Rewolucja tunelowa! Ciężarówki pojadą pod Martwą Wisłą?
Oczywiściewszystkich nie da się pozbyć z Gdańska, ale przynajmniej tych, które jadą doportu i z powrotem. – Dzięki tunelowi pod Martwą Wisłą znacząco ograniczymyruch ciężarówek w mieście, i to w przyjazny, bezkonfliktowy sposób – zapowiadazastępca prezydenta miasta Piotr Grzelak.
Nikt nie potrafijeszcze powiedzieć, na ile usprawni to ruch samochodowy w Śródmieściu albo naprzykład we Wrzeszczu. Jednak Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska dospraw polityki komunalnej, i tak uważa, że dla miasta będzie to rewolucyjnazmiana na lepsze.
– Robiliśmy symulację dla Podwala Przedmiejskiego – mówiGrzelak. – Wprowadzenie nowych zasad ruchu ciężarówek może ograniczyć strumieńsamochodów w tym newralgicznym punkcie miasta nawet o 25-30 procent.
Dużą niewiadomą wciąż jest termin oddania tunelu pod MartwąWisłą do użytku dla samochodów. Wiadomo, że 23 kwietnia będzie udostępniony dlapieszych, rowerzystów i wrotkarzy w ramach dnia otwartego. Ale kiedy pojadą nimauta? To przede wszystkim kwestia odbiorów technicznych poszczególnych instalacji.
Grzelak nie chce wskazywać żadnych terminów, ale znieoficjalnych informacji wynika, że otwarcie tunelu prawdopodobnie będziemiało miejsce w maju.
– Mam tylko nadzieję, że już po długim weekendzie majowym -zauważa Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. – Wdługi weekend wszyscy by chcieli się tamtędy przejechać. Mielibyśmy tam takiekorki, że hej!
Jak toosiągnąć?
Już wkrótce przydrogach dojazdowych z obu obwodnic do miasta ustawione będzie odpowiednie oznakowanie- drogowskazy i ograniczenia dla ciężarówek o masie powyżej 24 ton. W tensposób z łatwością powinno się udać skanalizowanie ruchu wielkich ciężarówek zpołudnia i centralnej Polski (droga ekspresowa S7 z Warszawy i autostrada A1 -na Łódź i Śląsk).
Co z ciężarówkami, które będą przybywały z Gdyni i kierunkuzachodniego – przez obwodnicę Trójmiasta? Te będą mogły skorzystać również zul. Słowackiego, ale – UWAGA! – tylko w jednym kierunku: do portu. Drogapowrotna będzie możliwa już tylko przez tunel pod Martwą Wisłą i obwodnicępołudniową Gdańska.
Pozostałe drogi z obwodnicy do miasta będą dla ciężarówekzamknięte. Na przykład ulicą Armii Krajowej będą mogły dotrzeć tylko doŁostowickiej.
Jest jednak kategoria ciężarówek, które będą miały możliwośćwjazdu do miasta. Chodzi o samochody wykorzystywane na budowach – na przykładForum Gdańsk czy domów mieszkalnych. Inwestor będzie musiał wystąpić do ZarząduDróg i Zieleni w Gdańsku o stosowne zezwolenie – i otrzyma je niemal od ręki.
– Nie będzie już możliwości, by po ulicach mieszkaniowych błąkałsię jakiś tir – zapewnia wiceprezydent Piotr Grzelak. – Ciężarówkiposzczególnych inwestorów będą mogły jeździć tylko z zezwoleniami. Będą onewydawane na podstawie wniosku, że inwestor prowadzi prace na danym terenie.
Mandaty, rondo jak turbina, autobusy
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Nagranie z takiej kamery może byćpodstawą do nałożenia na niefrasobliwego kierowcę mandatu – mówi ZbigniewKorytnicki, p.o. naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie MiejskiejPolicji w Gdańsku.
– Ale nie będę ukrywał, że będziemypilnować ruchu ciężarówek głównie przy pomocy radiowozów – dodaje Korytnicki. -Czeka nas dużo pracy, ale taka praca bez wątpienia ma sens.
Otwarcie tunelu dla samochodów w istotnysposób wpłynie na sytuację komunikacyjną w Nowym Porcie i okolicach GdańskEnerga Stadion. Jak poradzić sobie tam z potężnym strumieniem aut? W dużejmierze ma to być możliwe za sprawą funkcjonującego już ronda MarynarkiPolskiej.
– To pierwsze w naszym mieście pełnerondo turbinowe – podkreśla Mieczysław Kotłowski, dyr. ZDiZ. – Ruch na takim rondzieodbywa się bardzo sprawnie, jeśli tylko kierowcy znają jedną prostą zasadę:jeśli chcesz zjechać z ronda od razu w prawo, wybierasz prawy pas. Jeśli chceszjechać na wprost, lub skręcić w lewo – musisz wybrać pas lewy. Reszta jest jużnaprawdę prosta.
Tunel będzie oczywiście zamknięty dlaruchu pieszych i rowerzystów. Dlatego miasto zdecydowało, że pod Martwą Wisłąbędą kursowały dwie linie autobusowe.
Dlatego też: linia 158 będzieprzesunięta w kierunku ul. Wosia Budzisza i Stogów. Ma kursować co 20 minut wszczycie komunikacyjnym i co 40 min. poza szczytem.
Dodatkowo będzie można przez tunel podMartwą Wisłą przejechać autobusem nr 258.
– To linia dedykowana głównierowerzystom – podkreśla wiceprezydent Grzelak. – Przejazd od węzła MarynarkiPolskiej, przez tunel, do Ku Ujściu. Będą ją obsługiwały dwa autobusy SolarisUrbino 12, w których jest sześć miejsc wiszących na rowery i dwa przy burcie.Numer 258 będzie jeździł co pół godziny.
Dziennikarze, którzy uczestniczyli wewtorek, 12 kwietnia, w konferencji prasowej na temat zmian komunikacyjnychzwiązanych z otwarciem tunelu pytali, czy nie lepiej by było, gdyby wprowadzićcałkowicie darmowe przejazdy linią 258 – dla zachęcenia rowerzystów doprzejazdów na drugą stronę Martwej Wisły.
– Rowerzyści i tak są już w Gdańskuuprzywilejowani: jak wiadomo, rowery są przewożone za darmo – odpowiedziałwiceprezydent Grzelak. – Linia 258 musi być płatna, ponieważ płatne sąwszystkie inne przejazdy środkami transportu miejskiego. Uważam, żewprowadzenie takiego wyjątku nie byłoby w porządku wobec gdańszczankorzystających z przejazdów na innych trasach.
„