Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Siemens Mobility testuje autonomiczny ruch w Monachium

infotrans
12.11.2018 08:38

Siemens Mobilitywspólnie z Instytutem Ochrony Środowiska, Energii i Mobilności, Politechniką wMonachium oraz firmami niemieckimi IAV, UTB i Emm rozpoczyna testyautonomicznych pojazdów w kampusie Siemensa w Monachium-Perlach.

Tor testowy prowadzi przez kampus i pozwala na symulacjęruchu ulicznego w różnych sytuacjach. W projekcie biorą udział m.in. autonomicznysamochód i autobus.

Partnerzy projektu będą pracować wspólnie nadwspółzależnościami między infrastrukturą drogową, oprogramowaniem w chmurze iautonomicznymi pojazdami elektrycznymi. Do projektu zostaną wykorzystane dwarodzaje pojazdów: wysoce zautomatyzowany samochód jednoosobowy oraz autobus.Dla potrzeb projektu słupy ustawione przy trasie będą wyposażone w skanerylaserowe, radary oraz kamery służące do monitoringu całej drogi i precyzyjnegookreślania pozycji pojazdów.

– Nasz projekt badawczy ma pomóc w upowszechnieniuautonomicznej jazdy zwłaszcza na pierwszym i ostatnim odcinku trasy. Naszainfrastruktura jest krytycznie ważnym elementem zapewniającym bezpieczny iwydajny transport na żądanie w środowisku miejskim i pozamiejskim – powiedziałMichael Peter, szef spółki Siemens Mobility.

Partnerzy projektu będą demonstrować sposoby w jakiautonomiczne pojazdy mogą wpłynąć na bezpieczeństwo i przepustowość na ulicachpodczas pracy na najwyższym, piątym, poziomie autonomii, bez żadnychinterwencji ze strony kierowcy. W tym celu inteligentna infrastruktura SiemensMobility będzie nieustannie przekazywać informacje pojazdom na temat sytuacjina drodze i innych pojazdach na trasie. To podejście pomaga pojazdomautonomicznym poruszać się w skomplikowanych sytuacjach na drodze oraz wmiejscach, w których trudno monitorować ruch lub podczas niesprzyjającychwarunków pogodowych. Dzięki wsparciu z zewnątrz, monitorowany obszar wokółpojazdu może być znacznie zwiększony.

Inteligentna infrastruktura pozwala pojazdom na szybsze identyfikowaniepotencjalnych zagrożeń i odpowiednią reakcję. W rezultacie zintegrowany systempomaga optymalizować ruch uliczny. Komunikacja na linii pojazd-infrastruktura(V2I) działa na zasadzie ustandaryzowanego i gruntownie przetestowanego systemuWLANp (ITS-G5). Cały system jest wspierany rozwiązaniami programowymi, którepozwalają kontrolerowi ruchu w centrali na lepszy monitoring sytuacji drogowychoraz ewentualną interwencję. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa bezpieczeństwoi wydajność transportu drogowego. Dla większej wygody pasażerowie mogą ściągnąćplan podróży pojazdu autonomicznego poprzez specjalną aplikację.

Projekt umożliwia ściślejszą współpracę ekspertów z różnychdziedzin:

• InstytutOchrony Środowiska, Energii i Mobilności (IKEM) zajmuje się kwestiami prawnymizwiązanymi z korzystaniem z pojazdów autonomicznych.

• Politechnikaw Monachium stosuje bardzo drobiazgowe symulacje mające na celu badanie wpływuautonomicznych uczestników ruchu na komunikację drogową.

• IAVpracuje nad prototypem wahadłowego pojazdu autonomicznego.

• Biuroprojektowe UTB z siedzibą w Berlinie bada reakcje ludności na pojazdyautonomiczne i w jaki sposób nowe technologie muszą być modyfikowane pod tymwzględem.

• EmmSolutions GmbH dostarcza wysoce zautomatyzowany pojazd elektryczny ILO1, którymoże pomóc w monitoringu, geo-lokalizacji pojazdów oraz w zarządzaniukomunikacją między infrastrukturą oraz pojazdami. Zachowania kierowców równieżzostaną włączone do symulacji.

• SiemensMobility odpowiada za integrację projektu oraz infrastrukturę drogową orazusługi w chmurze. Spółka również oceni różne potencjalne modele biznesowe ioperacyjne.

Zapewnienie odpowiedniego spektrum zrównoważonej mobilnościjest kluczowym zadaniem miast i władz samorządowych. Projekty tego typu sąfinansowane przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska, OchronyPrzyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych (BMU). Projekt ma celu rozwójsystemu, który zapewnia możliwość korzystania z pojazdów autonomicznych napierwszych i ostatnich odcinkach tras, które obecnie są często zaniedbywane.