Sosnowiec puści buspas przez Zagórze. Dla … bezpieczeństwa
Samorząd Sosnowca wytyczy tzw. buspasy wzdłuż ul. BraciMieroszewskich, czyli głównej dwupasowej arterii przecinającej największeosiedle tego miasta, Zagórze.
Miasto argumentuje to potrzebą zwiększenia bezpieczeństwapieszych – taki skutek buspas odniósł bowiem w centrum.
Buspas w kilka dni
Jak poinformował w poniedziałek, 4 maja rzeczniksosnowieckiego magistratu Rafał Łysy, wprowadzanie nowej organizacji ruchu naul. Braci Mieroszewskich, a także na części będącej jej przedłużeniem ul. 11Listopada, potrwa co najmniej kilka dni roboczych.
Przedstawiciel miasta zaznaczył, że tylko w dwóchpoprzednich latach, na obu tych arteriach doszło do 34 wypadków (w tym 12potrąceń), w których rannych zostało 35 osób.
-„Doliczając do tego kolizje i groźne zdarzenia otrzymujemybardzo smutny obraz tych ulic. Mimo wielu policyjnych kontroli kierowcy nierespektują ograniczeń prędkości, co oprócz wyprzedzania na przejściach dlapieszych, jest najgroźniejszym powodem wypadków na tych ulicach” – zastrzegłŁysy.
Podkreślił, że poważnych zmian prowadzących do poprawybezpieczeństwa oczekują mieszkańcy Zagórza – najludniejszej dzielnicy Sosnowca.Ulicami Braci Mieroszewskich i 11 Listopada codziennie przejeżdżają licznikierowcy. Prosta, dwupasowa droga skutkuje tym, że wielu z nich rozwijaprędkości znacznie przekraczające 50km/h.
-„Liczba zdarzeń, szczególnie w okolicach przejść dlapieszych jest ogromna. Dlatego na tych zagórskich ulicach zostanie wprowadzonesprawdzone w centrum miasta rozwiązanie, czyli buspas poprawiający komfortpodróżowania komunikacją publiczną, a zarazem przyczyniający się doograniczenia prędkości samochodów osobowych” – wyjaśnił Łysy.
Czas na statystyki
Miejscowi samorządowcy odwołują się do statystyk dotyczącychodcinka, wzdłuż którego powstał pierwszy buspas w mieście: ul. 3 Maja w ścisłymcentrum. Przed przebudową tego miejsca, w 2016 r. doszło tam do 3 potrąceńpieszych, w tym jednego śmiertelnego. Po zakończeniu prac i wprowadzeniubuspasa, w 2019 r. nie odnotowano żadnego wypadku z udziałem pieszego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Wszystko dlatego, że spadła prędkość z jaką kierowcy w tejchwili przejeżdżają przez ul. 3 Maja” – ocenił Łysy. Jak zapowiedział, buspaswzdłuż ul. Braci Mieroszewskich będzie obowiązywał w godzinach od 5. do 23. odskrzyżowania ul. 11 Listopada i Hubala Dobrzańskiego do wysokości stacjibenzynowej niedaleko granicy z Dąbrową Górniczą.
Wzorem rozwiązań zastosowanych w centrum miasta, buspas niebędzie obowiązywał przed skrzyżowaniami. Oprócz komunikacji publicznej będą ponim mogły jeździć taksówki.
Co dalej?
Miasto zapowiada, że wprowadzana organizacja ruchu na ul.Braci Mieroszewskich oraz ul. 11 Listopada nie jest ostateczna – jeżeli nieposkutkuje poprawą bezpieczeństwa kierowców i pieszych, poszukiwane mają byćinne rozwiązania.
Nowe buspasy i zwężenia to nie jedyna zmiana komunikacyjna wobrębie sosnowieckiego Zagórza. 28 kwietnia br. samorządowa spółka TramwajeŚląskie podpisała umowę na budowę liczącej blisko 4 km trasy, będącejprzedłużeniem obecnej linii nr 15 i okrążającej znaczną część tego osiedla.
W ciągu kolejnych 33 miesięcy powstać ma trasa biegnąca oddotychczasowej pętli przez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. BraciMieroszewskich. Przetnie ona al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, a dalejpobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcić w prawo i biegnąc obokal. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego. Pętla planowana jest narondzie Jana Pawła II, rozdzielającym ul. Braci Mieroszewskich i ul. 11Listopada.(PAP)
„