Skąd się wzięło nowe logo warszawskiej komunikacji? [FILM]

infotrans
09.01.2018 09:27

Logo WarszawskiegoTransportu Publicznego jest już na większości pojazdów stołecznej komunikacji.Znak, wyłoniony w drodze konkursu, nawiązuje do tradycyjnych warszawskichsymboli. Nowe logo oznacza ujednolicenie oznaczenia środków transportupublicznego w stolicy.

Jak dotąd w Warszawie funkcjonowało wiele symbolidotyczących komunikacji. Widoczne były logotypy Zarządu Transportu Miejskiego,stołeczny znak promocyjny „Zakochaj się w Warszawie komunikacyjnej”. Napojazdach widniał także herb stolicy oraz logotypy poszczególnych spółektransportowych. Od początku tego roku zastępuje je jeden, unifikujący znak. Zinicjatywą jego wprowadzenia wyszedł radny m.st. Warszawy i wiceprzewodniczącyKomisji Infrastruktury i Inwestycji, Michał Bitner.

Logo Warszawskiego Transportu Publicznego przygotowałokonsorcjum TypeThree (w jego skład wchodziła firma Type2 oraz studio Three DotsType). Zwyciężyło ono w dwuetapowym konkursie zorganizowanym latem zeszłegoroku przez ZTM we współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej. Wpierwszym etapie udział wzięło aż 189 osób i firm. Przesłały one swojeportfolio, które były oceniane przez profesjonalne jury. Do drugiego etapuzaproszono pięciu wyselekcjonowanych finalistów. Przedstawili oni swojepropozycje głównego logo Warszawskiego Transportu Publicznego oraz jego odmiandla wybranych środków transportu. Twórcy znaku uznanego za najlepszy otrzymalinagrodę w wysokości 70 tys. zł. Zdaniem jury, wybrane logo doskonaleidentyfikuje „warszawskość” transportu publicznego i poszczególnych elementówcałego systemu komunikacyjnego stolicy.

Logo stołecznego transportu publicznego to litera „t”,przypominająca kształtem warszawską syrenkę. Nawiązuje ono w ten sposób dotradycyjnego symbolu stolicy Polski, jednocześnie cechując się nowoczesnąformą. Dzięki temu znak ten jest ponadczasowy i z pewnością bardzo długo sięnie „zestarzeje”.

Symbol Warszawskiego Transportu Publicznego widnieje już naniemal wszystkich autobusach, pociągach metra i warszawskiej Szybkiej KoleiMiejskiej. W najbliższych dniach będzie także umieszczany na tramwajach. Pojawisię również na wiatach i słupkach przystankowych, kartach miejskich, biletachkartonikowych, biletomatach, stacjach roweru Veturilo, Punktach ObsługiPasażerów, parkingach Parkuj i Jedź, a w sezonie letnim także na jednostkachpływających w ramach Warszawskich Linii Turystycznych.

Zmianie oznakowania pojazdów Warszawskiego TransportuPublicznego towarzyszy kampania informacyjna dotycząca nowego logo. Plakaty zsymbolem pojawiły się w taborze, na tyłach autobusów i burtach tramwajów, wPunktach Obsługi Pasażerów, przy wejściach do metra, na wiatach i tablicachprzystankowych oraz na parkingach P+R i na węzłach przystankowych. Zaplanowanotakże emisję specjalnych spotów informacyjnych na stronach internetowychprzewoźników oraz na wyświetlaczach w pojazdach i na stacjach metra.

{https://www.youtube.com/watch?v=8jfHVbpZ4Ao}