Rondo Rataje na nowo. Jest umowa

infotrans
20.12.2018 07:20

Podpisano umowę naprzebudowę ronda Rataje, która rozpocznie się wiosną 2020 roku. Oprócz rondazmiany obejmą także przyległe do niego ulice i dworzec autobusowy. Inwestycjazakończy się w drugiej połowie 2021 roku.

Przystępujemy do kolejnej istotnej inwestycji w Poznaniuzwiązanej z transportem publicznym i infrastrukturą drogową. To bardzo ważnerondo w przestrzeni miasta, na której zyskają wszyscy użytkownicy ruchu -pasażerowie, kierowcy, piesi i rowerzyści – zaznacza Mariusz Wiśniewski,zastępca prezydenta Miasta Poznania. – Szczególnie ważna jest dobra koordynacjainwestycja. Przebudowa ronda Rataje rozpocznie się po zakończeniu prac naGórnym Tarasie Rataj i wybudowaniu mostu Lecha.

Prace rozpoczną się wiosną 2020 roku, czyli po zakończeniuobecnie trwającej przebudowy trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj od os.Lecha do ronda Żegrze oraz po oddaniu do użytku mostu Lecha. Tak duże,znajdujące się blisko siebie inwestycje nie mogą być prowadzone równocześnie,bo mogłoby to spowodować duże utrudnienia w komunikacji.

Wykonawcą wybranym w przetargu zostało konsorcjum AldesaConstrucciones Polska sp. z o.o., w skład którego wchodzą również hiszpańskiespółki grupy Aldesa: Aldesa Construcciones SA z Madrytu oraz Coalvi SA zSaragossy.

Zdajemy sobie sprawęjak ta inwestycja jest ważna dla Poznania, ale także dla naszej firmy. Od ośmiulat działamy już w Poznaniu. Zrealizowaliśmy inwestycje dla uniwersytetu,projekt na ul. Za Bramką oraz dla inwestorów prywatnych. W Polsce realizujemyprojekty z zespołem liczącym 350 osób, z czego w samym Poznaniu pracuje jednatrzecia tego zespołu – mówi Jose Maria Argüelles de Bustillo, DyrektorGeneralny Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o.

Na rondzie Rataje, wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego (naodcinku od ul. Serafitek do ronda Rataje), na ulicy Jana Pawła II (na odcinkuod ul. Kórnickiej do ronda) oraz na ulicy Ludwika Zamenhofa (na odcinku od ul.Piłsudskiego do ronda), powstanie wydzielone, ciche torowiskotramwajowo-autobusowe. Zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, powstaną teżdodatkowe pasy ruchu. Istniejące przystanki zostaną wydłużone. Nowe perony będąobsługiwały zarówno tramwaje, jak i autobusy.

Wykonawca przebuduje i rozbuduje oświetlenie drogowe,monitoring wizyjny, kanalizację teletechniczną i sygnalizację świetlną.Zmodernizowany zostanie również dworzec Rataje. W okolicy ronda powstaną nowechodniki, ścieżki rowerowe i mała architektura. W ramach rekompensaty zakonieczną do przeprowadzenia inwestycji wycinkę drzew zostaną wykonane nowenasadzenia.

Inwestycja nie będzietrudna pod kątem budowalnym, ale może być pod względem społecznym. Wspólnie zwykonawcą będziemy informować o wszystkich działaniach, ruchach na placu budowyoraz o zmianach organizacji ruchu. Będziemy chcieli w jak najmniejszym stopniuograniczyć utrudnienia szczególnie w komunikacji publicznej oraz samochodów przejeżdżającychprzez rondo. Wiemy że jest to znaczący węzeł komunikacyjny w mieście więc pracbędą miały być jak najmniej uciążliwe. Konsorcjum przedstawiło w swoichreferencjach, że umie radzić sobie z trudnymi inwestycjami. Mamy nadzieję, żerównież w Poznaniu nie zawiedzie – podkreśla Jaromir Weigel, prezes PoznańskichInwestycji Miejskich.

Inwestycja pod nazwą „Korekta funkcjonowania układukomunikacyjnego w rejonie Ronda Rataje w Poznaniu” będzie realizowana wtrybie „projektuj i buduj”. Projekty wraz z pozwoleniem na budowępowinny być gotowe po maksymalnie 15 miesiącach od podpisania umowy, zaś robotybudowlane potrwają kolejne 15 miesięcy. Zakończenie przebudowy ronda Ratajeprzewidywane jest na drugą połowę roku 2021.

Dokonanie wyboru wykonawcy było możliwe po zwiększeniu nasesji Rady Miasta we wrześniu budżetu przeznaczonego na realizację tegozadania, które uzyskało dofinansowanie z funduszy unijnych w ramachWielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wykonawcawycenił realizację tej inwestycji na ponad 138 mln zł.