Rząd zmieni KPO. Więcej funduszy na zielony transport. W tym na tramwaje
Po zakończeniu konsultacji społecznych Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej pracuje na ostateczną wersją Krajowego Planu Odbudowy (KPO) - poinformował w poniedziałek, 12 kwietnia, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.
Zgodnie z harmonogramem prac Polska powinna przedstawić Komisji Europejskiej KPO do końca kwietnia.
Duże zainteresowanie
-“Chcieliśmy poznać opinie Polaków o projekcie, który przygotowaliśmy. Zainteresowanie dokumentem było duże. Odbyliśmy dziesiątki godzin inspirujących rozmów. Teraz pracujemy nad ostateczną wersją KPO” - powiedział, cytowany w komunikacie resortu, Buda.
Jak poinformował resort, w spotkaniach konsultacyjnych uczestniczyło ponad 10 tys. uczestników online, nadesłano 5,5 tys. opinii przez formularz na stronie internetowej. Opinie są obecnie analizowane przez grupę ekspertów z MFiPR.
Resort wskazał, że mimo dużej liczby opinii i trwających wciąż analiz są już decyzje o pierwszych zmianach. To m.in. :
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- wprowadzone zostaną działania dedykowane osobom z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunom, zwiększona zostanie pula środków dla przedsiębiorczości, w tym na rozszerzenie działalności.
- zwiększona zostanie też pula dla wszystkich miast w części dedykowanej "Zielonym i odpornym miastom" i więcej będzie środków na zeroemisyjny transport w miastach, co umożliwi inwestycje nie tylko w tabor autobusowy, ale również szynowy np. tramwaje.
Krajowy Plan Odbudowy to program reform i projektów strategicznych, którego celem jest odbudowa gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią, ale również jej wzmocnienie i uodpornianie na ewentualne, kolejne kryzysy.
Powstanie KPO wynika z utworzenia Europejskiego Instrumentu Odbudowy i Wzmacniania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF), który przewiduje 750 mld euro pomocy dla państw członkowskich. Polska ma otrzymać 23,9 mld euro bezzwrotnych grantów i 34,2 mld euro w formie ewentualnych pożyczek. (PAP)