Słuszna idea czyli o CPK w Rzeszowie
Idea CentralnegoPortu Komunikacyjnego jest słuszna, niesie ze sobą olbrzymi potencjał, a szeregokoliczności sprzyja jej skutecznej realizacji – zgodnie oceniali w czwartekuczestnicy dyskusji o CPK na Kongresie 590 w Rzeszowie.
Podstawą do dyskusji był raport opracowywany przez InstytutSobieskiego. Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego MikołajWild podkreślił, że z szeregu analiz wynika, iż już za kilka lat warszawskielotnisko Chopina przestanie nadążać za rozwojem rynku lotniczego. Potwierdzał todyrektor warszawskiego lotniska Mariusz Szpikowski, przewidując osiągnięciefizycznych ograniczeń portu.
Wild wskazał, że od pewnego czasu LOT przeżywa okresekspansji, a nawet staje się integratorem przewozów pasażerskich w regionie.CPK z kolei powinien zintegrować infrastrukturę – ocenił Wild. Dodatkowo, jakzaznaczył, w Polsce obserwujemy odwrócenie się trendu i powrót do podróżykoleją, zamiast samochodem. „Jesteśmy w stanie, powinniśmy i chcemy”zbudować CPK – stwierdził pełnomocnik.
Prezes LOT Rafał Milczarski oświadczył, że oczekuje odprojektantów użycia „skrajnie efektywnych nowych technologii”, a CPKpowinien być najbardziej efektywnym portem lotniczym świata, pozwalającym nazarabianie „gigantycznych pieniędzy”. „Jestem przekonany, żebędzie to najbardziej atrakcyjny teren inwestycyjny w Europie” – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Uczestnicy dyskusji wskazywali na szeroką zgodę co dopomysłu CPK – chcą go zarówno rząd, jak i LOT oraz koleje. Lotniczy ekspertMarian Konopiński przypomniał, że właśnie brak zainteresowania niemieckichkolei i Lufthansy nowym berlińskim lotniskiem Brandenburg był – obok błędówprojektowych – główną przyczyną niezwykle kosztownego fiaska tego wielkiegoprojektu.
„