Raport ZTM Poznań
Tak dobrego listopada w sprzedaży biletów ZTM Poznań niebyło od 2012 roku. Padł rekord – sprzedaż zamknęła się kwotą 15,25 mln zł.Coraz większą popularnością cieszą się wśród pasażerów transportu publicznegobilety okresowe. Ich kolportaż stanowił w listopadzie ponad połowę całościsprzedaży.
W listopadzie klienci transportu publicznego kupili bilety ołącznej wartości 15.254.637,70 zł. Wynik ten jest zdecydowanie wyższy – o 6,31proc. (czyli około 900 tys. zł) – od osiągniętego w analogicznym miesiącu 2014r. i rekordowy (dla listopada) od 2012 r. Jednocześnie wartość sprzedaży w 11miesiącach 2015 r. jest minimalnie niższa niż w analogicznym okresie roku 2014.Różnica wynosi już tylko -0,56 proc. Łączna wartość biletów sprzedanych odpoczątku roku 2015 wyniosła 172.481.278 zł.
Podobnie jak w latach ubiegłych, po zdecydowanym wzrościesprzedaży biletów zwłaszcza we wrześniu i październiku, listopadcharakteryzował się spadkiem popytu. Jest to związane z faktem, że większośćosób regularnie kupujących bilety zdążyła już nabyć bilety długookresowe.
Czynnikiem mającym duży wpływ na wartość sprzedaży byłotakże rozpoczęcie dystrybucji rocznego Biletu Seniora – większość osób zdążyłajuż nabyć ten rodzaj biletu w październiku, dzięki czemu pasażerowie po 65. rokużycia w listopadzie nie byli już zainteresowani kupowaniem biletów jednorazowych, okresowych lubdoładowywaniem tPortmonetki.
Listopad był drugim z rzędu miesiącem, w którym sprzedażbiletów długookresowych była wyższa niż w październiku i listopadzie w latach2014 i 2013 r. Pasażerowie coraz bardziej doceniają zalety elastycznej taryfydającej możliwość dopasowania długości biletu do własnych potrzeb oraz wygodęposługiwania się biletami okresowymi. W listopadzie kwota sprzedaży biletówdługookresowych wyniosła 8.281.191 zł, co stanowiło 54 proc. całości sprzedażyi więcej o 5,12 proc. (o ok. 400 tys. zł) w stosunku do analogicznego miesiącaroku ubiegłego. Uruchomienie w grudniu 2015 r. Programu Premiowego jeszczebardziej zachęci pasażerów do zakupu biletów długookresowych, jak uważa zarządspółki.
W listopadzie nieźle sprzedawały się także biletykrótkookresowe. Pasażerowie kupili tego typu biletów o 8,82 proc. więcej niżrok wcześniej, a kwota sprzedaży zamknęła się liczbą 628.381 zł. Największy wzrostzainteresowania odnotowano w segmencie biletów 48-godzinnych, gdzie skoksprzedaży osiągnął aż 32 proc. (z 35.532 na 46.893 zł). Najczęściej kliencikupowali bilety 24-godzinne, których dystrybucja osiągnęła w listopadzie 52.116sztuk (o 3423 więcej niż w listopadzie 2014r.), osiągając kwotę 504.754 zł(wzrost o 7,4 proc.).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie spada zainteresowanie opłacaniem przejazdów ztPortmonetki na karcie PEKA, co daje możliwość płacenia wyłącznie zaprzejechane przystanki, a nie czas spędzany w pojazdach transportu publicznego.Listopad był trzecim z rzędu miesiącem, w którym wartość doładowań tPortmonetkiprzekroczyła 3 mln zł – wynosząc 3.244.020 zł. To o 53 proc. więcej, niż wanalogicznym miesiącu 2014r.
Analizując grupę biletów jednorazowych nadal zauważalna jesttendencja spadkowa – coraz mniej klientów decyduje się na zakup tradycyjnychbiletów czasowych, w formie papierowej lub elektronicznej (przez telefonykomórkowe). Sprzedaż w tej grupie wyniosła 3.098.200 zł, co w stosunku do3.776.964,90 zł osiągniętych w listopadzie 2014r. oznacza spadek o 17,97 proc.
Spadek ten został w pełni zrekompensowany doładowaniamitPortmonetki. Łącznie sprzedaż biletów jednorazowych oraz tPortmonetki wyniosła6.342.220 zł w listopadzie 2015r., czyli o ok. 8 proc. więcej niż w listopadzie2014 r.