Rzeszów rozbuduje ITS. Z Elstop

infotrans
30.05.2022 18:00

W Rzeszowie na masową skalę wprowadzona zostanie automatyczna detekcja ruchu.

Jak poinformował Artur Gernand z kancelarii prezydenta Rzeszowa, dzięki wprowadzonemu rozwiązaniu piesi i rowerzyści będą wykrywani automatycznie przez system, który uruchomi procedurę zmiany świateł.

Za prawie 21 mln zł

Na wszystkich rzeszowskich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną piesi i rowerzyści, którzy będą zbliżać się do przejścia lub przejazdu, nie będą musieli wkrótce wciskać przycisków.

Artur Gernand dodał, że przetarg na zrealizowanie inwestycji został już rozstrzygnięty. Zwyciężyła w nim firma Elstop z Nowego Sącza, która zaoferowała prawie 21 mln zł.

„Inwestycja będzie realizowana z wykorzystaniem dofinansowania z Unii Europejskiej. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana prawdopodobnie na przełomie czerwca i lipca br. Firma będzie miała sześć miesięcy, od daty podpisania umowy, na przygotowanie dokumentacji projektowej, a zadanie ma być gotowe do grudnia przyszłego roku” – podkreślił Gernand.

W ramach zadania na wszystkich rzeszowskich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną wprowadzona zostanie automatyczna detekcja ruchu. Dzięki nowym czujnikom, których będzie ok. 1000, piesi i rowerzyści zbliżający się do przejścia lub przejazdu będą wykrywani automatycznie przez system, który rozpocznie procedurę zmiany świateł.

1200 pętli

Jak zaznaczył Gernand, nie będzie potrzeby używania przycisków znajdujących się na sygnalizatorze. „Przyciski będą pełniły funkcję alternatywną. Dodatkowo nowe czujniki przy przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych będą wykorzystywane do pomiaru ruchu pieszego i rowerowego” – powiedział.

Rozbudowa rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego będzie polegała także na dostarczeniu i montażu na skrzyżowaniach i rondach dodatkowych czujników w postaci pętli indukcyjnych.

Jak podał Gernand, nowych pętli zamontowanych zostanie ok. 1200. „Zostaną zintegrowane z już istniejącą infrastrukturą. Dzięki nim będzie można prowadzić jeszcze bardziej szczegółowe analizy dotyczące rozkładu ruchu na rzeszowskich ulicach, np. z podziałem na kategorie pojazdów – osobowe, dostawcze, ciężarowe. Te analizy pomogą w sprawniejszym zarządzaniu ruchem” - zapewnił.