Raport ze sprzedaży poznańskich biletów – maj 2014
infotrans
30.07.2014 19:46
Raport ze sprzedaży poznańskich biletów – maj 2014
Przedstawiamy kolejny raport sprzedaży biletów Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. W maju 2014 roku, w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, odnotowano wzrost liczby sprzedanych biletów o 5,5 procent. Nie miał on jednak proporcjonalnego przełożenia na wartość sprzedaży, która spadła o 0,6 proc. Analizując poszczególne grupy biletów łącznie, w odniesieniu do maja 2013 roku poprawie uległa liczba sprzedanych biletów w kategorii biletów jednorazowych i krótkookresowych. Szczególnie duży wzrost odnotowano w ramach biletów krótkookresowych (głównie biletów 24-godzinnych i tygodniowych). Należy jednak pamiętać, że udział tej kategorii biletów w ogólnej sprzedaży jest stosunkowo niewielki.Wśród pozostałych rodzajów biletów, więcej niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego sprzedano biletów jednorazowych: o blisko 7 proc. 15-minutowych i o 38 proc. 60-minutowych. W tej grupie spadek odnotowano w przypadku liczby biletów 30-minutowych ( -4,4 proc.). Podobnie jak w miesiącach ubiegłych, jest to wyraźny skutek rezygnacji pasażerów z kupna tego rodzaju biletu na rzecz 15-minutowego z uwagi na wydłużenie czasu jego obowiązywania do 25 minut (promocja czasowa skończyła się 30 czerwca 2014r.). O 14 proc. spadła sprzedaż biletów długookresowych, na co miało wpływ głównie mniejsze zainteresowanie biletami 30-dniowymi.
Ogółem, od początku roku liczba sprzedanych biletów wyniosła 15 mln 381 tys. 888 sztuk, co oznacza wzrost o 5,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jednak wzrost liczbowy nie przełożył się na wyższą wartość sprzedaży, która nieznacznie – o 0,6 proc. – spadła. Wpływy z całkowitej sprzedaży w maju 2014 wyniosły ponad 14,6 mln zł. Największy udział miały tu bilety jednorazowe (sprzedaż na poziomie 6,5 mln zł) oraz długookresowe (sprzedaż przekroczyła 7 mln zł). Wartości te oznaczały wzrost o 7,8 proc. – w przypadku biletów jednorazowych oraz spadek o 10,3 proc. –dla biletów długookresowych (maj 2014 do maja 2013). Na słabszą sprzedaż biletów długookresowych wpłynęły głównie bilety 30-dniowe i semestralne, które zwykle rekompensowały sprzedaż w tej pierwszej grupie. W tym miesiącu, ze względu na kończący się rok szkolny/akademicki ta zależność jednak nie wystąpiła.Od początku roku wartość sprzedanych biletów wyniosła ponad 78 mln zł. Oznacza to wzrost o 3,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.