Ruszyło zakopiańskie Centrum Komunikacyjne. Na razie bez pociągów
23 września historyczny budynek dworca kolejowego w Zakopanem został uroczyście otwarty wraz z dworcem autobusowym i wielopoziomowym parkingiem.
Obiekty tworzą funkcjonalne i nowoczesne Zakopiańskie Centrum Komunikacyjne. W grudniu odjadą stąd także pociągi. Inwestycja kosztowała niemal 80 mln zł.
Koniec komunikacyjnego wstydu
"Zakopane przestaje się wstydzić tego miejsca. To przez ostatnich kilka dziesięcioleci był wstyd, że przyjmowaliśmy w tym miejscu turystów, ale też sami wstydziliśmy się, kiedy odbieraliśmy naszych znajomych, rodzinny gości czy wybieraliśmy się w Polskę i w świat. Nadszedł taki dzień, kiedy będziemy z tego miejsca nie tylko dumni, ale będziemy radośnie przyjeżdżali po naszych turystów i korzystali z naszego dworca" – mówił podczas uroczystego otwarcia burmistrz Zakopanego Leszek Dorula.
Podkreślił, że realizacja tak wielkiej inwestycji trwającej niemal sześć lat wymagała ogromnej determinacji zespołu ludzi i współpracy między instytucjami.
"Kiedy zostałem burmistrzem Zakopanego, stwierdziłem, że to jest właśnie najważniejsze miejsce dla tego miasta i postanowiłem, że muszę to miejsce odnowić" – dodał burmistrz.
Drugie centrum po Krakowie
Marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski powiedział, że to druga tego rodzaju inwestycja wybudowana w Małopolsce, po Krakowskim Centrum Komunikacyjnym.
"Jesteśmy w miejscu szczególnym, bo przecież Zakopane to nie tylko stolica sportów zimowych, stolica Tatr, ale też miejsce w sposób szczególny uczęszczane przez mieszkańców całej Polski i gości z zagranicy. Radujemy się, że ten obiekt będzie podziwiany przez tych, którzy będą z niego korzystać, a szczególnie tych, którzy do Zakopanego przyjadą" – mówił marszałek Kozłowski.
W ramach inwestycji zostały odrestaurowane zabytkowe budynki ponadstuletniej stacji kolejowej. Jest tam przestrzeń do obsługi ruchu pasażerskiego – kolejowego i autobusowego. W zabytkowej przestrzeni mieście się także restauracja i dwupoziomowa multimedialna mediateka. Siedzibę ma tu także straż miejska i Zakopiańskie Centrum Kultury z informacją turystyczną. Ponadto w budynku są przestrzenie wystawiennicze i klub muzyczny.
Zlokalizowany na przyległym terenie obszerny plac, z którego będzie odjeżdżała komunikacja miejska i dalekobieżna, zarządzana przy użyciu wdrażanego Inteligentnego Systemu Transportowego.
Aranżacja placu stylistycznie nawiązuje do historycznej bryły zabytkowego dworca – zainstalowano stylowe latarnie, a przestrzeń zdobią ścianki z czarno-białymi fotografiami stacji kolejowej sprzed wieku.
Kiedy kolej?
W grudniu z zakopiańskiego dworca odjadą także pociągi, kiedy PKP zakończy swoją część inwestycji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wartość inwestycji to niemal 80 mln zł. Na realizację przedsięwzięcia Urząd Miasta Zakopanego pozyskał ponad 25,5 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020.
Do końca roku ma być gotowa druga część Zakopiańskiego Centrum Komunikacyjnego, czyli plac przesiadkowy w Kuźnicach, gdzie rozpoczynają się popularne tatrzańskie szlaki, w tym na Giewont, i jest stacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch.
Inwestycja objęła także przebudowę ronda Armii Krajowej, dzięki czemu poszerzyła się przestrzeń dla pieszych i rowerzystów przed wejściem na dworzec. Przebudowano także ulicę Szymony, stanowiącą alternatywę dojazdu dla autobusów. Częścią inwestycji była również przebudowa charakterystycznej bramy wejściowej na perony, między rondem Armii Krajowej a zakończeniem torów kolejowych, na której zainstalowano historyczny neon ZAKOPANE, będący znakiem rozpoznawczym stacji kolejowej.
Zakopiańskie Park & Ride
Ważną częścią inwestycji jest uruchomiony pierwszy w Zakopanem wielopoziomowy parking Park & Ride o pojemności 146 miejsc postojowych, w tym 9 dla osób niepełnosprawnych. Do tego mamy:
- 68 stanowisk rowerowych,
- 4 stanowiska ładowania samochodów elektrycznych,
- 7 stanowisk ładowania rowerów elektrycznych
- samoobsługową stację naprawy rowerów.
Parking będzie udostępniany całodobowo i bezpłatnie dla pasażerów korzystających z transportu kolejowego lub innego transportu zbiorowego objętego systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej.
Parking został wyposażony w 68 stanowisk rowerowych, 4 stanowiska ładowania samochodów elektrycznych, 7 stanowisk ładowania rowerów elektrycznych i w samoobsługową stację naprawy rowerów. Parking będzie udostępniany całodobowo i bezpłatnie dla pasażerów korzystających z transportu kolejowego lub innego transportu zbiorowego objętego systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej.
Początkiem inwestycji było przejęcie zabytkowego dworca kolejowego i przyległego placu. Stosowne porozumienie w tej sprawie zawarł w 2017 r. burmistrz Zakopanego Leszek Dorula z władzami PKP. Na mocy tego porozumienia miasto przejęło zabytkowy dworzec kolejowy i przyległy plac.
Zakopiański dworzec zbudowano w 1899 r. dzięki staraniom hrabiego Władysława Zamoyskiego. Przez wiele lat niszczał, ponieważ PKP SA nie miało pieniędzy na jego remont, a kolejne ekipy rządzące miastem zastanawiały się nad jego modernizacją.(PAP)