Rybnik i Wodzisław mają bilet kolejowo-autobusowy

infotrans
07.11.2018 06:35

Współpracujące przy finansowaniu komunikacji kolejowej samorządy Rybnika i Wodzisławia Śląskiego porozumiały się z marszałkowskimi Kolejami Śląskimi nt. wspólnych biletów kolejowo-autobusowych. Bilety takie można kupować od 1 listopada, na razie testowo – do końca roku.

Wraz z tzw. korektą tegorocznego kolejowego rozkładu jazdy, wprowadzoną 10 czerwca, między Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim pojawiły się dodatkowe pociągi – pierwszy raz w woj. śląskim dofinansowane nie tylko przez samorząd województwa, ale też przez miasta.

Wcześniej między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim kursowało siedem par pociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice – Chałupki/Bohumin – Katowice. Od czerwcowej korekty to już 23 pary pociągów KŚ (dodatkowe pojedyncze połączenia zapewniają Przewozy Regionalne).

Wraz ze staraniami o dodatkowe kursy pociągów tamtejsze samorządy starają się poprawiać dostęp do kolei. Jak podał we wtorek rybnicki urząd miasta, z początkiem listopada w sprzedaży pojawiły się bilety, umożliwiające podróżowanie Kolejami Śląskimi oraz autobusami komunikacji miejskiej w Rybniku, w Wodzisławiu Śląskim lub w obu miastach – w zależności od opcji.

Bilet ma nazwę USB (Uniwersalny Subregionalny Bilet). Według władz miast ma ona wskazywać, że formuła współpracy jest otwarta na innych organizatorów transportu w subregionie zachodnim woj. śląskiego. Obecnie bilet, prócz pociągów Kolei Śląskich, umożliwia korzystanie z komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku oraz z autobusów miejskich w Wodzisławiu Śląskim.

Bilet – sprzedawany na razie tylko przez Koleje Śląskie – jest dostępny w wielu wersjach. Cena każdej z nich składa się z dwóch części: z ceny biletu kolejowego oraz biletu na komunikację miejską. W zależności od uprawnienia do ulg upusty naliczane są od każdej części, np. studenci korzystają z ulgi 51 proc. w stosunku do części „kolejowej” oraz 50 proc. – w stosunku do części „miejskiej”.

Pasażer może też wybrać liczne opcje związane z zasięgiem. Dostępne są np. warianty na pociągi między oboma miastami i komunikację miejską tylko w Rybniku lub tylko w Wodzisławiu. Są m.in. wersje na komunikację kolejową i autobusową w obrębie obu miast, a także rozszerzone o gminy, z którymi Rybnik podpisał porozumienia o wspólnej organizacji komunikacji.

Biletowy test

-„Obecne porozumienie można nazwać testowym. Obowiązuje do końca bieżącego roku; jest to dobry czas na docieranie się i obserwację, jak się rozwija sytuacja. Kolejarze też jeszcze pracują na przykład nad tym, by bilety USB były dostępne w punktach sprzedaży na terenie Rybnika i Wodzisławia” – zasygnalizował, cytowany, prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

„Wprowadzone rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Szkoda, że Koleje Śląskie nie porozumiały się z Przewozami Regionalnymi, które obsługują kilka połączeń, wtedy integracja po stronie kolejowej byłaby kompletna. Liczę, że w kolejnym okresie uda się wypracować lepsze rozwiązanie” – dodał Kuczera.

Wielostronne negocjacje

Główny specjalista ds. transportu w rybnickim magistracie Bartosz Mazur zastrzegł, że już dotychczasowe negocjacje były trudne, bo porozumienie ma charakter wielostronny. Jak jednak zaznaczył, wobec rozległości Rybnika korzyści czasowe z dojazdu pociągami z oddalonych od centrum dzielnic, jak Niewiadom czy Niedobczyce, mogą być znaczne.

„W porównaniu do biletu na same autobusy trzeba dopłacić 30 zł, by oprócz wszystkich autobusów ZTZ w mieście jeździć też pociągami Kolei Śląskich na terenie miasta” – wskazał Mazur. Jak dodał, np. bilet trzydziestodniowy na strefę rybnicką (autobusy ZTZ i pociągi w granicach miasta) kosztuje 100 zł bez zniżek, 49,60 zł dla studentów i 55,20 zł dla uczniów.

Szczegółowy cennik jest dostępny na stronach Kolei Śląskich – obejmuje wszystkie możliwe warianty zasięgu oraz kombinacji ulg. Bilety można kupować w kasach biletowych na dworcach oraz u drużyn konduktorskich.

Podobne rozwiązanie działa od poniedziałku w Katowicach. Wprowadzony tego dnia do sprzedaży Bilet Katowicki to bilet kolejowy dostępny w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, ale ważny tylko na terenie Katowic. Miasto postanowiło, by wdrożyć takie rozwiązanie wraz z uruchomieniem pierwszego tam węzła przesiadkowego – przy dworcu kolejowym w dzielnicy Ligota.

Bilety Katowickie są biletami imiennymi miesięcznymi. Bez zniżek kosztują 119 zł. Ich wprowadzenie poprzedza planowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię uruchomienie dla wszystkich swoich 41 miast i gmin członkowskich wspólnego biletu autobusowo-tramwajowo-kolejowego – prawdopodobnie w pierwszych miesiącach 2019 r.(PAP)