Rzeszów rozbuduje ITS. Z Elstop
W Rzeszowie na masową skalę wprowadzona zostanie automatyczna detekcja ruchu.
Jak poinformował Artur Gernand z kancelarii prezydenta Rzeszowa, dzięki wprowadzonemu rozwiązaniu piesi i rowerzyści będą wykrywani automatycznie przez system, który uruchomi procedurę zmiany świateł.
Za prawie 21 mln zł
Na wszystkich rzeszowskich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną piesi i rowerzyści, którzy będą zbliżać się do przejścia lub przejazdu, nie będą musieli wkrótce wciskać przycisków.
Artur Gernand dodał, że przetarg na zrealizowanie inwestycji został już rozstrzygnięty. Zwyciężyła w nim firma Elstop z Nowego Sącza, która zaoferowała prawie 21 mln zł.
„Inwestycja będzie realizowana z wykorzystaniem dofinansowania z Unii Europejskiej. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana prawdopodobnie na przełomie czerwca i lipca br. Firma będzie miała sześć miesięcy, od daty podpisania umowy, na przygotowanie dokumentacji projektowej, a zadanie ma być gotowe do grudnia przyszłego roku” – podkreślił Gernand.
W ramach zadania na wszystkich rzeszowskich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną wprowadzona zostanie automatyczna detekcja ruchu. Dzięki nowym czujnikom, których będzie ok. 1000, piesi i rowerzyści zbliżający się do przejścia lub przejazdu będą wykrywani automatycznie przez system, który rozpocznie procedurę zmiany świateł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
1200 pętli
Jak zaznaczył Gernand, nie będzie potrzeby używania przycisków znajdujących się na sygnalizatorze. „Przyciski będą pełniły funkcję alternatywną. Dodatkowo nowe czujniki przy przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych będą wykorzystywane do pomiaru ruchu pieszego i rowerowego” – powiedział.
Rozbudowa rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego będzie polegała także na dostarczeniu i montażu na skrzyżowaniach i rondach dodatkowych czujników w postaci pętli indukcyjnych.
Jak podał Gernand, nowych pętli zamontowanych zostanie ok. 1200. „Zostaną zintegrowane z już istniejącą infrastrukturą. Dzięki nim będzie można prowadzić jeszcze bardziej szczegółowe analizy dotyczące rozkładu ruchu na rzeszowskich ulicach, np. z podziałem na kategorie pojazdów – osobowe, dostawcze, ciężarowe. Te analizy pomogą w sprawniejszym zarządzaniu ruchem” - zapewnił.