Społeczne konsultacje ws. przekopu Mierzei Wiślanej
Mieszkańcy miejscowości nad Zalewem Wiślanym mogą wnosić swoje uwagi do projektu programu budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni, po aktualizacji prognozy oddziaływania na środowisko przekopu, będzie pytał mieszkańców o ich uwagi do dokumentu. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowuje ponownie dokumentację dotyczącą 'Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską’. Obecnie swoje uwagi będą mogli wnieść mieszkańcy Elbląga, Sztutowa i Krynicy Morskiej. Jak poinformował PAP rzecznik prasowy resortu Piotr Popa, rozpoczęte właśnie konsultacje społeczne dotyczą zaktualizowanej prognozy oddziaływania na środowisko (POŚ) nowego projektu programu budowy kanału. -’Poprzedni program, ustanowiony uchwałą Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2007 r., wygasł z dniem 31 grudnia 2013 r. Po zakończeniu etapu konsultacji, prognoza oddziaływania na środowisko będzie przedstawiona do akceptacji Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Głównej Inspekcji Sanitarnej oraz Komisji Europejskiej’ – podkreślił Piotr Popa. Pytany, kiedy zapadnie decyzja dotycząca realizacji tego projektu odpowiedział, że 'w przypadku pozytywnej opinii Komisji Europejskiej decyzja, co do realizacji projektu będzie należeć do Rady Ministrów;przewidywany termin to drugi kwartał 2016 r.’. W lipcu ubiegłego roku wiceminister MIR Dorota Pyć poinformowała, że nowy projekt programu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim przez Mierzeję został włączony do wykazu prac legislacyjnych rządu;inwestycja może być realizowana wyłącznie ze środków krajowych. Wówczas podczas konferencji w Elblągu nt. projektu budowy przekopu wiceminister mówiła, że 'budowa drogi wodnej umożliwi +nowe otwarcie+, które przyczyni się do rozwoju gospodarki morskiej, jak i śródlądzia’. Resort infrastruktury musiał opracować nowy projekt uchwały dotyczący budowy kanału przez Mierzeję, ponieważ wcześniejszy realizowany w latach 2008-2013 wygasł. Nowy projekt zawiera harmonogram realizacji i finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w latach 2015-2022. Kwota, jaka miała by być przeznaczona na realizację całego programu w tym czasie – to 878 mln zł. Dokumentacja wymagała uzupełnienia informacji dotyczącej wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000. Chodzi o wpływ budowy kanału na siedliska miejscowej fauny i związanych z tym działań kompensacyjnych. Takie właśnie uwagi wniosła Komisja Europejska, która w styczniu ubiegłego roku zapoznała się z dokumentacją środowiskową przygotowaną w ubiegłym roku. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Andrzej Królikowski powiedział PAP, że dokumentacja wymaga wskazania, iż budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną jest inwestycją celu publicznego. 'Obecnie pytamy mieszkańców, co myślą o tej inwestycji, wcześniej przy opracowywaniu poprzedniego programu wypowiedzieli się pozytywnie, teraz powtarzamy konsultacje społeczne wśród mieszkańców – podkreślił dyr. Królikowski.W ubiegłym roku Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, lidera konsorcjum, które opracowuje dokumentację budowy, mówiła, że dotychczasowe analizy wykazały, że z czterech lokalizacji najkorzystniejszy jest wariant budowy przekopu w Nowym Świecie. Jak wyjaśniała, przekop umiejscowiony w Przebrnie naruszałby warstwy wodonośne dla Krynicy Morskiej, przekop w Skowronkach zagrażałby unikatowym gatunkom roślin podwodnych, a budowa w Piaskach, najbardziej oddalonych na północ, wydaje się najmniej korzystna finansowo. Według Urzędu Morskiego w Gdyni efektem budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną jest skrócenie o 50 mil morskich (94 km) drogi wodnej z portu w Elblągu do portów trójmiejskich. Dzięki budowie drogi wodnej port morski w Elblągu osiągnie poziom przeładunków do 3,5 mln rocznie, czyli o 3 mln ton więcej niż osiągnąłby bez przekopu Mierzei. Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości, czyli tyle, ile wynosi średni poziom morza. Przy kanale będzie wybudowana śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana. Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy. Oprócz prac związanych z samym przekopem należałoby wykonać inne prace uzupełniające. Chodzi o budowę podejść do portów nadzalewowych, pogłębienie torów wodnych, budowę falochronów, dwóch mostów zwodzonych oraz rozbudowę portu morskiego w Elblągu. Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur – szczególnie władze Elbląga – zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region stanie się atrakcyjniejszy dla turystów.