Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie ze studium transportowym dla GZM

infotrans
29.08.2017 06:36

Studium transportowena potrzeby powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii powstanie dokońca 2019 r. Od połowy września ruszą badania ankietowe, które zbierając częśćpotrzebnych danych, obejmą m.in. blisko 20 tys. gospodarstw domowych.

Studium ma ujmować wszystkie elementy związane z perspektywąrozwoju centralnej części woj. śląskiego – w kontekście m.in. transportu,infrastruktury drogowej czy zrównoważonej mobilności miejskiej. Opracowanie maułatwić samorządom metropolii planowanie i wzmacnianie dotychczasowych działańw zakresie usprawnienia i integracji komunikacji, poprawy bezpieczeństwa czyzmniejszenia zanieczyszczeń.

Związek metropolitalny pod nazwą Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia powstał 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r.Organizacja – mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu – zrzeszy41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego zamieszkałych łącznie przezblisko 2,3 mln osób.

Studium transportowe dla powstającej metropolii zamówiłZwiązek Subregionu Centralnego Woj. Śląskiego – organizacja utworzona m.in. dlakoordynacji środków unijnych z wykorzystaniem mechanizmu tzw. ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych (zarządza w tym kontekście ponad miliardem złotych).

Prace nad dokumentem rozpoczęły się jeszcze przed formalnymutworzeniem metropolii. Jak poinformował PAP Adam Dziugieł ze ZwiązkuSubregionu Centralnego, z wybranym wykonawcą – konsorcjum firm z sopocką spółkąPBS na czele – prowadzone są obecnie końcowe ustalenia nt. badań ankietowychdotyczących podróży mieszkańców po regionie, jakie na potrzeby studium będąprowadzone od 19 września do 18 listopada br.

Badania te – z udziałem ankieterów – mają odbyć się w blisko20 tys. wylosowanych gospodarstwach domowych. Dodatkowe będą prowadzone wcentrach handlowych, na parkingach wielkopowierzchniowych czy też naprzystankach komunikacji miejskiej oraz kolejowej.

Aby ankieterom udało się pozyskać jak najwięcej informacji,badania poprzedzi rozpoczynana z początkiem września akcjainformacyjno-promocyjna, która obejmie m.in. banery reklamowe, reklamę mobilną,ulotki, ogłoszenia, plakaty w środkach komunikacji oraz stronę internetową(gdzie również będzie można wypełnić ankietę).

Inicjatorzy przedsięwzięcia chcą w ten sposób uprzedzićmieszkańców, aby ci – spotykając ankieterów – nie mieli obaw, że chodzi np. owyłudzanie informacji. Ankieterzy będą bowiem pytali m.in. o informacjewrażliwe, np. kto, kiedy wychodzi i wraca do domu, aby móc potem szczegółowozobrazować podróże w regionie.

Po zakończeniu badań wykonawca będzie gromadził iopracowywał dane. Wiosną 2018 r. rozpocznie się kolejna część diagnostyczna:pomiary ruchu, weryfikacja przepływów pojazdów w wybranych miejscachpomiarowych. Po opracowaniu tych wyników, od czerwca 2018 r. rozpocznie siętworzenie komputerowych modeli ruchu.

Potem powstać mają modele prognostyczne oraz analizy ruchu.Te prace scenariuszowe mają ułatwić pokazanie przyszłości transportu w regioniei zaproponowanie pod tym kątem optymalnych rozwiązań czy inwestycji. Na koniecpowstać ma plan mobilności miejskiej, a złożone w całość opracowanie będziejeszcze konsultowane społecznie. Cały dokument ma być gotowy do końca 2018.

Szczegółowe badania będą prowadzone na obszarze metropoliioraz Jaworzna (studium zamawiano, zanim jeszcze to miasto zdecydowało onieprzystępowaniu do nowego organizmu). Część badań ankietowych czy też badańruchu zostanie wykonana także na terenie wokół metropolii oraz w przylegającychdo subregionu centralnego gminach sąsiednich województw.

W przygotowanie studium zaangażowały się już: ZwiązekSubregionu Centralnego, poszczególne samorządy, organizatorzy publicznegotransportu zbiorowego, Górnośląski Związek Metropolitalny oraz urządmarszałkowski i jego spółka Koleje Śląskie. Ostatnio do tej grupy dołączyli teżprzedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.

Satysfakcję z zaangażowania w prace nad studium zarządcykolejowej infrastruktury wyraził w rozmowie z PAP prezydent Sosnowca ArkadiuszChęciński – w kontekście wcześniejszej informacji, że w obecnej perspektywiefinansowej PLK nie zrealizują rozbudowy linii kolejowej E 65 na odcinkuBędzin-Katowice-Tychy. Inwestycja ta umożliwiłaby tworzenie koleimetropolitalnej.

W tej sprawie Chęciński spotkał się niedawno z wiceministreminfrastruktury Andrzejem Bittelem i przedstawicielami PLK. Uzyskał informację,że powodem rezygnacji z przedsięwzięcia są niewystarczające środki europejskie(z programu CEF), deklarację wiceministra Bittela co do starań, aby kolejmetropolitalna znalazła się w rządowym Programie dla Śląska, a takżezobowiązanie PLK do włączenia się w prace nad koleją metropolitalną (wkontekście studium i współpracy z metropolią).

„Jest propozycja, aby – jak już ukonstytuują się władzemetropolii – podpisały one z PLK porozumienie o współfinansowaniu projektowaniaczy też szerszej współpracy, aby wspólnie przeznaczyć pewne środki na rozwójtransportu szynowego w metropolii. Ze strony PLK jest pełna otwartość na takąwspółpracę” – wyjaśnił Chęciński.

Jak informował wcześniej Związek Subregionu Centralnego,celem powstającego studium transportowego jest wsparcie powstającej metropoliiw realizacji jej ustawowych zadań. Wśród nich są planowanie, koordynacja,integracja i rozwój publicznego transportu zbiorowego (w tym transportudrogowego, kolejowego i innego transportu szynowego), a także zrównoważonejmobilności.

Jednym z celów studium ma być wyznaczenie wspólnego kierunkupolityki transportowej dla wszystkich objętych nim samorządów (metropolii plusJaworzna). Ma to być szczególnie zasadne wobec specyfiki konurbacjiśląsko-dąbrowskiej, w której obecnie szereg miast na prawach powiatów mawłasne, odrębne priorytety transportowe.

Dziugieł wyjaśnił, że dokument w tym kontekście wskaże m.in.postulowanie kierunki planowania przebiegu nowych połączeń drogowych czyrowerowych. Koordynatorzy przedsięwzięcia uczulili już samorządy, że sugestiestudium mogą nie pokrywać się z ich indywidualnymi politykami; mająjednocześnie nadzieję, że samorządy w tym zakresie zweryfikują swoje plany.

Dokument finansują m.in. Związek Subregionu Centralnego iKomunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (oraz byćmoże po wyborze władz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia). Jego przygotowaniewspierają środki Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. Wartość zamówieniawynosi blisko 6 mln zł.