Rząd za powołaniem rzecznika praw pasażerów
Powołanie rzecznikapraw pasażerów – podmiotu uprawnionego do pozasądowego rozwiązywania sporówmiędzy pasażerem a przewoźnikiem, organizatorem wycieczki lub sprzedawcąbiletów – zakłada m.in. nowelizacja Prawa lotniczego, przyjęta we wtorek przezrząd.
O decyzji rządu poinformowało w komunikacie CentrumInformacyjne Rządu.
Powołanie rzecznika praw pasażerów „oznacza tomożliwość dochodzenia przez pasażera swoich roszczeń bez koniecznościwstępowania na drogę sądową”. Jednak warunkiem prowadzenia takiegopostępowania, dodaje komunikat, będzie wyrażenie zgody na nie przez każdy zewskazanych podmiotów, którego dotyczy ewentualne naruszenie.
„Pasażerowie będą mogli złożyć skargę do rzecznika prawpasażerów dopiero po wyczerpaniu możliwości postępowania reklamacyjnegobezpośrednio u przewoźnika organizatora wycieczki lub sprzedawcy biletów. Nazłożenie reklamacji pasażerowie będą mieli rok od dnia zrealizowania lotu lubdnia, w którym lot miał być wykonany. Reklamacja powinna być rozpatrzona wciągu 30 dni od daty jej złożenia. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będziemógł ukarać przewoźnika, organizatora wycieczki lub sprzedawcę biletów załamanie praw pasażerów karą maksymalnie 100 tys. zł” – głosi komunikatCIR.
Rzecznik praw pasażerów ma działać przy Urzędzie LotnictwaCywilnego i zostanie wyznaczony przez prezesa tego Urzędu spośród jego pracownikówna pięcioletnią kadencję.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt noweli Prawa lotniczego zakłada również, że wtrakcie wykonywanej kontroli pracownicy ULC będą mieli prawo wstępu na pokładstatku powietrznego i pozostawania na nim podczas operacji lotniczych orazżądania udzielenia ustnych wyjaśnień na miejscu kontroli. „Wprowadzono równieżmożliwość przeprowadzania kontroli niezapowiedzianych – chodzi o podniesieniepoziomu wykrywalności praktyk naruszających przepisy prawa lotniczego, a tymsamym o podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego” -czytamy.
„