Samorządowy lider komunikacji miejskiej
W dniu 15 kwietnia 2008 r. w siedzibie Biura Związku Miast Polskich odbyło się pierwsze posiedzenie komisji konkursu „Samorządowy Lider Zarządzania 2008”. W tym roku zgłoszono 46 praktyk w trzech dziedzinach: gospodarka komunalna, transport, komunalna gospodarka mieszkaniowa. W zeszłorocznej edycji konkursu dziedzinami konkursowymi były usługi społeczne, w tym roku są to usługi techniczne. –„Natomiast w przyszłym roku tematem wiodącym będą usługi społeczne –mówi Joanna Proniewicz, rzecznik prasowy ZMP.
W tym roku ocenie poddano 23 wnioski (z 14 miast) w kategorii wielkościowej miasta na prawach powiatu i miasta powyżej 50 000 mieszkańców, 4 zgłoszenia w kategorii powiaty ziemski (z 4 powiatów), 15 (z 14 miast) w kategorii miasta małe i średnie oraz 4 (z 4 gmin wiejskich) w kategorii gminy wiejskie. W zakresie transportu miejskiego zgłoszono 9 wniosków, w tym:
1
|
Szczecinek – Komunikacja Miejska Sp. z o.o.
|
Rozwój transportu miejskiego i turystyki w Szczecinku w latach 2006-2012. Wdrożenie żeglugi wodnej jako uzupełnienie oferty przewozowej w komunikacji miejskiej.
|
Małe średnie miasta
|
2
|
Rybnik – Zarząd Transportu Zbiorowego
|
E-bilet w ramach Elektronicznej Karty Miejskiej
|
Miasta na prawach powiatu
|
3.
|
Piła – Miejski Zakład Komunaikacji
|
Poprawa jakości transportu miejskiego w Pile poprzez optymalizację oferty przewozowej i nowoczesny system informacji pasażerskiej
|
Miasta na prawach powiatu
|
4.
|
Rybnik – Zarząd Transportu Zbiorowego
|
E-bilet w ramach Elektronicznej Karty Miejskiej
|
Miasta na prawach powiatu
|
5.
|
Rzeszów – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
|
Zastosowanie metanu w autobusach miejskich
|
Miasta na prawach powiatu
|
6.
|
Szczecinek – Komunikacja Miejska Sp. z o.o.
|
Rozwój transportu miejskiego i turystyki w Szczecinku w latach 2006-2012. Wdrożenie żeglugi wodnej jako uzupełnienie oferty przewozowej w komunikacji miejskiej.
|
Małe średnie miasta
|
7.
|
Świnoujście – Komunikacja Autobusowa
|
Wspólne połączenie komunikacyjne (autobusowe) pomiędzy Świnoujściem a niemieckimi przygranicznymi gminami Ahlbeck, Heringsdorf, Bansin
|
Miasta na prawach powiatu
|
8.
|
Warszawa – Zarząd Transportu Miejskiego
|
Reforma komunikacji nocnej
|
Miasta na prawach powiatu
|
9.
|
Zielona Góra – Miejski Zakład Komunikacji
|
Zintegrowany system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym i monitoring bezpieczeństwa w autobusach
|
Miasta na prawach powiatu
|
Finaliści: Szczecinek i Rybnik.
Komisja konkursowa spośród rekomendowanych przez ekspertów Konkursu projektów, do drugiej finałowej tury ocen zakwalifikowała ostatecznie 6 projektów zgłoszonych przez miasta na prawach powiatu i powyżej 50 000 mieszkańców, 3 projekty powiatowe, 6 z miast małych i średnich oraz 2 z gmin wiejskich. Wśród finalistów znalazły się dwa projekty z zakresu komunikacji publicznej: „Rozwój transportu miejskiego i turystyki w Szczecinku w latach 2006-2012. Wdrożenie żeglugi wodnej jako uzupełnienie oferty przewozowej w komunikacji miejskiej”oraz „E-bilet w ramach Elektronicznej Karty Miejskiej w Rybniku”.
Teraz jury odbędzie wizytacje w poszczególnych miastach. Rozpoczęły się one w dniu 15 kwietnia, a zakończą w dniu 17 maja br. Wybór Laureatów konkursu nastąpi w dniu 30 maja, a ogłoszenie wyników Konkursu odbędzie się w trakcie konferencji, która odbędzie się w Warszawie w dniu 18 czerwca 2008r. Dwie osoby odpowiedzialne za zwycięski projekt w danej kategorii pojadą na tydzień do Norwegii.
O konkursie
O konkursie
Konkurs – organizowany przez Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Powiatów Polskich i Norweski Związek Władz Lokalnych i Regionalnych – jest jednym z elementów szerokiego projektu „Budowanie potencjału instytucjonalnego samorządów dla lepszego dostarczania usług publicznych (2007 –2011)”, współfinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Honorowy patronat nad konkursem objęli –Marek Ziółkowski, wicemarszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Jego Ekscelencja Knut Hauge, ambasador Królestwa Norwegii w Polsce. Celem organizowanego cyklicznie konkursu jest wybranie i upowszechnianie dobrych praktyk. W pierwszej edycji konkursu, który odbył się w 2007 roku, dziedzinami konkursowymi były usługi społeczne. Wówczas 72 samorządy zgłosiły 91 projektów. Z 22 finalistów konkursu wybrano 12 laureatów.
Doświadczenie 17 lat odrodzonego samorządu wskazuje, że jedną z najskuteczniejszych metod poprawy jakości usług dla mieszkańców jest wdrażanie innowacji, które zostały wcześniej opracowane i przetestowane w innych jednostkach, a następnie twórczo przystosowane do własnych warunków. Każdy z samorządów zgromadził w pewnych dziedzinach doświadczenia, którymi może podzielić się z innymi. Jednocześnie każda gmina czy powiat może skorzystać z dorobku innych samorządów w tych obszarach, w których opracowano nowe, bardziej skuteczne rozwiązania.
Propozycje „dobrych praktyk”powinny dotyczyć innowacyjnych rozwiązań mających na celu poprawę jakości, efektywności i dostępności usług w dziedzinie komunalnej gospodarki mieszkaniowej, transportu (drogownictwo i komunikacja publiczna) oraz gospodarki komunalnej (sektor wodno-kanalizacyjny, gospodarka odpadami), które są realizowane przez administrację samorządową lub podległe jej jednostki. Zgłoszone do konkursu przykłady działań samorządów zostaną ocenione pod kątem pięciu podstawowych kryteriów: innowacyjności, skuteczności, efektywności kosztowej, integracji z systemem zarządzania strategicznego jednostki oraz możliwości zastosowania rozwiązania w innych samorządach.