Rybnik będzie miał plan

infotrans
21.01.2016 21:03

Rybnik będzie miał plan zintegrowanego transportu.Opracowaniem dokumentu zajmie się nowy doradca prezydenta, dr Bartosz Mazur.

Mowa o kompleksowym planie, który ma zintegrować różne formytransportu funkcjonujące w mieście i w otoczeniu Rybnika.

? W wielu dziedzinach Rybnik szuka nowych rozwiązań. Napewno ważnym elementem funkcjonowania miasta jest wszystko, co się wiąże się ztransportem, rozumianym bardzo szeroko i obejmującym kwestie komunikacjiautobusowej, szynowej, sieci dróg, parkingów, ścieżek rowerowych itp.Integracja tych elementów powinna doprowadzić do tego, że po Rybniku będzie sięjeździło lepiej, szybciej, że mieszkaniec będzie mógł się swobodnieprzemieszczać w ramach miasta i subregionu. A to spowoduje, że w Rybniku będziesię po prostu lepiej mieszkać ? podkreśla prezydent Rybnika, Piotr Kuczera.

Opracowaniem dokumentu zajmuje się doradca prezydenta dospraw zintegrowanego transportu, dr Bartosz Mazur.

? Zadanie, które stoi przede mną jest dość obszerne.Największym problemem jest wszechobecny dyktat samochodu. Chciałbym, abyefektem mojej pracy była większa ilość osób rezygnujących z samochodu na rzecz komunikacji zbiorowej.Dzięki temu w mieście będzie się żyć wygodniej ? powietrze będzie czystsze, lepiejfunkcjonować będzie park kulturowy, a mieszkanie w centrum stanie się bardziejkomfortowe ? podkreśla dr Bartosz Mazur.

Dr Mazur dokonuje diagnozy stanu komunikacji na terenieRybnika. Doradca prezydenta ma już kilka wstępnych wniosków w zakresie tego, comożna poprawić:

? Istotnym wydaje siębrak biletu dobowego czy jednodniowego, dedykowanego osobom, które chcązałatwić więcej spraw w kilku punktach miasta w ciągu jednego dnia. Drugakwestia to temat przesiadek. Wskazane byłyby zmiany w taryfie w związku zkoniecznością zmiany linii autobusowej. Nie ma możliwości, by zapewnićbezpośrednie kursy do każdego oczekiwanego przez mieszkańców miejsca.Należałoby też dążyć do układu linii szkieletowych, o wysokiej częstotliwościoraz do współpracy z organizatorami zewnętrznymi. Chciałbym, aby tam, gdzie toma sens, wykorzystywać np. kolej, która w określonych relacjach jest szybsza.To spowoduje skrócenie czasu dojazdu ? dodaje dr Mazur.

Bartosz Mazur wskazywał na wysoki stopień innowacyjnościrybnickiej komunikacji miejskiej, podkreślając jednocześnie, że konieczne jestwprowadzanie nowych rozwiązań, np. w kwestiach możliwości kodowania biletuprzez internet. Podkreślał, że należałoby też podnosić nieco gorsze standardy niektórych autobusów iwyrównywać w tym zakresie do najlepszych pojazdów. Nowy doradca prezydentachciałby także zmierzyć się z problemem dróg jednokierunkowych w mieście, którekomplikują kwestie komunikacyjne.

Dr Bartosz Mazur jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznegow Katowicach. Jest autorem pracydoktorskiej na temat integracji transportu publicznego, którązrealizował na podstawie badań ankietowych 1600 pasażerów korzystających zkomunikacji na linii Katowice ? Tychy. Ma bogate doświadczenie zawodowe.Pracował m.in. w Urzędzie Marszałkowskim, zajmując się funduszami unijnymi, wPrzewozach Regionalnych, gdzie był odpowiedzialny za koordynację ofertypołączeń InterRegio. Doświadczenie zdobywał też w administracji rządowej,pracując w Urzędzie Transportu Kolejowego jako dyrektor oddziału terenowego wKatowicach i nadzorując bezpieczeństworuchu kolejowego. Dr Bartosz Mazurmieszka w Katowicach, do Rybnika dojeżdża pociągiem.