Sprint doda sprintu autobusom w Ostrołęce
Ostrołęka rozstrzygnęła przetarg, którego przedmiotem jest wdrożenie rozwiązań informatycznych z zakresu Inteligentnego SystemuTransportowego, uprzywilejowujących transport publiczny w Ostrołęce.
Nie było zaskoczenia – zwyciężył jedynyoferent – Sprint S.A. z siedzibą w Olsztynie, który zaoferował realizacjęzadania za cenę 4223501,43 PLN brutto. Oferta ta nieznacznieprzekroczyła kwotę jaką zamawiający zamierzałprzeznaczyć na sfinansowaniezamówienia (tj. 4178886,40 PLN brutto). Ciekawostką jest to, że rozstrzygnięte jużpostępowanie jest kolejnym podejściem miasta, które chciało znaleźć wykonawcę zofertą w rozsądnej cenie. Niejako tak się właśnie stało, bo poprzednio jedyną propozycjęrównież złożył Sprint z ceną 5652728,22 PLN brutto, a miastomiało przygotowane… prawie tyle samo co obecna oferta olsztyńskiej spółki, amianowicie 4223588,64 PLN brutto. Wynika więc z tego, że Sprint w ponownympostępowaniu przetargowym dostosował się do możliwości budżetowych miasta. Wspomnijmyjeszcze, że zamówienie jestrealizowane wramach projektu pod nazwą: „Ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzezzrównoważony rozwój mobilności miejskiej na terenie Ostrołęki”. Przedsięwzięcie to jestwspółfinansowane z EuropejskiegoFunduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaMazowieckiego na lata 2014-2020. Cały system ma zostać wdrożony do dnia 28 czerwca 2019roku.
Zadania dla Sprint
Przypomnijmy,że przedmiot zamówienia obejmuje:
-zaprojektowanie, budowę, dostawę i montaż elementów systemu ITS obejmującegowszystkie składniki niezbędne do współdziałania następujących podsystemów:podsystemu obsługi systemów sterowania sygnalizacjami, podsystemu priorytetówdla komunikacji zbiorowej na wybranym ciągu ulic, podsystemu zarządzania ruchemdrogowym wraz ze stacjami pomiaru potoków ruchu, podsystemu archiwizacji,analizy i planowania oraz informacji o sytuacji ruchowej, podsystemu łączności,systemu nadzoru nad infrastrukturą,
-strojenie systemu ITS dla osiągnięcia wymaganej funkcjonalności i użyteczności,
-przeszkolenie pracowników zamawiającego w sposób zapewniający samodzielnąobsługę i bieżące utrzymanie systemu ITS,
-przygotowanie infrastruktury technicznej (sieci światłowodowej, CSR) dladocelowej rozbudowy terytorialnej i sprzętowej.
Podsystemnadający priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Celemsterowania transportem zbiorowym (w tym przypadku w zakresie komunikacjiautobusowej) jest poprawa efektywności jego funkcjonowania – skrócenie czasuprzejazdu tych pojazdów przez skrzyżowania poprzez skrócenie oczekiwania nasygnał zielony. Podsystem ma realizować ten cel i powinien spełniać następujące wymogi:
-realizację priorytetu odbywającą się poprzez komunikację pojazdu transportuzbiorowego z systemem centralnym, gdzie zostanie wypracowana decyzja oudzieleniu, bądź nie, priorytetu i przesłana do sterownika poziomu lokalnego,
-przekazywanie informacji z pojazdów komunikacji zbiorowej do urządzeństerowniczych w sposób całkowicie automatyczny,
-uwzględnienie trajektorii przejazdu wszystkich linii transportu zbiorowegoprzez dane skrzyżowania w ramach rozbudowy systemu ITS,
-warunkowego przydzielania priorytetu z wykorzystaniem 3 stopniowej hierarchiipoziomów, gdzie poziom 0 oznacza brak przydzielonego priorytetu, a poziom 2oznacza wysoką wagę priorytetu w optymalizacji poziomu lokalnego,
-uwzględniania odchyłki od rozkładu jazdy, aktualnejpozycji pojazdu oraz trajektorii poruszania się przy decyzji o nadawaniupoziomu priorytetu,
-realizowanie priorytetu z wykorzystaniem następujących strategii: wydłużenieaktualnie trwającego sygnału zielonego, wcześniejsza aktywacja sygnałuzielonego oraz realizacja wydzielonych faz ruchu dla transportu zbiorowego.
„