Siła wyższa zarówno w samolotach, autobusach, jak i na kolei
12 listopada Komisja Transportu i Turystyki ParlamentuEuropejskiego przyjęła porozumienie, które pozwoli utrzymać konkurencyjnośćkolei względem innych gałęzi transportu
Chodzi o zwolnienie kolei z obowiązku wypłat odszkodowań zaopóźnione pociągi w przypadku tzw. siły wyższej.
Teraz „zasada siły wyższej” ma zastosowanie dosektora kolejowego w podobny sposób, w jaki ma zastosowanie do sektorówlotniczego i drogowego. „Takie rozwiązanie pozwoli zapewnić równe regułygry na rynku transportu i uniknąć dalszej utraty konkurencyjności kolei” –oceniają ten ruch kolejarze.
Prawa i obowiązki pasażerów
Obecnie Parlament Europejski finalizuje proces wdrożeniazmian w unijnym rozporządzeniu dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchukolejowym. To ważny dokument z punktu widzenia samych pasażerów, przewoźnikóworaz zarządców dworców i infrastruktury kolejowej. Określone są w nim m.in.zasady przyznawania odszkodowań wynikających ze składanych przez podróżnychreklamacji.
-„Sukcesem negocjacyjnym jest pozostawienie wrozporządzeniu zapisów gwarantujących wyrównanie szans pomiędzy różnymirodzajami transportu, co czyni kolej pasażerską bardziej konkurencyjną względeminnych gałęzi transportu zbiorowego: lotniczego i autokarowego” -podkreśliła spółka PKP.
Dodała, że Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiegoprzyjęła odpowiednie porozumienie ws. zmiany rozporządzenia.
Kolejowy lobbing
-„Zaangażowanie Przedstawicielstwa PKP w Brukseli wprace legislacyjne związane z najważniejszym dokumentem regulującym relacjepomiędzy pasażerami, przewoźnikami a zarządcami dworców i stacji kolejowychpozwoliło osiągnąć kompromis korzystny nie tylko dla spółek z Grupy PKP, aletakże całego sektora kolejowego. Mam głęboką nadzieję, że przyszły rok w UniiEuropejskiej, mimo utrudnień związanych z pandemią koronawirusa, będzie należałwłaśnie do kolei” – powiedział cytowany w komunikacie prezes PKP S.A.Krzysztof Mamiński.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Spółka dodała, że porozumienie zatwierdzone przez KomitetStałych Przedstawicieli (Coreper) oraz komisję transportu PE będzie musiałojeszcze znaleźć poparcie Rady na poziomie ministerialnym i na sesji plenarnejParlamentu Europejskiego.
-„Porozumienie opiera się na założeniu, które Grupa PKPpostulowała wobec instytucji UE od momentu rozpoczęcia prac, czyli potrzebiezachowania zrównoważonego podejścia – z jednej strony zapewniającego pełneprzestrzeganie praw pasażerów, z drugiej – nakładającego na sektor kolejowyrealne do spełnienia wymogi. Należy dodać, że akceptacja porozumienia w KomisjiTransportu nastąpiła przy poparciu dużej grupy europosłów z różnych części scenypolitycznej” – dodano.
Spółka wskazała, że jednymi z istotniejszych zapisów ujętychw porozumieniu są te dotyczące wpływu siły wyższej na realizację usługprzewozowych. „Celem PKP było zagwarantowanie kolejom zwolnienia zodpowiedzialności za opóźnienia pociągów w przypadkach spowodowanych siłąwyższą, czyli np. bardzo złymi warunkami pogodowymi czy klęskami żywiołowymi”- podkreślono. (PAP)