Dzięki przedsięwzięciu współfinansowanemu z Programu Rozwój Polski Wschodniej w Rzeszowie powstanie most na rzece Wisłok oraz strefa ograniczonego parkowania. Rozwiązania te służyć będą poprawie funkcjonowania komunikacji publicznej w centrum stolicy Podkarpacia. Inwestycja gminy miasta Rzeszów zakłada domknięcie północnej obwodnicy śródmieścia za sprawą blisko 2-kilometrowej drogi (biegnącej od skrzyżowania ul. Rzecha i ul. Załęskiej do ul. Lubelskiej) i 480-metrowego mostu na rzece Wisłok oraz utworzenie w śródmieściu strefy ograniczonego parkowania. Przedsięwzięcie to pozwoli ograniczyć uciążliwy ruch samochodowy w centrum miasta, co przełoży się na sprawniejsze funkcjonowanie transportu publicznego. „Poprawa funkcjonowania komunikacji publicznej w centrum Rzeszowa poprzez ograniczenie ruchu tranzytowego i wprowadzenie strefy płatnego parkowania”to drugi projekt gminy miasta Rzeszów w zakresie usprawnienia transportu publicznego, realizowany przy wsparciu Programu Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW). W ramach pierwszego z nich – „Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic”- zakupiono już 80 nowych autobusów oraz przebudowano odcinki ulicy Podkarpackiej, Dąbrowskiego, Lubelskiej oraz al. Rejtana. Obecnie realizowana jest przebudowa węzła drogowego al. Wyzwolenia – ul. Warszawska oraz prowadzone są prace związane z uruchomieniem Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego. Projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji publicznej w centrum Rzeszowa poprzez ograniczenie ruchu tranzytowego i wprowadzenie strefy płatnego parkowania”realizowany jest w ramach Działania III.1 Systemy miejskiego transportu zbiorowego PO RPW. Całkowita wartość inwestycji to ponad 183 mln zł, z czego 92,4 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana 27 czerwca 2014.
Opis projektu
Przedmiotem projektu jest wzmocnienie infrastruktury transportowej i wprowadzenie rozwiązań gwarantujących istotną poprawę efektywności i atrakcyjności ekologicznego systemu transportu zbiorowego oraz poprawę warunków ruchu pieszego i rowerowego w Rzeszowie, zgodnie z założeniami Zintegrowanego Planu Rozwoju Transportu Publicznego, poprzez:
– domknięcie północnej pętli obwodnicy śródmieścia, które pozwoli wyprowadzić znaczną część ruchu tranzytowego z centrum miasta i uzupełni sieć tras rowerowych w mieście – droga od ulicy Załęskiej do ulicy Lubelskiej (o długości 1,8 km) wraz z budową 480-metrowego most na rzece Wisłok (most o długości z jednym pylonem i układzie przęseł: 240 m nad zbiornikiem wody technologicznej i 150 m nad rzeką Wisłok). Przeprawa będzie najdłuższym mostem w Rzeszowie. Na szczycie pylonu, którego wysokość wyniesie 110 metrów, zaplanowano umieszczenie herbu miasta.
– wyprowadzenie strefy ograniczonego parkowania wraz z wdrożeniem systemu obsługi i zarządzania strefy płatnego parkowania w śródmieściu, co pozwoli ograniczyć ruch samochodowy w mieście oraz znacznie poprawi warunki ruchu pieszego i rowerowego.
Cele projektu
Celem strategicznym projektu jest poprawa funkcjonalności transportu miejskiego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze śródmieścia na północną obwodnicę miasta oraz uregulowanie parkowania w śródmieściu, co będzie sprzyjało zapewnieniu efektywnego transportu wewnątrz Rzeszowa i poprawie obsługi komunikacją zbiorową dynamicznie rozwijających się terenów północno-wschodnich miasta, w tym specjalnych stref ekonomicznych powstałych w tym rejonie, przyczyniając się tym samym do zwiększenia potencjału rozwojowego i atrakcyjności aglomeracji rzeszowskiej oraz wzrostu mobilności mieszkańców. Efektem realizacji projektu będzie m.in. zwiększenie potencjału rozwojowego i atrakcyjności całej aglomeracji rzeszowskiej. Głównym celem projektowanej infrastruktury jest poprawa powiązań komunikacyjnych systemu komunikacji publicznej oraz zmniejszenie ruchu samochodowego, szczególnie w śródmieściu. Cele te zostaną osiągnięte poprzez:
– wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania w centrum miasta,
– budowę drogi od skrzyżowania ul. Rzecha i ul. Załęskiej do ulicy Lubelskiej wraz z mostem podwieszonym na rzece Wisłoku.
Elementy te, w połączeniu z istniejącym systemem komunikacji miejskiej, znacząco podniosą funkcjonalność i efektywność ekonomiczną transportu publicznego. W konsekwencji stworzone zostaną warunki sprzyjające rozwojowi i zwiększeniu aktywności podmiotów gospodarczych. Zwiększy się mobilność mieszkańców oraz wzrośnie jakość życia aglomeracji rzeszowskiej. W wyniku realizacji projektu zostaną osiągnięte długofalowe cele:
– podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenów położonych w okolicach budowanej trasy
– komunikacyjnej poprzez zapewnienie ich dostępności transportowej;
– zmniejszenie kosztów zewnętrznych ruchu drogowego;
– wzrost mobilności mieszkańców;
– zmniejszenie zatłoczenia ulic w Rzeszowie;
– zwiększenie dostępności obszaru metropolitalnego dla mieszkańców okolicznych miejscowości.
Kto skorzysta dzięki realizacji projektu
Odbiorcami rezultatów projektu będą osoby korzystające z usług transportu miejskiego, a także pośrednio pozostali uczestnicy ruchu drogowego na terenie miasta Rzeszowa i okolic. Realizacja projektu zapewni większe zainteresowanie mieszkańców zbiorowym transportem publicznym. Wdrożone rozwiązania poprawią jakość podróżowania środkami transportu miejskiego, zmniejszą jego uciążliwość dla środowiska oraz zapewnią wzrost bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Dalsze informacje
tutaj