Śląskie miasto chce zostać liderem w Polsce
Ponad 170 mln zł ma kosztować unijny projekt, dzięki któremu samorząd Tychów chce kupić m.in. ponad 50 autobusów na gaz oraz kilkanaście innych pojazdów, a także przebudować zaplecze zajezdni i przedłużyć jeden z odcinków trolejbusowej sieci trakcyjnej.
Wniosek o ponad 100 mln zł dofinansowania na ten cel z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trafił z końcem grudnia do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W informacji z 8 stycznia miasto przekonuje, że dzięki projektowi „Tychy będą absolutnym liderem w Polsce pod względem zastosowania paliw alternatywnych w transporcie publicznym”.
Jak wyjaśnił cytowany prezydent Tychów Andrzej Dziuba, dzięki projektowi tyskie autobusy będą niemal w 100% zasilane CNG, czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego. „To bardzo ważne w kontekście niskiej emisji, z którą wiele samorządów w Polsce, także my, walczymy” – podkreślił Dziuba.
„Musimy pamiętać, że jeden autobus zasilany gazem ziemnym emituje aż o 70% mniej zanieczyszczeń powietrza niż najnowsze autobusy z silnikami diesla!” – wyjaśnił prezydent Tychów. „Nowe autobusy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także hałasu. Jako pierwsze w naszym mieście będą również przystosowane do przewozu rowerów” – dodał.
Projekt obejmuje m.in. zakup 51 nowych autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów, trzech trolejbusów, dwóch elektrobusów, dwóch pojazdów serwisowych do obsługi taboru autobusowego i jednego pojazdu pogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej, a także gruntowną przebudowę zaplecza istniejącej od 1976 r. i dotąd nie remontowanej zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej).
Prezes tej miejskiej spółki Andrzej Kowol wyliczył, że chodzi o modernizację i przebudowę istniejących budynków, placu manewrowo-postojowego i stacji paliw CNG, a także budowę stacji płynnego CNG (LCNG). Powstać mają też: kabina lakierniczo-suszarnicza i dodatkowy wjazd do zajezdni od ul. Towarowej. Wewnętrzne sieci sanitarna, deszczowa i wodociągowa zostaną przebudowane.
W ramach unijnego projektu od podstaw zmodernizowana ma zostać też trolejbusowa sieć trakcyjna dla istniejącego odcinka linii od Ronda Zesłańców Sybiru (wraz z rondem) do pętli Paprocany. Od pętli powstać ma nowy odcinek do wiaduktu drogi nr 1, który umożliwi m.in. dojazd do ośrodka wypoczynkowego nad Jeziorem Paprocańskim. Wraz z nową instalacją wymienione zostanie tam również oświetlenie uliczne (zostanie skojarzone z siecią trakcyjną).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Całość tyskiego projektu została oszacowana na 170 mln zł, z czego wartość kosztów kwalifikowanych to 133 mln zł netto. Miasto zawnioskowało o dofinansowanie na poziomie 75%. Projekt korzysta z jednej z dwóch dostępnych w woj. śląskim ścieżek dofinansowania unijnego dla przedsięwzięć związanych z transportem niskoemisyjnym.
Jedna z nich dotyczy środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 ? w komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Druga to uczestnictwo w projekcie POIiŚ_TRA „Poprawa transportu publicznego w Subregionie Centralnym (Woj. Śląskiego)” – komplementarnym do ZIT i zgłaszanym do finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Obok tyskiego, na liście podstawowej dla POIiŚ_TRA znajdują się projekty: modernizacji infrastruktury tramwajowej Tramwajów Śląskich, budowy centrum przesiadkowego przy ul. Sądowej w Katowicach, rozbudowy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej KZK GOP, zakupu taboru elektrycznego oraz budowy systemu inteligentnego zarządzania flotą przez PKM Jaworzno, a także zakupów taborowych dla PKM-ów gliwickiego oraz katowickiego.
Wśród przedsięwzięć na liście rezerwowej dla POIiŚ_TRA, Gliwice umieściły projekt miejskiego szynobusu na trasie Gliwice Sośnica?Gliwice-Pyskowice, Jaworzno ? kolejny projekt taborowo-infrastrukturalny, KZK GOP ? budowę na swoim obszarze inteligentnego systemu zarządzania ruchem, a PKM Świerklaniec – zakup autobusów z alternatywnymi źródłami napędu.(PAP)
„