Sejm pracuje nad ulgową refundacją. Bez miejskiej komunikacji
9 grudnia br. do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy, który w przypadku ogłoszenia pandemii automatycznie rozlicza należności za ulgowe przejazdy transportem publicznym.
Projekt ten wejdzie w życie – po ile oczywiście parlament i Unia Europejska (w zakresie przewozów autobusowych) się na to zgodzi - od dnia 1 stycznia 2021 r. Niestety, najprawdopodobniej z pomocy wyłączona zostanie komunikacja miejska (art. 15zzzzl1 i art. 15zzzzl5 tego projektu - druk 828)
Ulgowa Tarcza
Projekt o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, zawiera m.in. mechanizm przekazywania operatorom przewozów publicznego transportu zbiorowego w przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym środków finansowych za miesiące obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz kolejne 3 miesiące po upływie miesiąca, w którym odwołano stan zagrożenia epidemicznego albo stan epidemii, na poziomie kwoty dotacji przedmiotowej z tytułu honorowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego rozliczonej przez ministra właściwego do spraw transportu za te same miesięczne okresy w roku 2019, pomniejszonej o przekazane operatorom środki dotacji przedmiotowej, przekazanej na finansowanie utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów za te miesiące.
W skrócie – refundacja za rok 2020 r. ma być na identycznym poziomie, jak w roku 2019, mimo, że z transportu publicznego w czasie pandemii COVID-19 skorzystało o wiele mniej pasażerów, w tym także tych "ulgowych". To oczekiwana pomoc przede wszystkim przez kolejowych przewoźników, natomiast nowością jest to, że będą mogli z niej skorzystać także przewoźnicy autobusowi.
-„Nowością w tym projekcie jest rozszerzenie zakresu beneficjentów wsparcia na wszystkich operatorów przewozów kolejowych (również powiatowych i gminnych), którzy w 2019 r. otrzymywali dotację z tytułu honorowania ustawowych ulg przejazdowych. Projekt zakłada również przyjęcie podobnego mechanizmu w odniesieniu do przewoźników i operatorów przewozów autobusowych. Możliwość jego stosowania będzie jednak zależała od zgodny Komisji Europejskiej w tym zakresie i warunków, na jakich ta zgoda będzie udzielona. Projekt przewiduje wejście w życie wskazanych powyższej przepisów z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2021 r. – informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury
Kolejne wsparcie
Jednocześnie resor informuje, że przepisy prawa przewidującego utrzymanie obecnego systemu rekompensującego przewoźnikom i operatorom utracone przychody z tytułu stosowania przejazdowych ulg ustawowych zostały przyjęte przez Sejm RP na posiedzeniu 19 listopada br.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecnie projekt stosownej ustawy jest przedmiotem obrad Senatu RP (druk nr 263).
Zgodnie z treścią art. 84 projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 podmioty prowadzące działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób będą obowiązane uwzględniać uprawnienia pasażerów do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym i kolejowym, zgodnie z dotychczasowymi przepisami w terminie do 31 grudnia 2021 r. W tym terminie finansowanie ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego ma się odbywać się na zasadach określonych w przepisach dotychczasowych.
-„Projektowane przepisy powinny wejść w życie także z dniem 1 stycznia 2021 r.” – dodaje Szymon Huptyś.