Śląskie z ostatnią unijną dotacją na transport
Ponad 171 mln zł przeznaczonych na dotacje do inwestycjim.in. w centra przesiadkowe, inteligentne systemy transportowe i taborautobusowy w centralnej części woj. śląskiego rozdzieli w trwającym konkursiezarząd tego województwa.
W ostatnim takim konkursie Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO) w październiku br. między10 inwestycji podzielono ponad 256 mln zł wsparcia.
Chodzi o konkurs dot. transportu niskoemisyjnego prowadzonyw ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT – to instrumentRPO, w którym samorządy lokalne w znacznej mierze decydują o podzialedostępnych środków).
Jak wynika z informacji na stronach śląskiego RPO, dotacje wtym postępowaniu mogą dotyczyć infrastruktury transportu zbiorowego (np.zintegrowane węzły przesiadkowe, drogi rowerowe, buspasy systemy rowerówmiejskich), wdrażania inteligentnych systemów transportowych (ITS) oraz zakuputaboru autobusowego na potrzeby transportu publicznego.
Wnioski można zgłaszać od końca października br. do 10stycznia 2020 r. Przewidziany termin rozstrzygnięcia konkursu to sierpień 2020r.
II etap ZIT-u
II etap ostatniego konkursu ZIT w tym zakresie zarząd woj.śląskiego rozstrzygnął w październiku br. Ponad 256 mln zł dotacji z RPOotrzymało w nim 10 inwestycji w centra przesiadkowe i transport rowerowy ołącznej wartości ok. 360 mln zł.
Największą dotację ZIT otrzymał wówczas samorząd Gliwic –129,5 mln zł do oszacowanej na ponad 200 mln zł budowy centrum przesiadkowego,które stanie po północnej stronie tamtejszego dworca kolejowego. Obiektobsługujący przede wszystkim transport autobusowy różnego zasięgu, będziepołączony z dworcem m.in. przejściami podziemnymi. Miasto prowadzi obecnieprzetarg na jego realizację.
Druga co do wielkości dotacja trafiła do Dąbrowy Górniczej.Już w pierwszym naborze, trwającym od kwietnia do sierpnia 2018 r., miasto tootrzymało dotację w wysokości 23,7 mln zł – do szacowanego na 28,1 mln zł Ietapu projektu „Promowanie zielonej mobilności”. Teraz dofinansowanie do jegodrugiego etapu, szacowanego na 67,3 mln zł, sięgnie 56,6 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejne duże wsparcie dostały Tarnowskie Góry, które wpoprzednich latach zbudowały duży dworzec autobusowy przy dworcu kolejowym. Narozbudowę tego miejsca, wraz z budową infrastruktury rowerowej, miastootrzymało do planów oszacowanych na 57,2 mln zł dotację w wysokości 48,7 mlnzł.
Ponad 3,3 mln zł wsparło też samorząd Sosnowca – na III etapprojektu budowy tzw. małych węzłów przesiadkowych. Pod tym hasłem kryją sięmodernizacje przejść podziemnych (częściowo z przystankami), nowe stacje rowerumiejskiego oraz nowe drogi rowerowe. W poprzednim naborze do określonego na26,5 mln zł II etapu tego przedsięwzięcia miasto dostało 21,7 mln zł dotacjiZIT.
W II etapie ostatniego naboru dofinansowanie dostały takżegminy: Goczałkowice–Zdrój, Pawłowice, Rudziniec, Sośnicowice, Toszek orazmiasto Bieruń. W pierwszej fazie tamtego konkursu, pozytywnie rozpatrzonezostały również wnioski Mysłowic, Pilchowic, Siemianowic Śląskich oraz Zawiercia.
W woj. śląskim poprzez lokalne samorządy wdrażające ZIT iRIT rozdzielanych jest około 32 proc. środków tamtejszego RPO na lata 2014-2020(RPO). Dostały one do podziału 1,1 mld euro. (PAP)
„