Stalowa Wola znów będzie miastem rowerów?
Jak podaje serwis Stalówka.net, Miejski Zakład Komunalnychce sięgnąć po unijne pieniądze i wybudować w Stalowej Woli system rowerumiejskiego. Każdy mieszkaniec będzie mógł ze specjalnej stacji rowerowejwypożyczyć jednoślad, dojechać w wybrane miejsce i zwrócić pojazd w innejstacji. Takie punkty do wypożyczania i oddawania jednośladów powstać mogą przyinstytucjach, marketach, zakładach pracy.
Rowery miejskie funkcjonują już w takich polskich miastach,jak Bydgoszcz, Wrocław, Toruń. Dlaczego takiej sieci nie stworzyć w StalowejWoli, nazywanej przez wielu miastem rowerów”? Minęły już lata, kiedycałe peletony pracowników wracały z Huty do domu lub jechały do pracy, alewśród wielu mieszkańców miasta, to wciąż popularny środek lokomocji. Bezwzględu na wiek i płeć. Jest także całkiem dobrze rozwinięta sieć szlaków rowerowych.Warto to wykorzystać.
Na takiej przesiadce z auta na rower zyskuje przede wszystkimmieszkaniec. Kierowcy, którzy zamienią 5 minut jazdy samochodem na 5 minutrowerem każdego dnia zmniejszają zauważalnie ryzyko chorób serca, cukrzycy iudarów – mówi raport z badań uniwersytetu Cambridge. Są i inne korzyści.
– Każdy, kto przesiądzie się na rower miejski i zrezygnujetym samym z samochodu, sprawi że w Stalowej Woli choć o odrobinę zmniejszy siępoziom zanieczyszczenia. A kiedy z aut na rzecz roweru zrezygnuje 100 osób, tojest to o 100 aut mniej na stalowowolskich drogach. To nie do przecenienia wgodzinach szczytu – Anna Pasztaleniec, prezes Miejskiego Zakładu Komunalnego,nie ukrywa, że zależy jej bardzo na tym by firma, której przewodzi, miała swójwpływ na ekologię w Stalowej Woli. Rower miejski to jeden z wielu proekologicznychelementów. Chociażby, jako uzupełnienie transportu miejskiego.
Ile za rower miejski trzeba zapłacić? Cenniki w różnychmiastach są różne, ale przyjęło się, że pierwsze 20 minut jazdy jest za darmo,zaś za pierwszą godzinę trzeba zapłacić tylko złotówkę. Nic nie stoi naprzeszkodzie, aby w Stalowej Woli rozmieścić stacje rowerowe w takichmiejscach, aby bez przeszkód każdy cyklista przemieścił się z jednej do drugiejw czasie darmowych 20 minut. Tak zrobiono choćby w Bydgoszczy, gdzie właściwalokalizacja stacji była jednym z priorytetów, a dopilnowali tego samimieszkańcy. Ile takich stacji powstanie w Stalowej Woli? W chwili obecnejtrudno szacować, bo gdyby chcieć umiejscowić je przy największych marketach,przy instytucjach publicznych i największych zakładach pracy, to z grubszalicząc około 20. We Wrocławiu jest 73 stacje i 730 rowerów, ale to o wielewiększe miasto i zdecydowanie liczniejsza populacja. Jasne jest jednak, żekiedy tam system startował, nie był tak rozbudowany. Ponadto, w wielu miastachdobrą zasadą jest to, że część stacji wznosi gminach, a część zakłady pracy,którym zależy na tym, aby mieszkańcy korzystali z roweru miejskiego. Tam, gdzietakie systemy funkcjonują już od kilku lat, dla wielu pracodawców, w dobie modyna ruch i zdrowy tryb życia, postawienie takiego urządzenia przed zakładowabramą, to wręcz nobilitacja.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kiedy pierwsi mieszkańcy przejadą się rowerem „zwypożyczalni”? Mimo, że programów unijnych, z których można dofinansowaćtakie przedsięwzięcia należy się spodziewać w 2016 roku, to już teraz, przezokres jesienno- zimowy, Miejski Zakład Komunalny chce dobrze przygotować się donadchodzącej inwestycji.
– Spotkamy się zarówno z firmami, które zajmują siętworzeniem systemu rowerów miejskich, ale również z przedstawicielami choćczęści gmin, gdzie rower miejski już funkcjonuje. Chcemy dowiedzieć się jaknajwięcej, nim przystąpimy do realizacji takiego projektu w Stalowej Woli. Tak,by zminimalizować ryzyko wystąpienia trudności i niedogodności już w trakcieeksploatacji, a przede wszystkim, by rower miejski był jak najbardziejprzyjazny dla mieszkańców miasta – mówi Mariusz Piasecki dyrektor ds. rozwoju iorganizacji w MZK.
„