Sprint z umową w Bielsku-Białej na rozbudowę ITS
22 czerwca władze Bielska-Białej i przedstawiciele firmy Sprint podpisali umowę na rozbudowę Inteligentnego Systemu Transportowego. Na jego zrealizowanie przeznaczone zostanie ponad 13 mln złotych. System zostanie rozbudowany o 14 sygnalizacji świetlnych, kamery wizyjne, priorytety dla autobusów, tablice informacji przystankowej, a także znaki zmiennej treści dla kierowców oraz informację o wolnych miejscach parkingowych.
Więcej niż ITS
Rozbudowa Inteligentnych Systemów Transportowych w Bielsku-Białej obejmuje bardzo szeroki zakres, a w szczególności:
– wykonanie nowych programów sygnalizacji świetlnej dla 18 sygnalizacji oraz dostosowanie ich do obwiązujących norm i przepisów oraz działania w ramach działającego systemu ITS,
– wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej, a w szczególności: projekty budowlane i wykonawcze m.in. branż: architektoniczno-budowlanej, elektrycznej, teletechnicznej, projekt tymczasowej i docelowej organizacji ruchu, projekt integracji nowych elementów projektu z istniejącym systemem ITS,
– modernizację skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wraz z poprawą przepustowości oraz o niezbędne elementy monitoringu, detekcji i sterowania ruchem,
– rozbudowę posiadanej przez miasto infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci transmisji danych dla potrzeb systemu ITS,
– gromadzenie danych – możliwości zebrania i przechowywania danych,
– uzyskanie wymaganych przepisami uzgodnień i pozwoleń,
– wykonanie robót instalacyjno-montażowych w oparciu o opracowaną dokumentację,
– dostawę oraz montaż urządzeń i elementów wchodzących w skład systemu, ich uruchomienie oraz instalację dedykowanego oprogramowania,
– wykonanie kalibracji uruchomieniowej systemu oraz testu sprawdzającego, potwierdzającego dokładność pomiarową razem z raportem z prawidłowego funkcjonowania systemu oraz podatnością na wyciek danych,
– przeprowadzenie niezbędnego instruktażu z zakresu obsługi systemu oraz z zakresu utrzymania urządzeń w sprawności technicznej dla personelu wyznaczonego przez zamawiającego,
– przygotowanie przez wykonawcę systemu ITS opisu technicznego wszystkich elementów systemu ITS.
Szeroki zakres
Zawarta ze Sprint umowa obejmuje również budowę, dostawę, instalację i wdrożenie:
– podsystemu dynamicznej informacji dla kierowców, w tym informacji parkingowej – tablice informacji parkingowej – 15 sztuk, tablice zmiennej treści – 3 sztuki,
– urządzeń informowania o zajętości parkingów na 2 wyznaczonych parkingach (jeden – identyfikacja zajętości w oparciu o wideomonitoring, jeden – identyfikacja zajętości w oparciu o czujniki w nawierzchni), włączenie do podsystemu dynamicznej informacji parkingowej 4 parkingów posiadających już system detekcji zajętości miejsc.
W ramach umowy Sprint ma również obowiązek rozbudować, dostarczyć, zainstalować i wdrożyć:
– podsystem sterowania ruchem, w tym modernizacja i włączenie do systemu 18 sygnalizacji,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– podsystem priorytetów dla transportu miejskiego na wszystkich modernizowanych sygnalizacjach świetlnych,
– podsystem dynamicznej informacji przystankowej na 15 przystankach,
– podsystem monitoringu wizyjnego w różnych rejonach miasta,
– zaplecze serwerowni i zasilania rezerwowego.
Cele inwestycji
W ramach realizacji inwestycji miasto oczekuje, że zostaną osiągnięte następujące cele główne:
– dalsza poprawa wydajności i niezawodności systemu transportowego miasta,
– dalsza poprawa komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców oraz funkcjonowania komunikacji zbiorowej w zakresie efektywności przejazdów i ekonomiki jej utrzymania,
– poprawa bezpieczeństwa ruchu, ochrona życia i zdrowia podróżujących,
– poprawa efektywnej przepustowości sieci ulic w poszerzonym zakresie terytorialnym miasta,
– optymalizacja mierników sterowania ruchem takich jak minimalizacja strat czasu, wzrost prędkości przejazdu, minimalizacja liczby zatrzymań na szerszym obszarze miasta,
– poprawa dostępu do informacji o dostępności miejsc parkingowych na wybranych, zamkniętych parkingach miejskich,
– poszerzenie obszaru objętego gromadzeniem, przetwarzaniem i dostarczaniem informacji (w czasie rzeczywistym) o aktualnych warunkach ruchu w sieci ulicznej oraz informacji on-line dla planowania podróży,
– rozszerzenie zakresu dystrybucji danych ruchowych dla mieszkańców oraz służb ratunkowych i organów ścigania.
Za 17 miesięcy
Cała rozbudowa ITS ma być wykonana w terminie do 17 miesięcy od dnia zawarcia umowy, przy czym w terminie do 5 miesięcy Sprint zobowiązany jest wykonać prace projektowe.
Na koniec dodamy, że Bielsko-Biała złożyła wniosek o dofinansowanie tej inwestycji ze środków centralnych.
„