Śląsk konsultuje swój transportowy plan

infotrans
11.04.2014 15:29

Projekt regionalnego planu transportowego konsultuje samorząd woj. śląskiego. To dokument, który stanie się podstawą dla działania w najbliższych latach publicznego transportu zbiorowego na poziomie województwa. Przygotowany projekt dokumentu – prócz diagnozy dotychczasowej sytuacji – określa m.in. planowaną sieć komunikacyjną, planowane zasady organizacji rynku przewozów w regionie, przewidywane finansowanie usług przewozowych;określa też pożądany standard usług przewozowych oraz sposób organizowania informacji pasażerskiej. W analizie obecnego stanu transportu w województwie autorzy wskazali m.in. na spadek znaczenia kolei. Jako główną przyczynę zdiagnozowali mało atrakcyjną ofertę. Zaznaczyli przy tym, że w kilku przypadkach, gdzie pojawiała się stała i atrakcyjna oferta (wraz z poprawą dostępności przystanków i stacji kolejowych) udział transportu kolejowego znacząco wzrastał. Autorzy dokumentu oceniają, że m.in. wobec licznych trwających i planowanych remontów sieci kolejowej możliwe stanie się zaoferowanie odpowiedniego standardu przewozów pociągami. Akcentują, że podstawą przywrócenia zaufania do kolei jest ustabilizowanie oferty na co najmniej 2-3 lata. Wówczas – przy poprawie jakości transportu kolejowego i odpowiednich zachętach taryfowych – liczba pasażerów pociągów powinna rosnąć. Projekt planu wskazuje też, że zwiększeniu roli transportu kolejowego powinno służyć m.in. tworzenie węzłów przesiadkowych w rejonie stacji kolejowych. Dokument przewiduje takie miejsca w Katowicach, Gliwicach, Bytomiu, Zabrzu, Sosnowcu, Mikołowie, Częstochowie, Tarnowskich Górach, Czechowicach-Dziedzicach, Tychach, Rybniku, Bielsku-Białej oraz Wodzisławiu Śląskim.
Jednocześnie w projekcie – po wzięciu pod uwagę różnych okoliczności – napisano, że 'w latach 2014-2020 podstawowym działaniem w zakresie transportu użyteczności publicznej jest stabilizacja kolejowej oferty przewozowej i zminimalizowanie odpływu pasażerów z transportu kolejowego’. 'Dlatego też założono utrzymanie oferty przewozowej w wielkości pracy eksploatacyjnej przypadającej na rok 2014′ – dodali autorzy planu. Na te zapisy w środowej informacji zwrócili uwagę przedstawiciele Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska. Wskazali też, że w planowanej sieci połączeń kolejowych nie znalazły się remontowane obecnie przez spółkę PKP PLK odcinki tras z Częstochowy do Lublińca oraz z Wodzisławia Śląskiego do Chałupek (w bieżącym rozkładzie jazdy pociągi tam nie kursują). Przypomnieli również, że projekt planu przewiduje możliwość zastępowania pociągów autobusami, jeśli w badaniach okresowych okaże się, że podróżuje nimi 40 lub mniej pasażerów. Jedną z podstaw przygotowania planu była analiza obecnego stanu transportu. Odbyły się m.in. badania obejmujące ok. 5,2 tys. gospodarstw domowych, w których ankieterzy pytali np. o kierunki podróży, środki lokomocji, ocenę jakości komunikacji czy wydatki na przejazdy. Przeprowadzono też badania pasażerów pociągów i autobusów – ich pytano o ocenę funkcjonowania komunikacji, powód wyboru określonego środka transportu i oczekiwane zmiany. Do uchwalania planów transportowych zobowiązuje województwa i większe miasta ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Link do śląskiego planu transportowego znajduje się/ tutaj