Siemens Mobility wydłuża warszawską zieloną falę

infotrans
08.08.2018 10:47

Przebudowa centrumsterowania ruchem Zarządu Dróg Miejskich zakończona. To kolejny krok dogruntownej modernizacji i rozbudowy Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem.

W kolejnych latach obejmie on następne kilkadziesiątskrzyżowań, pozwalając wprowadzić „zieloną falę” na kilkunastu ciągachulic.

– Rozwijamy Zintegrowany System Zarządzania Ruchem już odponad dekady. Teraz przyszedł czas na jego gruntowną modernizację. Dzięki niej”zielona fala” obejmie kolejnych 40 skrzyżowań. Rozbudowa systemu nietylko go usprawnia, ale też umożliwia nam łatwe przyłączanie do niego kolejnychulic i skrzyżowań – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.

Obecnie Zintegrowany System Zarządzania Ruchem (ZSZR)obejmuje 268 skrzyżowań. Na system składają się dziesiątki kamer monitoringu,stacje pomiarowe i tablice zmiennej treści. System, oparty o sieć kamer iczujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niego programysygnalizacji. Koordynuje też ciągi komunikacyjne.

Dzięki ZSZR możliwe jest skuteczniejsze utrzymanie płynnościruchu, poprawa warunków ruchu i jego uporządkowanie, ale też skrócenie czasuprzejazdu. Ważne jest również bezpieczeństwo. Sygnalizacje świetlne premiująkierowców przestrzegających przepisy: koordynacja świateł jest ustawiona tak,by zapewnić płynny przejazd pojazdom poruszającym się z dopuszczalnąprędkością, czyli w większości przypadków – 50 km/h. Ci, którzy łamią przepisyi jadą szybciej, prawdopodobnie natrafią na czerwone światło.

Początki Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem wWarszawie to 2008 rok. Wówczas obejmował on 37 skrzyżowań. Po 9 latach oduruchomienia, system wymagał modernizacji. Nowa umowa z operatorem – firmąSiemens Mobility wybraną w przetargu – będzie obowiązywać do 2025 r. i zakładadalszy rozwój systemu. Wartość 8-letniej umowy to 124 mln zł.

Nowe centrumsterowania

Pierwszym, niezbędnym krokiem była modernizacja centrumsterowania ruchem Zarządu Dróg Miejskich. To serce systemu – tu, na dużychekranach, wyświetlane są obrazy z kamer drogowych. Choć system działaautomatycznie, operator może na bieżąco monitorować pracę urządzeń, zarządzaćinformacją o stanie ruchu i w razie potrzeby wprowadzać zmiany w parametrachsterowania ruchem. Dlatego tak ważne było, aby przystępując do rozbudowy systemu,zmodernizować centrum ZSZR.

Dziś po zmianach jest tu aż 12 monitorów, pozwalających nabieżącą detekcję zdarzeń i reagowanie na nie na bieżąco. Dodatkowo wprowadzonazostała łączność radiowa, która umożliwia lepszą wymianę informacji międzycentrum a pogotowiem drogowym. Unowocześniony i rozbudowany został także systemkamer – teraz pozwalają na podgląd sytuacji z 89 skrzyżowań (wcześniejobejmowały tylko 20). Dane, które często są potrzebne służbom porządkowym, będądłużej przechowywane w systemie: okres przechowywania jest teraz wydłużony z 30do 45 dni. Obraz jest też nieporównywalnie bardziej dokładny niż na starychkamerach.

Rozbudowa i nowinki

– System zarządzania ruchem stale się powiększa. W kolejnychlatach obejmie co najmniej 40 dodatkowych skrzyżowań. Dzięki temu zapewnimy nakilkunastu ciągach ulic zieloną falę i system pozwalający dynamicznie reagowaćna ruch – deklaruje Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. –Kompleksowa modernizacja i włączenie do systemu czeka w pierwszej kolejnościm.in. skrzyżowanie Marszałkowskiej i Królewskiej oraz cztery skrzyżowania wzdłużul. Modlińskiej – uzupełnia.

Trwa również modernizacja elementów istniejącego systemu. Na30 skrzyżowaniach wymieniony został stary sprzęt sygnalizacyjny. W ciągu 2 latwymienione będą również tablice zmiennej treści w tunelu Wisłostrady i napozostałych ciągach objętych systemem. Nowe tablice nie będą miały limituznaków. Dzięki temu kierowcom przekazywane będą pełne informacje outrudnieniach na drodze. W tunelu Wisłostrady pojawi się też nowe, LED-oweoświetlenie i zasilanie awaryjne, które pozwoli na działanie wielkogabarytowychurządzeń odpowiadających za bezpieczeństwo w tunelu nawet podczas awarii prądu.

Oprócz wielu rozwiązań poprawiających komfort jazdy,planowany jest także pilotaż systemu informującego rowerzystów o zalecanejprędkości, z którą należy jechać, aby na najbliższym skrzyżowaniu otrzymaćświatło zielone. System powstanie do 2020 i obejmie 30 skrzyżowań. Specjalnetablice (totemy) będą rejestrować rowerzystę i przekazywać informację dosterownika.