Rząd przygotował Tarczę. Bez transportu. Czas na Sejm
Ministerstwo Rozwoju zaprezentowało 25 marca wieczorem pakietdot. tarczy antykryzysowej. To rozwiązania zaakceptowane przez rząd.
Poza wsparciem przez ARP w refinansowaniuumów leasingowych nie znajdujemy tutaj żadnych rozwiązań dedykowanych dla transportu pasażerskiego, a co zabiegała wcześniej branżą motoryzacyjna, turystyczna czy komunikacji miejskiej.
W zakresie spec-rozwiązań dla turystyki mamy tylko:
-
Przedłużenie terminu na zwrot wpłat klienta w przypadkuniemożności zorganizowania wydarzenia z powodu epidemii (dot. organizacjiwystaw i kongresów lub działalności kulturalnej, rozrywkowej, rekreacyjnej,sportowej, organizującej wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe) do 180 dniod rozwiązania umowy. Dziś jest to 14 dni.
-
Możliwość skorzystania przez klientów z voucherów narealizację imprezy turystycznej w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyćimpreza odwołana w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.
Tarcza antykryzysowa i ustawyz nią związane będą rozpatrywane w Sejmie w piątek, 27 marca. Potem Senat i optymistycznieod 1 kwietnia przepisy zaczną obowiązywać. Taki jest rządowy plan.
Rządowe priorytety
Ochrona zatrudnienia i zachowanie płynności finansowej wfirmach, to główne cele pakietu projektów ustaw, które składają się na tarczęantykryzysową. Przewiduje on m.in.:
– pokrycie przez państwo składek na ZUS przez 3 miesiącedla:
– mikrofirm, które zatrudniają do 9 pracowników, jeżeli byłyzgłoszone jako płatnik składek przed 1 lutego 2020 r. (chodzi o składki zawszystkich pracowników);
– samozatrudnionych i zleceniobiorców, jeżeli prowadzilidziałalność przed 1 lutego 2020 r.
– świadczenie miesięczne w kwocie do około 2 tys. zł – dlazatrudnionych na umowy zlecenia lub o dzieło oraz samozatrudnionych;
– dofinansowanie wynagrodzeń pracowników – do wysokości 40%przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i uelastycznienie czasu pracy – dlafirm w kłopotach.
– pakiet, który ma przeciwdziałać gospodarczym skutkompandemii koronawirusa, zaakceptował dziś rząd.
Na pakiet składają się: projekt ustawy o zmianie ustawy oszczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem izwalczaniem COVID-19 (specustawa); projekt ustawy o udzielaniu pomocypublicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (politykanowej szansy); projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju(PFR).
Projekty te opracowały: Ministerstwo Rozwoju; MinisterstwoRodziny, Pracy i Polityki Społecznej; Ministerstwo Finansów; ZUS; KNF; PFR; MS;MSWiA, pod nadzorem KPRM i we współpracy z innymi ministerstwami orazinstytucjami publicznymi.
Pakiet przewiduje również m.in.:
– pokrycie przez państwo składek na ZUS przez 3 miesiącedla:
– mikrofirm, które zatrudniają do 9 pracowników (chodzi oskładki za wszystkich pracowników);- samozatrudnionych i zleceniobiorców;
– świadczenie miesięczne w kwocie do około 2 tys. zł – dlazatrudnionych na umowy zlecenia lub o dzieło oraz samozatrudnionych;
– dofinansowanie wynagrodzeń pracowników i uelastycznienieczasu pracy – dla firm w kłopotach.
– ochronę konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen iinnych nieuczciwych praktyk;
– czasowe zniesienie opłaty prolongacyjnej w należnościachskarbowych i ZUS-owskich;
– umożliwienie odliczenia od dochodu (przychodu) darowiznprzekazanych na przeciwdziałanie COVID-19;
– korzystniejsze zasady rozliczania straty;
– wsparcie firm transportowych przez ARP w refinansowaniuumów leasingowych;
– ułatwienia dla branży turystycznej;
– umożliwienie sklepom – w niedziele objętym zakazem handlu– przyjmowania towaru, rozładowywania go oraz wykładania na półki;
– obniżenie o 90 proc. czynszów najemców lokali i tzw. wyspw galeriach handlowych, dopóki obiekty te mają zakaz normalnego funkcjonowania;
– przedłużenie legalnego pobytu i zezwoleń na pracę dlaobcokrajowców;
– zwalnianie z naliczania kar umownych za – związane zepidemią – opóźnienia przy realizacji przetargów;
– umożliwienie gminom odstąpienia od pobierania podatku odnieruchomości od firm, które przez epidemię koronawirusa utraciły płynnośćfinansową;
– przedłużenie bankowych kredytów obrotowych, w oparciu odane finansowe na koniec 2019;
– gwarancje de minimis z BGK;
– dopłaty BGK do odsetek;
– fundusze płynnościowe BGK, PFR i KUKE, w tym możliwośćuzyskania – przez średnie i duże firmy – z funduszu PFR Inwestycje podwyższeniakapitału lub finansowania w postaci obligacji – łącznie o wartości 6 mld zł.
Szczegóły wybranych rozwiązań
Przejęcie przez państwo opłacania składek ZUS przez 3miesiące
Państwo – na 3 miesiące – przejmie opłacanie składek na ZUSza: 692 tys. mikrofirm (zgłoszonych jako płatnicy przed 1 lutego 2020 r.),które zatrudniają do 9 pracowników (chodzi o wszystkich pracowników takichprzedsiębiorców). A także samozatrudnionych i zleceniobiorców, jeżeliprowadzili działalność przed 1 lutego 2020 r. i przychód z tej działalności, wrozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w lutym2020 r. nie był wyższy niż 200% prognozowanego przeciętnego miesięcznegowynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r. Dofinansowanie będziepochodzić z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Dzięki temupracodawcom spadną koszty osobowe o 35,0 proc. Koszt tego rozwiązania dlafinansów publicznych szacujemy na 3,4 mld zł miesięcznie przy 1,7 mlnpracowników. W sumie daje to 10,2 mld zł za okres 3 miesięcy.
Świadczenie dla zatrudnionych na umowy zlecenia lub o dziełooraz samozatrudnionych
Wypłata z ZUS gwarantowanego świadczenia miesięcznego –nieoskładkowanego i nieopodatkowanego – co do zasady jest to kwota w wysokości80% minimalnego wynagrodzenia. W przypadku osób, które w miesiącupoprzedzającym miesiąc złożenia wniosku uzyskały przychody z tytułu umowycywilnoprawnej, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznychponiżej 50% minimalnego wynagrodzenia, będzie to kwota osiągniętegowynagrodzenia z tytułu umowy cywilnoprawnej w miesiącu poprzedzającym złożeniewniosku. W przypadku osób rozliczających się np. w formie karty podatkowej,będzie to kwota w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia. Warunkiem uzyskaniaświadczenia jest to, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożeniawniosku nie przekraczał 200% przeciętnego wynagrodzenia. Poza tymprzedsiębiorca musi prowadzić działalność przed lutego 2020 r., a jego przychódw miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku musi spaść minimum o 15% wstosunku do miesiąca poprzedniego. Jeżeli zawiesił prowadzenie działalności, dozawieszenia tej działalności musiało dojść nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r..Aby zleceniobiorca lub wykonawca dzieła mógł otrzymać świadczenie, musiudowodnić zawarcie umowy przed 1 lutego 2020 r.
Dofinansowanie zatrudnienia
Pomoc ze środków FGŚP przysługuje przedsiębiorcy w okresiewprowadzonego przez przedsiębiorcę przestoju ekonomicznego lub obniżonegowymiaru czasu, w przypadku spadku obrotów gospodarczych:- nie mniej niż o 15%,obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 2 kolejnych miesięcy w okresiepo 01.01. 2020 r., do łącznych obrotów z analogicznych 2 miesięcy z rokuubiegłego w następstwie wystąpienia COVID 19, lub – nie mniej niż o 25 %,obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanego miesiąca wokresie po 01.01. 2020 r., w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego. Wzwiązku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa,pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzeniew wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dzięki środkom zFGŚP pracodawca otrzyma dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju wwysokości 50% minimalnego wynagrodzenia plus składki na ubezpieczenia społecznenależne od pracodawcy od przyznanych świadczeń, czyli 1 533,09 zł, zuwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Przedsiębiorca, który obniżył wymiar czasupracy w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpieniakoronawirusa, może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika o 20%, nie więcej niżdo 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niżminimalne wynagrodzenie za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Przy takobniżonym wymiarze czasu pracy Fundusz dofinansuje maksymalnie do wysokości 40%przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanegoprzez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego plus składki na ubezpieczeniaspołeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń. tj. 2 452,27 zł.Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, którychwynagrodzenie, uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym zostałzłożony wniosek, o którym mowa w ust. 1, było wyższe niż 200% prognozowanegoprzeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r.Oba świadczenia przysługiwać będą przez łączny okres 3 miesięcy od dniapodpisania umowy o wypłatę świadczeń. Rada Ministrów może, w celuprzeciwdziałania skutkom gospodarczym COVID-19, w drodze rozporządzenia,przedłużyć ten okres, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożeniaepidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane. Wnioski mogą byćskładane elektronicznie. Wnioski są składane do Dyrektorów Wojewódzkich UrzędówPracy.
Uelastycznienie czasu pracy
Pracodawca dotknięty skutkami epidemii koronawirusa będziemógł skrócić dobowy czas nieprzerwanego odpoczynku dla pracownika z obecnych 11godzin do 8 (z gwarancją oddania pracownikowi równoważnego odpoczynku w okresie8 tygodni), a tygodniowy czas takiego odpoczynku – z 35 do 32 godzin. Wporozumieniu ze związkami zawodowymi albo gdy nie ma związków zprzedstawicielami pracowników – będzie mógł też wydłużyć dobowy wymiar czaspracy do 12 godzin (równoważny system czasu pracy) oraz okres rozliczeniowy domaksymalnie 12 miesięcy.
Brak kar za opóźnienia w przetargach publicznych
Wprowadzenie mechanizmu wydłużania terminów realizacjizamówień publicznych. Służyć temu będzie procedura zwalniająca z naliczania karumownych za – związane z epidemią – opóźnienia w realizacji przetargów.Jednocześnie nienaliczenie kar umownych w tej procedurze nie będzie stanowićnaruszenia dyscypliny finansów publicznych. Dodatkowo wprowadzony będzieprzyspieszony tryb lub niestosowanie przepisów Prawa zamówień publicznych wprzypadku zamówień niezbędnych do walki z koronawirusem.
Ułatwienia dla branży turystycznej
Przedłużenie terminu na zwrot wpłat klienta w przypadkuniemożności zorganizowania wydarzenia z powodu epidemii (dot. organizacjiwystaw i kongresów lub działalności kulturalnej, rozrywkowej, rekreacyjnej,sportowej, organizującej wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe) do 180 dniod rozwiązania umowy. Dziś jest to 14 dni.
Możliwość skorzystania przez klientów z voucherów narealizację imprezy turystycznej w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyćimpreza odwołana w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.
Rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku
Umożliwienie podatnikom CIT i PIT, którzy ponoszą negatywnekonsekwencje COVID-19, odliczenia straty poniesionej w 2020 r., od dochodu zdziałalności, uzyskanego w 2019 r. Warunek to osiągnięcie w 2020 r. – wporównaniu do 2019 r. – przychodów niższych o co najmniej 50 proc..
Przedłużenie bankowych kredytów obrotowych
Umożliwienie obliczania zdolności kredytowej w oparciu odane finansowe na koniec 2019 r. Towarzyszyć temu będą rekomendacje w zakresiesposobu liczenia rezerw na kredyty. Sektor bankowy zadeklarował gotowość doprzedłużenia kredytów obrotowych przy zmianie regulacji. Rozwiązanie toumożliwia wydłużenie kredytów obrotowych – o wartości ok. 150 mld zł – dlasektora przedsiębiorstw.
Przedłużenie legalnego pobytu i zezwoleń na pracę dlaobcokrajowców
Wydłużenie wiz pobytowych i zezwoleń na pobyt czasowycudzoziemców. Wydłużenie terminu składania wniosków o udzielenie zezwoleńpobytowych, przedłużenie wizy oraz przedłużenie pobytu w ramach ruchubezwizowego, jeżeli wypadałby w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lubstanu epidemii. Wydłużenie z mocy prawa okresów ważności zezwoleń na pobytczasowy oraz wiz krajowych (do 30 dni od dnia odwołania tego stanu).
Polityka drugiej szansy
W sytuacji kryzysu makroekonomicznego duża liczba firm możebyć zmuszona do restrukturyzacji. Zwłaszcza małe i średnie firmy mają problemze skutecznym przejściem przez proces restrukturyzacji i wiele z nich kończysię upadłością lub likwidacją. Dlatego możliwa będzie pomoc dla małych iśrednich przedsiębiorstw, które przechodzą proces restrukturyzacji. Cel toułatwienie im ponownego startu działalności gospodarczej. Rozwiązanie maminimalizować przyszłe skutki gospodarcze pandemii.
Odroczenie niektórych obowiązków, m.in.:
– przesunięcie terminu płatności zaliczek na podatekdochodowy od wypłacanych wynagrodzeń w marcu i kwietniu 2020 r. (do 1 czerwca2020 r.).
– przesunięcie obowiązku składania nowego pliku JPK_VAT dladużych firm (deklaracja wraz z ewidencją) z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r.;
– przesunięcie matrycy VAT z 1 kwietnia na 1 lipca 2020;
– przesunięcie obowiązku utworzenia Pracowniczych PlanówKapitałowych w średnich przedsiębiorstwach na 1 października 2020 r.;
– odroczenie do 13 lipca 2020 r. obowiązku zgłoszeniainformacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (ustawa oprzeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy);
– zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC)umowy pożyczki zawieranej do dnia 31 sierpnia 2020 r.
– wydłużenie terminu na złożenie informacji o cenachtransferowych do 30 września 2020 r.;
– wydłużenie terminu na złożenie zawiadomienia o dokonaniuzapłaty na rachunek niezamieszczony w wykazie podatników VAT, o którym mowa wart. 96b ust. 1 ustawy o VAT (z 3-dniowego do 14-dniowego);
– przesunięcie terminu wejścia w życie rozwiązań prawnychdot. zrównania pozycji prawnej drobnych przedsiębiorców i konsumentów z 1czerwca 2020 r. na 1 stycznia 2021 r.;
– odroczenie podatku do sprzedaży detalicznej do 1 stycznia2021 r.;
– możliwość odroczenia terminu wykonania badań urządzeńtechnicznych, z zachowaniem możliwości eksploatacji przez maksymalny okreskolejnych 6 miesięcy;
– wydłużenie okresu sporządzania dokumentów ewidencjiodpadów w formie papierowej do 31 grudnia 2020 r.
„