Rondo Rataje do remontu – zmiany w komunikacji
Dzisiaj – w poniedziałek 17 sierpnia – rozpoczną się zasadnicze prace związane z przebudową ronda Rataje w Poznaniu.
Od tego dnia tramwaje nie będą kursowały na odcinku wzdłuż ul. Jana Pawła II pomiędzy ul. Kórnicką a rondem. Zmieni się także organizacja ruchu.
Strategiczne zmiany
Zmiany w organizacji ruchu dla samochodów w tym rejonie zostały wprowadzone już w nocy z soboty na niedzielę. Jak podkreślił poznański magistrat, na każdym etapie realizacji inwestycji możliwy będzie zjazd i wjazd na rondo w każdym kierunku. Będzie się to wiązało z wielokrotnymi zmianami w organizacji ruchu.
Magistrat podał, że w pierwszej kolejności zostaną wyłączone pasy ruchu od strony torowiska w ul. Jana Pawła II. Na tym etapie roboty skupią się na zamkniętym od ul. Kórnickiej torowisku w ul. Jana Pawła II, a na rondzie Rataje do dyspozycji kierowców będą minimum dwa pasy ruchu.
Pierwszy etap dotyczy wyłącznie wlotu Jana Pawła II, który zostanie zawężony do 2 pasów, także zjeżdżając z ronda Rataje w ul. Jana Pawła II nie będziemy mogli korzystać z lewego skrajnego pasa przylegającego do torowiska tramwajowego. W kolejnym etapie ul. Jana Pawła II będzie jednopasowa, jednak już wtedy pojawią się znaczące zmiany w całym obszarze.
Koniec w 2021 r.
Jak tłumaczył Miejski Inżynier Ruchu Łukasz Dondajewski, „od kilkunastu miesięcy trwały prace przygotowawcze polegające na wymianie nawierzchni na ul. Chartowo i Żegrze. To dało nam możliwość przerzucenie na czas prac na rondzie Rataje objazdu na inne ulice”.
-„W tych kolejnych etapach nie będzie już możliwości przejazdu przez rondo pojazdów ciężarowych, a objazd w stronę ronda Starołęka będzie odbywał się od strony ronda Śródka ulicami Baraniaka – Chartowo – Żegrze – Hetmańską, natomiast w stronę autostrady Baraniaka – Dymka – Szwajcarską – Szwedzką – Krzywoustego. Analogicznie w przeciwnym kierunku” – zaznaczył.
Dodał, że na dalszych etapach przebudowy zmieni się też organizacja ruchu od mostu Królowej Jadwigi. W obie strony wytyczone zostaną buspasy; autobusy będą poruszały się po torowisku, oddzielnym pasem w stosunku do samochodów. Po obu stronach wytyczone też zostaną drogi rowerowe. Specjalny pas dla autobusów wytyczony zostanie również na ul. Piłsudskiego. Będą to rozwiązania tymczasowe, na czas prowadzonych prac na rondzie. W późniejszych etapach czasowo zamknięte będą ulice: Kórnicka, św. Rocha.
Co z transportem?
Magistrat podał, że harmonogram zakłada zakończenie robót w ul. Jana Pawła II w pierwszym kwartale 2021 roku. W tym samym roku prace skupią się na ul. Zamenhoffa i Krzywoustego – wtedy także zmieni się organizacja ruchu tak, by możliwy był częściowy przejazd tramwajów. Zakończenie wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na marzec 2022 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W związku z pracami nastąpią także zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej.
Jak tłumaczył dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Jan Gosiewski, „przebudowa ronda Rataje nie dotyczy tylko jego tarczy.
-„Zakres przestrzenny tej inwestycji obejmuje potężną część sieci transportu publicznego – na północy od przystanku +Kórnicka+ po przystanek +Wioślarska+ patrząc na południe. Z kolei na zachód aż do mostu Królowej Jadwigi przy przystanku +Serafitek+. Na całym tym terenie zostanie wymieniona infrastruktura torowo-sieciowa umożliwiająca poruszanie się wspólne tramwajów i autobusów” – podkreślił.
W pierwszym etapie dla tramwajów zamknięty będzie odcinek torowiska pomiędzy ul. Kórnicką a rondem Rataje. Od poniedziałku 17 sierpnia zmienionymi trasami będą kursować linie numer: 2, 6, 7, 10, 18 i nocna nr 201, natomiast linia nr 13 zostanie zawieszona.
Szczegółowe informacje na temat zmian w komunikacji publicznej można znaleźć na stronie ZTM (ztm.poznan.pl) i MPK (mpk.poznan.pl). (PAP)
„