Siemens będzie zarządzał warszawskim ITS-em

infotrans
03.10.2017 15:16

Operatorem Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem wlatach 2017-2025 będzie firma Siemens. W ramach nowej umowy system znacznie siępowiększy, stanie się też bardziej funkcjonalny i innowacyjny.

Rozwój systemu to jeden z priorytetów stołecznego ZarząduDróg Miejskich, który chce, aby zmieniał się on wraz z miastem i był ważnymelementem strategii rozwoju Warszawy w kierunku smart city. Funkcjonalność iinnowacyjność to najważniejsze kryteria, którymi kierowaliśmy się planującrozwój systemu w najbliższych latach.

Początki Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem wWarszawie to 2008 rok. Wówczas obejmował on 37 skrzyżowań. Dziś jest ich 97 –m.in. w ciągu Wisłostrady, Al. Jerozolimskich, ul. Świętokrzyskiej, na Powiślu,na ul. Targowej czy Światowida – i wciąż dołączają kolejne. Na system składająsię dziesiątki kamer monitoringu, stacje pomiarowe i tablice zmiennej treści.System, oparty o sieć kamer i czujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowujedo niego programy sygnalizacji. Koordynuje też ciągi komunikacyjne.

System zarządzania ruchem ma nie tylko poprawiać płynnośćruchu, ale również bezpieczeństwo. Sygnalizacje świetlne premiują kierowcówprzestrzegających przepisy: koordynacja świateł jest ustawiona tak, by zapewnićpłynny przejazd pojazdom poruszającym się z dopuszczalną prędkością, czyli wwiększości przypadków – 50 km/h. Ci, którzy łamią przepisy i jadą szybciej,prawdopodobnie natrafią na czerwone światło.

Przede wszystkim rozwój

Po 9 latach od uruchomienia, system wymaga modernizacji.Planujemy też jego dalszą rozbudowę i wprowadzenie nowych, innowacyjnychrozwiązań. Wybrana w przetargu firma Siemens będzie nadzorowała działanie ZSZRdo grudnia 2025 roku. Wartość umowy to blisko 124,5 mln zł brutto.

Nowa umowa z operatorem zakłada dalszy rozwój systemu. Coroku operator ma obowiązek włączyć do systemu 5 kolejnych skrzyżowań – w ciągu8 lat oznacza to 40 skrzyżowań podłączonych do systemu. Poza tym, operatorzobowiązał się do przebudowy i włączenia do systemu sygnalizacji na ul.Modlińskiej (od trasy S8 do ul. Kuklińskiego, 4 sygnalizacje). W miaręprowadzonych modernizacji, system będzie obejmował również kolejne ciągi ulic.W miarę dostępnych środków planujemy dalsze rozszerzanie systemu, m.in. na ciągiulic Powązkowskiej, al. Niepodległości, Doliny Służewieckiej, Radzymińskiej,Marymonckiej, Kasprowicza, Popiełuszki i Wał Miedzeszyński.

Przyszły operator ma również zmodernizować istniejącysystem: sukcesywnie wymienić okablowanie, latarnie, maszty, słupy i sterowniki.Nowe będą tablice zmiennej treści – dzięki temu będą mogły wyświetlać szerszywachlarz informacji dla kierowców. Umowa przewiduje także przebudowęskrzyżowania ul. Marszałkowskiej z ul. Królewską. Sygnalizacja na tymniebezpiecznym skrzyżowaniu zostanie zmodyfikowana tak, aby ograniczyć liczbęwypadków.

Kontrakt zakłada również stałe unowocześnianie systemu –uzupełnienie go o dodatkowe kamery oraz przestawienie na pełną detekcjęautomatyczną (również dla pieszych, którzy dziś w wielu miejscach musząkorzystać z przycisków). Nowinką, którą przetestujemy, będzie systeminformujący rowerzystów o zalecanej prędkości, z którą należy jechać, aby nanajbliższym skrzyżowaniu otrzymać zielone światło. Operator wymieni takżeanalogowe kamery monitoringu na cyfrowe na 20 skrzyżowaniach.

Umowa przewiduje modernizację Systemu Zarządzania RuchemSCALA oraz Centrum Zarządzania Ruchem, które znajduje się w siedzibie ZDM.Zmiany przewidziano także w tunelu Wisłostrady. To m.in. wymiana niektórychelementów systemu bezpieczeństwa i odwodnienia oraz oświetlenia tunelu.

Do codziennych obowiązków operatora będzie należałoprowadzenie nadzoru nad Centrum Zarządzania Ruchem, stacjami pomiarowymi,znakami zmiennej treści, sterownikami sygnalizacji świetlnej, elementami sygnalizacjizlokalizowanymi na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych i przejazdachtramwajowych, siecią komunikacyjną, monitoringiem oraz stroną internetowąsystemu. Operator będzie miał też pod swoją opieką systemy bezpieczeństwa iodwodnienia tunelu Wisłostrady.