Ruszył trójmiejski ITS – Tristar

infotrans
19.11.2015 11:39

19 listopada w Gdyni podczas uroczystej inauguracji systemuprezydent Gdyni Wojciech Szczurek podkreślił, że ?takiego systemu, w podobnejskali nie ma w tej części Europy?. Ocenił, że system będzie wpływał na jakośćżycia w Trójmieście. To nie tylko większa punktualność podróżującychwłasnym samochodem i środkami komunikacji miejskiej, ale też bezpieczeństwo,mniejsza emisja CO2? ? tłumaczył dziennikarzom.

Ocenił, że jest to „znakomity przykład współpracyGdańska, Gdyni i Sopotu”. Zaznaczył, że też sąsiednie miasta jakWejherowo, Rumia, Reda i Pruszcz Gdański wnioskują o rozszerzenie systemu takżena ich teren. „Ten system jest tak skonstruowany, że im większy terenobejmuje, tym on precyzyjniej działa – stąd z korzyścią dla wszystkich byłobyjego rozwijanie”-dodał.

System Tristar był wdrażany w latach 2012-2015 i sukcesywniebyły uruchamiane poszczególne funkcje. Zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelakocenił, że efektywność Tristara będzie wzrastała i będzie coraz bardziejzauważalna przez użytkowników dróg. Jako przykład korzyści wynikającej zdziałającego systemu podał mniejszą liczbę wypadków drogowych i ofiar. W 2014roku na głównym ciągu w Gdańsku, al. Grunwaldzkiej i ul. Zwycięstwa liczbawypadków zmniejszyła się z 85 do 60, a liczba ofiar śmiertelnych z pięciu dojednej.

Kierownik działu inżynierii transportu Zarządu Dróg iZieleni w Gdyni, Jacek Oskarbski powiedział, że obecnie prowadzone są pomiarywdrożonego systemu i do końca roku ma być pełna, wiarygodna informacja na tematzmiany warunków i czasów przejazdu na poszczególnych ulicach po uruchomieniuTristara.

Zaznaczył, że sytem może się rozwijać zarówno poprzezobjęcie większego obszaru jak i włączenie nowych funkcji. Może np. objąć swymzasięgiem też ruch rowerowy; planowane jest włączenie kolejnych skrzyżowań orazparkingów do systemu informacji o wolnych miejscach parkingowych. Obecniepodaje dane z 15 parkingów.

System połączył 165 skrzyżowań w Gdańsku (78), Sopocie (14)i w Gdyni (73) i zarządza przede wszystkim sygnalizacją świetlną i regulujeruch pojazdów komunikacji miejskiej w obrębie ulic najistotniejszych z punktuwidzenia natężenia ruchu w Trójmieście.

W ramach Tristara funkcjonują systemy: zarządzania ruchemmiejskim, planowania ruchu, zarządzania transportem zbiorowym, informacji dlapasażerów transportu zbiorowego, informacji parkingowej oraz pomiaru parametrówmeteorologicznych. System informacji dla kierowców podaje np. dane na tematutrudnień i czasu przejazdu. Na trasach szybkiego przejazdu (TrasaKwiatkowskiego w Gdyni oraz Armii Krajowej i Sucharskiego w Gdańsku) działamoduł szybkiego wykrywania incydentów, co umożliwia szybkie przekierowanieruchu.

Zamontowano 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle(kamery rozpoznają tablice) i 23 rejestratory przekroczenia prędkości.Oskarbski podkreślił, że operatorzy nie mają wglądu do numerów rejestracyjnych.Numery natomiast trafiają na tzw. białą i czarną listę. Czarna lista może byćwykorzystywana np. przy poszukiwaniu skradzionego pojazdu. ?Służby, np. policjaotrzymają aplikacje, które będą mogły wykorzystać przy poszukiwaniu jakiegośpojazdu? ? podał. Biała lista może być wykorzystana np. na wydzielonych pasachdla autobusów (bus pas) w celu wykrywania pojazdów nieuprawnionych na tympasie.

Podał, że obecnie Tristar nie rejestruje przejazdu naczerwonym świetle i przekroczenia prędkości. ?Decyzję o uruchomieniurejestracji może podjąć Generalny Inspektor Transportu Drogowego? ? dodał.

Uruchomiono też portal internetowy (www.tristar.gdansk.pl,www.tristar.sopot.pl, www.tristar.gdynia.pl) podający informacje o sytuacji nadrogach na obszarze działania systemu. Korzystający z komunikacji miejskiejmogą znaleźć np. tzw. planer podróży bazujący na czasach rozkładowych orazinformacjach o aktualnych opóźnieniach pojazdów. Portal podaje też informacje owolnych miejscach na parkingach objętych systemem, prezentuje podgląd zzainstalowanych 79 kamer oraz dane meteo z 13 stacji pogodowych.

Budowa systemu Tristar kosztowała 159 mln zł; 85 proc. kwotysfinansowano z funduszy UE. Pozostałą część przekazały miasta. Wykonawcąsystemu jest spółka Qumak.

TRISTAR w liczbach:

– na potrzeby inwestycji zużyto 500 km kabli;
– nowo położona sieć kanalizacji teletechnicznej ma długość prawie 137 km;
– światłowody mają długość 147,8 km;
– zamontowano 2226 sygnalizatorów ulicznych, świetlnych i dźwiękowych;
– 745 pojazdów transportu zbiorowego wyposażono w komputery pokładowe z GPS iradiowe nadajniki priorytetów;
– 79 kamer nadzoru wizyjnego;
– 13 stacji meteorologicznych;
– 15 tablic informacji parkingowej i 32 znaki informacji parkingowej;
– 23 rejestratory przekroczenia prędkości;
– 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle;
– 22 terminale informacji pasażerskiej;
– 18 tablic i 8 znaków zmiennej treści;
– 73 tablice informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej;
– 679 masztów;
– 242 konstrukcje wysięgnikowe.

W ramach systemu TRISTAR został uruchomiony również system informacjimedialnej, który prezentuje podróżnym za pośrednictwem portalu internetowegoinformacje o sytuacji drogowej w obszarze objętym systemem (www.tristar.gdynia.pl; www.tristar.gdansk.pl; www.tristar.sopot.pl).

Osoby podróżujące transportem publicznym znajdą na portalu m.in. planerpodróży, bazujący na czasach rozkładowych oraz informacjach o aktualnychopóźnieniach pojazdów względem rozkładu. Użytkownicy korzystający z portalumogą także skorzystać z informacji o aktualnych utrudnieniach w ruchu,warunkach pogodowych, komunikatach na tablicach i znakach zmiennej treści,informacji o wolnej liczbie miejsc na parkingach objętych systemem. Ponadtomożliwe jest zapoznanie się z podglądem na obecną sytuację na drodze zapośrednictwem zainstalowanych kamer nadzoru wizyjnego.