Ruszył toruński test e-biletu. Z eService do września

infotrans
06.03.2019 10:00

1 marca 2019 r. rozpoczął się test systemu biletu elektronicznego w Toruniu – na linii tramwajowej nr 1 i 1N. Równolegle ruszył konkurs mający podnieść pasażerską frekwencję w pilotażowym programie.

Program pilotażowy będzie trwać od 1 marca do 30 września 2019 roku. Pilotaż jest realizowany przez Gminę Miasta Toruń oraz firmy: Bee-Tech Sp. z o.o., która jest odpowiedzialna za wdrożenie oraz R&G Plus Sp. z o.o., która odpowiedzialna jest za dostarczenie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia pilotażu.

– Chcemy, aby coraz więcej torunian jeździło tramwajami i autobusami oraz aby płatności za te przejazdy odbywały się w sposób jak najbardziej wygodny i dostępny. Dzięki takiemu systemowi coraz więcej płatności będzie się odbywać w formie elektronicznej: za pomocą Toruńskiej Karty Miejskiej, bankomatowej karty płatniczej lub telefonu z odpowiednim modułem. Przed nami swego rodzaju próba, a po przeprowadzeniu pilotażu będziemy wiedzieli, czy torunianie akceptują tego typu rozwiązania, a następnie przygotować się do przetargu na uruchomienie takiego systemu na wszystkich liniach tramwajowych i autobusowych – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

W okresie trwania pilotażu możliwość testowania pilotażowej Toruńskiej Karty Miejskiej będzie miało 700 osób, które zadeklarują chęć skorzystania z takiej formy płatności za bilety, wypełnią wniosek na użytkowanie kart, a ponadto zaakceptują Regulamin korzystania z pilotażowego programu „System biletu elektronicznego w komunikacji miejskiej w Toruniu”.

– Osoby te w cenie miesięcznego biletu na wszystkie linie tramwajowe otrzymają personalizowaną kartę miejską z uzupełnioną ePortmonetką. W momencie personalizacji pTKM i zarejestrowania ulgi na karcie zapisana zostanie domyślna taryfa kasowania (bilet normalny lub ulgowy).Obowiązkiem pasażera będzie po wejściu do pojazdu każdorazowo zarejestrowanie karty w terminalu biletu elektronicznego, tj. poprzez przyłożenie jej do czytnika w celu umożliwienia urządzeniu obciążenia ePortmonetki, zgodnie z domyślną taryfą kasowania – wyjaśnia dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMT Marcin Kowallek.

Testerzy poszukiwani

Osoby zainteresowane testowaniem pilotażowej Toruńskiej Karty Miejskiej mogą zgłaszać się bezpośrednio do Punktu Obsługi Klienta Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o., przy ul. Sienkiewicza 24/26. Karty będą wydawane na podstawie stosownego wniosku, dostępnego na miejscu od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:00 do 17:30 oraz w każdą sobotę od godz. 6:00 do godz. 14:00.

Nieograniczony dostęp do testowania systemu będą miały natomiast osoby dokonujące transakcji zakupu biletu na przejazd w kasowniku wyposażonym w terminal płatniczy przy użyciu karty płatniczej lub smartfona z modułem NFC.

– W Polsce jest około 40 milionów kart płatniczych, z czego około 90 procent to karty zbliżeniowe. Użytkownicy kart chcą również korzystać z ich funkcji w transporcie publicznym. Oprócz Toruńskiej Karty Miejskiej pasażerowie będą mogli więc skorzystać z karty bankowej lub telefonu. Domyślnie terminal „nasłuchuje”, czy nie ma zbliżenia karty miejskiej. Kartę wystarczy zbliżyć, po czym pojawi się komunikat o pobranych środkach i pozostałych środkach. Przy płatności kartą bankową lub telefonem, wybieramy klawisz zaznaczając, że takiej płatności chcemy dokonać. Możemy zaznaczyć ile biletów normalnych lub ulgowych kupujemy i akceptujemy płatność – precyzuje Grzegorz Wojtenko, prezes Bee-tech sp. z o.o.

9 biletów dziennie

W przypadku zakupu biletów za pomocą karty płatniczej lub smartfona, pasażer może kupić maksymalnie 9 biletów każdego rodzaju: normalnych lub ulgowych. Płatność zostaje zapisana w systemie za pomocą elektronicznego numeru – tokena – który posłuży kontrolerom do sprawdzenia biletów. Przy kontroli wystarczy przyłożyć kartę lub telefon do terminala, a system przekaże informacje o zakupionych biletach.

– Pasażerowie mogą być spokojni o bezpieczeństwo swoich transakcji płatniczych. Płatności zbliżeniowie są w pełni bezpieczne. Czuwają nad tym zarówno systemy bankowe, jak i systemy naszej firmy. Program pilotażowy w Toruniu będzie piątym systemem tego typu obsługiwanym przez naszą firmę. Obsługujemy 335 tys. terminali płatniczych w Polsce i 9 krajach Europy – dodaje Zbigniew Drohobycki, ekspert ds. marketingu i PR eService sp. z o.o.

Pilotaż odbędzie się na linii tramwajowej 1 i 1N. Wszystkie pojazdy na tej linii będą odpowiednio oznakowane przy drzwiach, informując, że w pojeździe znajduje się terminal.

Biletowy konkurs

Aby zachęcić mieszkańców, którzy wezmą udział w pilotażu, do wyrażenia swoich spostrzeżeń i uwag przeprowadzony zostanie konkurs. Co miesiąc wyłonieni zostaną zwycięzcy w 3 kategoriach:

  • na największą ilość „tapnięć” pTKM tj. zbliżeń tej karty do terminala systemu biletu elektronicznego w pojeździe – w okresie 1 miesiąca kalendarzowego,

  • na największą ilość operacji zakupu biletu na przejazd z wykorzystaniem bankowej karty płatniczej bądź smartfona z funkcją NFC – w okresie 1 miesiąca kalendarzowego,

  • na najlepsze hasło promujące kartę miejską – przesłane w okresie danego miesiąca kalendarzowego.

Szczegóły konkursu TUTAJ

Przez internet

Pasażerowie MZK, którzy chcą wziąć udział w pilotażowym programie „System biletu elektronicznego w komunikacji miejskiej w Toruniu”, wnioski o wydanie karty mogą pobierać i składać przez internet. Na stronie internetowej MZK (www.mzk-torun.pl), tuż pod paskiem z głównym menu, znajduje się baner/zakładka „Pilotażowy system biletu elektronicznego”. Gdy się w niego kliknie, pojawią się wszelkie niezbędne informacje i instrukcja krok po kroku, jak najprościej, bez wychodzenia z domu, złożyć wniosek o wydanie karty. Informacje są też dostępne w zakładkach po prawej stronie.