Remont Mogilska-Plac Centralny na finiszu [FILM]

infotrans
04.11.2015 07:11

Do 3 listopada można było zgłaszać uwagi do zakończonejprzebudowy trasy Rondo Mogilskie ?Plac Centralny, ale te ostatnie wnioski nieopóźnią ostatecznego odbioru inwestycji od wykonawcy. ? Prace zakończyły sięcztery miesiące temu i od tego czasu czekaliśmy na zgłoszenie ewentualnychuwag. Dotarły do nas tylko drobne usterki, które zostały poprawione na bieżąco? informuje Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W ramach przebudowy Ronda Czyżyńskiego obecnie trwają drobneprace wykończeniowe w części podziemnej. Wykonawca zgodnie z umową miałzakończyć tę część inwestycji do końca listopada, ale udało się dopuścić ją dostanu użytkowania (potwierdzonego przez nadzór budowlany) miesiąc wcześniej,tak aby można było z tego skorzystać już w okresie wzmożonego ruchu związanegoz okresem Wszystkich Świętych.

W przypadku Ronda Czyżyńskiego prace zostały rozbite na dwaetapy ? nadziemny i podziemny, ponieważ w tym drugim przypadku było wydłużoneoczekiwanie na decyzję administracyjną. ? Z myślą o osobach, które prowadziły wprzejściu działalność handlową zamierzaliśmy ulokować w przejściu kilkanaściekiosków, ale ostatecznie uzyskaliśmy zgodę na pięć. Projekt musiał powstać odnowa, co wydłużyło prace ? wyjaśnia Krzysztof Migdał z ZIKIT.

Z przeprowadzonych prac na trasie Rondo Mogilskie-PlacCentralny zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, kierowcy irowerzyści. Zdecydowanie poprawił się komfort podróżowania tramwajami, którejadą z centrum Krakowa do Nowej Huty szybciej i ciszej, w czym pomaga na pewnodostrajany właśnie system sterowania ruchem. Również infrastrukturaprzystankowa jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych irodziców z wózkami. Z myślą o osobach niepełnosprawnych zostały też obniżonekrawężniki i zamontowane pasy medialne, natomiast Rondo Czyżyńskie stało sięlepiej dostępne m.in. dzięki instalacji wind i nawierzchni antypoślizgowej naschodach. Warto także dodać, że na wniosek mieszkańców powstał nowy przystanek wrejonie Parku Lotników Polskich, a pozostałe przystanki na trasie zostaływyposażone w elektroniczne tablice informacyjne dla pasażerów. Wysokośćprzystanków jest dostosowana do wysokości wejść do tramwajów niskopodłogowych.

– Znaczenie ma także to, że wszystkie przystanki w rejoniePlacu Centralnego oraz Ronda Czyżyńskiego zostały zlokalizowane w jednymmiejscu, czyli za wlotem skrzyżowań. W ten sposób powstał jeden punktprzesiadkowy zamiast kilku, jak było dotychczas ? mówi Krzysztof Migdał zZIKiT.

Dzięki przebudowie kierowcy zyskali nową nawierzchnię drogi,będą też bezpieczniej przejeżdżać przez torowiska, przed nowym sygnalizatorom.

Dzięki remontowi zniknęła także czarna dziura na mapierowerowej, jaką do tej pory była ulica Mogilska. Poprzez zawężenie pasa ruchudla samochodów i korektę torowiska, udało się poprowadzić Mogilską brakującyciąg rowerowy, dzięki czemu cykliści teraz bez przeszkód mogą dojechać zcentrum Krakowa do serca Nowej Huty.

{https://www.youtube.com/watch?v=OZiPUth_r8U}

Z tego połączenia bardzo często korzystają także studenci,których rocznie w Krakowie jest około 200 tysięcy: ? Linia tramwajowa RondoMogilskie ? al. Jana Pawła II ? Plac Centralny ma kluczowe znaczenie dlaprzemieszczania się studentów pomiędzy obiektami akademickimi a uczelniami. Tympołączeniem na uczelnie dojeżdżają m.in. studenci Politechniki Krakowskiej czyAkademii Wychowania Fizycznego. Dodatkowo linia łączy węzły przesiadkowetransportu publicznego z podmiejskim podsystemem transportu publicznego, w tymm.in. dworzec autobusowy w pobliżu Ronda Czyżyńskiego ?? tłumaczy KrzysztofMigdał z ZIKiT.

Nowa jakość połączenia tramwajowego na tym odcinku toświetna wiadomość dla mieszkańców, ale z nowego rozwiązania skorzystają takżeturyści. W zeszłym roku Kraków odwiedziło ponad 9 milionów turystów, którzy zewzględu na bogatą przeszłość kulturową oraz historyczną bardzo chętnie odwiedzajątakże dzielnicę Nowa Huta.

Pierwsze tramwaje na odcinku Rondo Mogilskie ? al. JanaPawła II ? Plac Centralny wyruszyły w trasę 62 lata temu, w 1952 roku. Historialinii rozpoczęła się jednak trzy lata wcześniej, kiedy to zapadła decyzja owybudowaniu pod Krakowem Huty im. Lenina, a także dzielnicy mieszkaniowej. Tojedna z najstarszych linii tramwajowych w stolicy województwa małopolskiego,ale po pracach jest to jedno z najnowocześniejszych połączeń nie tylko wKrakowie, ale także w całym kraju. Inwestycja zakładała m.in. przebudowę ciągutramwajowego między centrum Krakowa a Nową Hutą wraz z systemem sterowaniaruchem, a także przebudowę ciągu drogowego oraz budowę i przebudowę towarzyszącejinfrastruktury technicznej.

Przypomnijmy, drogowcy rozpoczęli prace przy przebudowietrasy Rondo Mogilskie-Plac Centralny od lutego 2014 roku.

O INWESTYCJI:

Całkowita wartość projektu: 142 864 360,18 PLN

Wartość dofinansowania: 68 682 916,51 PLN

Okres rzeczowej realizacji projektu: 2011 ? 2015 r.

Beneficjent: Gmina Miejska Kraków

Jednostka Realizująca Projekt: Zarząd InfrastrukturyKomunalnej i Transportu w Krakowie

Generalny Wykonawca: Budimex S.A.

Inżynier Kontraktu: MP Sp. z o.o., Sp. K.

Projekt ?Przebudowa linii tramwajowej na odcinku RondoMogilskie ? al. Jana Pawła II ? Plac Centralny wraz z systemem sterowaniaruchem w Krakowie współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środkówFunduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.