Stołeczny system sterowania ruchem będzie rozbudowany?

infotrans
01.06.2016 08:41

System sterowania ruchem obejmuje dziś 72 skrzyżowania.Miasto planuje jego rozszerzenie, tak aby w przyszłości było w nim 700skrzyżowań z sygnalizacją.

Na co dzień jest niezauważalny – pozwala warszawiakombezpiecznie i szybko poruszać się po mieście. Ale wyłączenie ZintegrowanegoSystemu Zarządzania Ruchem mogłoby sparaliżować ruch na najważniejszych ulicachw centrum stolicy. ZSZR obejmuje 72 skrzyżowania, m. in. w ciągu Wisłostrady,Al. Jerozolimskich i ul. Świętokrzyskiej, a także na obszarze Powiśla. System,oparty o sieć kamer i czujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niegocykle sygnalizacji, koordynuje też sąsiednie skrzyżowania, dzięki czemu rzadziejtrzeba się zatrzymywać na czerwonym świetle. Miasto planuje dalszy rozwójsystemu.

?„Chcemy,by docelowo Zintegrowany System Sterowania Ruchem objął całą Warszawę i ok. 700skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Dzięki temu możliwe będzie skuteczniejszesterowanie i zarządzanie ruchem pojazdów, w tym także komunikacji miejskiej”?mówi Jacek Wojciechowicz, zastępca prezydenta Warszawy.

Taka rozbudowa to jednak bardzo trudna i kosztowna operacja,stąd też najpierw konieczna jest analiza, która wskaże w jakim kierunkurozwijać i unowocześniać ZSZR. System powinien bowiem nie tylko zwiększaćzasięg obszarowy, ale też zyskać nowe funkcjonalności, które usprawnią jegodziałanie. Aby było to możliwe, potrzebna jest całościowa koncepcja zmian,wpisana w szerszy program rozwoju miasta.

Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg naopracowanie takiej koncepcji. Podstawą do analiz będzie ocena istniejącegosystemu, a także rozpoznanie rynku systemów sterowania ruchem w aglomeracjachmiejskich i przegląd rozwiązań stosowanych już w Polsce i Europie. Na tejpodstawie wybrany wykonawca musi zaproponować rozwój stołecznego ZSZR wraz zmodernizacją istniejących urządzeń do najnowocześniejszych standardów.

Autorzy koncepcji mają zaproponować od trzech do dziesięciuobszarów rozbudowy, obejmujących od 15 do 50 skrzyżowań oraz przedstawić, jak wnajbliższych latach może się zmienić funkcja tych obszarów, szczególnie przyuwzględnieniu planów miasta związanych z rozwojem sieci transportowej.Zaproponowane obszary muszą uwzględniać połączenie z siecią obwodnic Warszawyzarządzaną przez GDDKiA i przewidywać priorytet dla komunikacji miejskiej (wtym tramwajów).

Elementem analizy ma być także symulacja i wizualizacjatrasy. Korytarz testowy obejmie odcinek al. Krakowskiej i ul. Grójeckiej odgranic Warszawy do skrzyżowania z ul. Wawelską. Symulacja powinna przedstawićstan istniejący oraz planowany, przy zastosowaniu rekomendowanego systemusterowania.

Przyszłarozbudowa Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchu jest projektem, który możebyć realizowany przy wykorzystaniu środków unijnych. Analiza mawykazać także możliwe źródła dofinansowania inwestycji z programów unijnych.