazdu w strefę czystego transportu, są to pojazdy: Policji,Inspekcji Transportu Drogowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, AgencjiWywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, CentralnegoBiura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, SłużbyWięziennej, Krajowej Administracji Skarbowej, jednostek ochronyprzeciwpożarowej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz służbratowniczych; użytkowane we flocie obsługującej Kancelarię Prezesa RadyMinistrów; zarządów dróg i realizujące zadania na rzecz zarządców dróg; SiłZbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych,jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi;o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, których właścicielami, posiadaczamilub użytkownikami są mieszkańcy strefy czystego transportu; a takżespecjalistyczne środki transportu sanitarnego, wykorzystywane przez zespołyratownictwa medycznego oraz zespoły transportu sanitarnego; autobusy zeroemisyjne;autobusy szkolne.
Dodatkowo zostały ustanowione wyłączenia od ograniczeń dowjazdu do strefy (art. 39 ust. 4 ustawy o elektromobilności i paliwachalternatywnych) dla: rowerów; TAXI; pojazdów (oznaczonych kartą parkingową)którymi kierują osoby niepełnosprawne, posiadający ważną kartę parkingową osobyniepełnosprawnej w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchudrogowym; pojazdów, które przewożą osobę niepełnosprawną legitymującą się kartąparkingową; pojazdów należących do placówek, o których mowa w art. 8 ust. 3apkt. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym przewożącychosobę mającą znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się,pozostającą pod opieką takiej placówki; pojazdów konduktów pogrzebowych,uprzednio zgłoszonych Straży Miejskiej Miasta Krakowa; pojazdów orszakówślubnych, uprzednio zgłoszonych Straży Miejskiej Miasta Krakowa; pojazdów służbmiejskich w rozumieniu punktu 3.2.1 załącznika Nr 1 do Rozporządzenia MinistraInfrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunkówtechnicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchudrogowego i warunków ich umieszczania na drogach; pojazdów pozostających w dyspozycjipodmiotów posiadających decyzje na wykorzystanie dróg w sposób szczególny;pojazdów zaopatrzenia w godzinach od 9:00 do 12:00 i od 15:00 do 16:00 na czaswykonywania czynności załadunku i obsługi technicznej; pojazdów lekarzy,pielęgniarek, położnych posiadających uprawnienia do wykonywania zawodu w celuudzielenia świadczeń zdrowotnych; pojazdów zarządcy drogi; pojazdów operatorawyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe.
„