Rok parkingów „Parkuj i Jedź” w Warszawie
Dziesiątego kwietnia 2007 roku, dokładnie o godzinie 4.30 w stolicy uruchomiono pierwszy obiekt typu „Parkuj i Jedź”. Dziś coraz więcej kierowców dobrowolnie decyduje się na pozostawienie swojego samochodu i przesiadkę do autobusu, tramwaju i metra.
Systemy Park &Ride z powodzeniem funkcjonują w wielu europejskich miastach;Pradze, Berlinie, Wiedniu czy Amsterdamie. Od roku takie rozwiązanie funkcjonuje również w Warszawie. Dziesiątego kwietnia 2007 roku, dokładnie o godzinie 4.30 w stolicy uruchomiono pierwszy obiekt typu „Parkuj i Jedź”. Dziś coraz więcej kierowców dobrowolnie decyduje się na pozostawienie swojego samochodu i przesiadkę do autobusu, tramwaju i metra. Zapełnienie na parkingach sięga już prawie 90%!
Rok za nami –pierwszy parking
Punktualnie o 4.30 dziesiątego kwietnia 2007 w Warszawie uruchomiono pierwszy parking typu „Parkuj i Jedź”. W ten sposób w systemie komunikacji miejskiej stolicy wprowadzony został nowy element, którego podstawowym zadaniem jest odciążenie zakorkowanych ulic w centrum. Obiekt położony przy ulicy Włościańskiej, tuż obok stacji metra Marymont nie miał łatwego początku. Istniały obawy, że wobec braku dogodnego dojazdu i kursowania pociągu wahadłowego inwestycja nie sprawdzi się. Dziś wiadomo, że był strzałem w dziesiątkę!
Początki systemu nie były łaskawe –jednak pomimo tych niedogodnień z dnia na dzień zapełniał się coraz bardziej. Obecnie, gdy stacja Marymont została włączona do normalnego ruchu podziemnej kolejki i dojeżdżają do niej wszystkie pociągi, parking przeżywa prawdziwe oblężenie. Średnio codziennie korzysta z niego około 300 kierowców, a dziesiątego kwietnia, w pierwszą rocznicę otwarcia, padł kolejny rekord frekwencji –350 aut. Parking „Parkuj i Jedź Metro Marymont”może maksymalnie pomieścić 400 aut –tak więc poziom jego napełnienia wyniósł 88%. Tak rewelacyjnego wyniku nie notują europejskie parkingi. Kierowców z pewnością będzie przybywać, tym bardziej, że trwa tam budowa dużej pętli autobusowej. Przebudowywane jest także skrzyżowanie ulic Włościańskiej i Słowackiego, dzięki czemu dojazd do parkingu będzie o wiele łatwiejszy.
Drugi parking
Drugi parking, „Parkuj i Jedź Połczyńska”, ze względu na zmianę przebiegu trasy II linii metra, jest niewykorzystywany. Obiekt położony w dzielnicy Bemowo, w pobliżu centrum handlowego Fort Wola, przygotowany na 500 samochodów świeci pustkami –dziennie korzysta z niego około 30 samochodów. Użytkownicy Parkingu „Parkuj i Jedź Połczyńska’ będą mogli przesiąść się do komunikacji miejskiej i dalej kontynuować swoją podróż;tramwajem dojadą bardzo szybko m.in. do centrum miasta i do prawobrzeżnych dzielnic Warszawy. W pobliżu centrum handlowego planowany jest także przystanek kolejowy, który będzie idealnym miejscem przesiadkowym dla mieszkańców zachodnich dzielnic. Obecnie trwają rozmowy w tej sprawie pomiędzy PKP a Zarządem Transportu Miejskiego.
Trzeci parking
Trzeci parking, uruchomiony 2 stycznia 2008 roku, w pobliżu Metra Wilanowska to największy sukces Zarządu Transportu Miejskiego, który jest zarządcą tych obiektów. Dziś parkuje tam 200 aut (rekord frekwencji padł 19 marca, kiedy to skorzystało z niego 217 samochodów), a miejsc jest tylko 290. Korzystają z niego głównie kierowcy dojeżdżający do centrum z podwarszawskich miejscowości takich jak Piaseczno czy Konstancin. Dzięki przesiadkom do metra, oszczędzają czas i paliwo, nie stojąc w korkach na remontowanej ul. Puławskiej. Z parkingu, z metra Wilanowska do centrum dzięki podziemnej kolejce można dostać się w dziesięć minut.
Podsumowując
Te trzy parkingi „Parkuj i Jedź”: „Metro Marymont”, „Połczyńska”i „Wilanowska”to pierwszy etap budowy tych obiektów w stolicy. Ich celem jest integracja transportu komunikacji zbiorowej z komunikacją indywidualną oraz zmniejszenie ruchu w centrum miasta. Idea systemu 'Parkuj i Jedź’ jest bardzo prosta. Kierowcy dojeżdżający do centrum miasta z podwarszawskich miejscowości, lub z obrzeżnych dzielnic, pozostawiają swoje auta i przesiadają się do komunikacji miejskiej. Oszczędzają w ten sposób czas (metro i tramwaj to najszybsze środki transportu w mieście) , paliwo (największe zużycie paliwa występuje podczas stania w korku) i pieniądze (nie ma żadnych dodatkowych opłat za parkowanie –wystarczy przy wyjeździe pokazać ważny bilet ZTM). Ponadto parkowanie jest korzystne dla miasta –a więc nas wszystkich: czystsze środowisko (pozostawiony na parkingu samochód nie powoduje dodatkowej emisji spalin do atmosfery), mniejsze korki w Warszawie (jeden autobus o długości 12 m zabiera tylu pasażerów, co samochody osobowe zajmujące ok. 300 m drogi).
Z badań przeprowadzonych przez Zarząd Transportu Miejskiego wynika, że wśród użytkowników parkingów „Parkuj i Jedź”większość stanowią mężczyźni (64%). 92% wszystkich osób korzysta z biletów okresowych zakodowanych na Warszawskiej Karcie Miejskiej, jedynie 7% kierowców używa biletów dobowych.
Władze Warszawy oraz Zarząd Transportu Miejskiego będą sukcesywnie rozwijać system „Parkuj i Jedź”w stolicy. W drugiej połowie bieżącego roku otwarty zostanie czwarty parking, zlokalizowany na terenie gigantycznego węzła komunikacyjnego Młociny. Zaawansowane są także prace nad realizacją kolejnych parkingów.