Rondo Kaponiera w Poznaniu bardziej przyjazne

infotrans
21.10.2016 12:44

5-letni remont Kaponiery dobiegłkońca. Po oddaniu do użytku poziomów 0 i -1 ronda Kaponiera przyszła kolej naprzekazanie mieszkańcom Poznania nowo wybudowanej części ronda, zlokalizowanejna poziomie -2. Od soboty, 22 października, będzie tam działał przystanek PST.W niedalekiej przyszłości powstaną też sklepy i punkty gastronomiczne.

W czwartek, 20 października,realizująca inwestycję spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, uzyskałapozwolenie na użytkowanie całości obiektu, w tym także poziomu -2. Oznacza tospełnienie złożonej przez władze Miasta jesienią ub. roku obietnicy, w którejzobowiązały się one do zakończenia ponad 5-letniego maratonu remontu Kaponiery.Mieszkańcy mogą już zatem korzystać z całej infrastruktury obiektu, a wniedalekiej przyszłości, po wyborze przez ZKZL operatora, również z parkingusamochodowego i rowerowego zlokalizowanego na poziomach -1 i -2.

– Oddanie do użytku całego ronda jestkolejnym etapem przywracania normalności na najważniejszym węźle komunikacyjnymw centrum miasta i ulepszania oferty miejskiego transportu publicznego.Możliwości przesiadkowe, jakie oferuje Kaponiera, stanowią kolejną zachętę dokorzystania z komunikacji publicznej przez mieszkańców Poznania i turystów -mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Dwukilometrowym przedłużeniem trasyPST do Dworca Zachodniego PKP tramwaje jeżdżą od ponad 3 lat, jednak dopieroteraz będą zatrzymywać się na przystanku na najniższym poziomieKaponiery. Pierwszy tramwaj pojawi się tam w sobotę o godzinie 4:53.Przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi poziomami obiektu ułatwi SystemInformacji Miejskiej, kierujący pieszych do odpowiednich przystankówkomunikacji zbiorowej i wskazujący kierunki dotarcia do określonych częścimiasta. Na przystankach zainstalowane zostały również tablice świetlne, wramach systemu ITS, informujące pasażerów o czasie i rodzaju nadjeżdżającychtramwajów.

– Dzięki windom i schodom ruchomymkomunikacja pomiędzy przystankiem tramwajowym na poziomie -2 a przystankamitramwajowo-autobusowymi, zlokalizowanymi na powierzchni ronda, jest znaczniełatwiejsza, szybsza i bardziej wygodna – mówi Piotr Snuszka. – Osoby zniepełnosprawnościami, będą mogły korzystać z wind zlokalizowanychbezpośrednio przy przystankach tramwajowych, jak również w nowym budynkuprzesiadkowym PST.

Udogodnień dla osób niepełnosprawnychbędzie więcej niż zakładał pierwotny projekt inwestycji. Oprócz wspomnianychwind, będą też toalety przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, tabliczki walfabecie Braille'a, plany tyflograficzne oraz oznaczenia dotykowe dla osóbniedowidzących i niewidomych. Projekt ułatwień został uzgodniony zespołeczną radą ds. osób niepełnosprawnych, a jego wdrażanie rozpocznie sięjeszcze w tym roku.

– Zdajemy sobie sprawę, iż koniecznesą dalsze prace nad dostosowaniem Kaponiery do potrzeb osób niepełnosprawnych.Chcemy, by jak najszybciej stała się ona miejscem bezpiecznej i przyjaznejkomunikacji dla wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności dla najbardziejpotrzebujących udogodnień i ułatwień osób z niepełnosprawnościami – deklarujePaweł Śledziejowski, prezes PIM.

Na poziomie -1 uruchomiony zostanienowoczesny Punkt Obsługi Klienta ZTM, w którym będzie można kupić biletokresowy czy doładować tPortmonetkę, załatwić wszystkie formalności związane zkartą PEKA, uzyskać potrzebne informacje czy złożyć reklamację. Docelowo POKKaponiera zastąpi punkt mieszczący się obecnie na moście Teatralnym.

Z czasem w pomieszczeniachzlokalizowanych na obu podziemnych poziomach obiektu pojawią się punktyhandlowe i gastronomiczne.

– Zainteresowanie tymi powierzchniamijuż teraz jest duże. W pierwszej kolejności wynajęte zostaną 4 lokale napoziomie -1. Mają one powierzchnię od 60 do ponad 500 m2. W kolejnym etapiewynajętych zostanie 5 lokali na poziomie -2 – informuje Michał Prymas, członekzarządu ZKZL. – Będziemy starali się osiągnąć maksimum synergii pomiędzyfunkcją komunikacyjną i komercyjną tej przestrzeni. Chcielibyśmy, aby Kaponieraw swej części komercyjnej stanowiła godne sąsiedztwo dla centrum Poznania,Concordii, Bałtyku i całych dynamicznie rozwijających się Jeżyc.

Dodatkową atrakcją będzie zabytkowaczęść Kaponiery, która poddana zostanie rewitalizacji. Na początku wrześniaspółka Poznańskie Inwestycje Miejskie otrzymała pozwolenie od MiejskiegoKonserwatora Zabytków na prace związane z odrestaurowaniem pomieszczeń dawnejKaponiery Kolejowej.

– Pomieszczenia, które w pierwotnejwersji projektu miały być zabetonowane, zostaną wyeksponowane za szklanąprzesłoną na poziomie -2. Prace związane z konserwacją ścian, sklepień iposadzek, z udrożnieniem wentylacji i zabezpieczeniem siedlisk nietoperzyrozpoczną się po formalnym zakończeniu realizacji umowy z generalnym wykonawcąprzebudowy Kaponiery. Obecnie na poziomie -2 zainstalowana została wizualizacjapomieszczeń, które będą poddane rewitalizacji – mówi Paweł Śledziejowski,prezes PIM.

Przebudowa ronda Kaponiera uzyskaładofinansowanie unijne ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko na lata 2007-2013. Wartość wypłaconej miastu dotacji wyniosła niecoponad 90,5 mln zł, co stanowi 80% kosztów kwalifikowanych projektu.