Savoir-vivre w metrze wobec niepełnosprawnych
We wtorek, w ramach „Dnia Integracji w metrze”, pasażerowie będą mogli zapoznać się z poradnikiem, podpowiadającym jak zachowywać się w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi. Jest to trzecia odsłona wspólnej akcji Metra Warszawskiego i Fundacji Integracja.
„Dzień Integracji w metrze” to cykliczna akcja, podczas której pracownicy fundacji zapoznają pasażerów warszawskiego metra z poradnikiem „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”. Publikacja w prostej, rysunkowej formie przedstawia właściwe zachowania w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością, czyli jak pomagać, ale też czego nie robić, aby ustrzec się „komunikacyjnego faux-pas”.
Jest to książeczka zrobiona na wzór komiksu. Przedstawia scenki z życia osób z niepełnosprawnością, które są dość obce dla osób, które nie miały z nią do czynienia, czyli np. że do niewidomego można powiedzieć do zobaczenia, albo jak przywitać się z osobą bez ręki – powiedziała w rozmowie z PAP przedstawicielka Integracji Monika Okrasa.
Jak podkreśliła, do fundacji często kierowane są pytania, w jaki sposób zareagować np. na widok osoby na wózku. W tej dziedzinie jest bardzo duży postęp, ale nadal ludzie boją się, nie wiedzą. A wiadomo, że takie porady jak np. pomóc osobie na wózku w komunikacji miejskiej są nadal bardzo przydatne, bo nie jest to oczywiste dla wszystkich, że zamiast łapać wózek i na siłę go stawiać, trzeba zapytać osoby z niepełnosprawnością jak można jej pomóc – wyjaśniła.
Poradniki będą czekały na pasażerów stacji metra Ratusz Arsenał – od 8 do 10.30 oraz na stacji Świętokrzyska – od 15 do 17.30.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ciągu dnia, na stacji metra Stadion Narodowy, będą również trwały zajęcia edukacyjne dla uczniów warszawskich podstawówek. Prowadzący zapoznają dzieci z zasadami zachowania wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Pracownicy metra przypomną natomiast o zasadach bezpieczeństwa w metrze i zasadach wzywania pomocy.
Integracja od ponad 20 lat działa na rzecz wyrównywania społecznych szans osób z niepełnosprawnościami, kształtowania świadomości obywatelskiej oraz integracji społecznej. (PAP)
„