Raport SISKOM o dostępności warszawskich dworców

infotrans
09.10.2013 16:17
Stowarzyszenie SISKOM przedstawiło raport na temat dostępności architektonicznej warszawskich stacji i przystanków kolejowych. Głównym celem tego dokumentu jest diagnoza głównych barier ograniczających korzystanie z transportu kolejowego na terenie stolicy. Członkowie stowarzyszenia SISKOM dokonali audytu wszystkich stacji i przystanków kolejowych położonych na terenie I strefy biletowej w Warszawie. Celem badania była diagnoza głównych barier, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają korzystanie z obiektów kolejowych różnym grupom użytkowników, na przykład rodzicom z dziećmi, osobom niewidomym, rowerzystom, czy też osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Efektem prac jest publikacja, która dostarcza pasażerom informacji o istniejących przeszkodach na poszczególnych stacjach i przystankach. Raport może być także punktem wyjścia dla ustalenia standardów projektowania obiektów kolejowych w taki sposób, aby były one dostępne możliwie najszerszej grupie pasażerów. Dokument powinien przyczynić się również do zwiększenia społecznej świadomości na temat przeszkód, jakie znajdują się w przestrzeni publicznej. Spośród 49 przebadanych stacji i przystanków kolejowych jedynie 14 (29%) zostało uznanych za dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyodrębniono 3 główne przyczyny niedostępności: brak alternatywy dla schodów prowadzących na peron (14 obiektów –29%), niesprawne windy lub podnośniki w momencie badania (11 obiektów –22%), zbyt strome podjazdy lub przejście przez tory w złym stanie technicznym (10 obiektów –20%). Problemy z dostępnością infrastruktury kolejowej dotykają także innych grup pasażerów. Jedynie w 9 (18%) przypadkach zainstalowane były pasy ostrzegawcze dla osób niewidomych na wszystkich peronach, ścieżki prowadzące znajdowały się zaś jedynie na 3 niedawno zmodernizowanych obiektach: PKP Warszawa Stadion, PKP Warszawa Centralna oraz PKP Lotnisko Chopina. Bezpieczne stojaki rowerowe znajdowały się w pobliżu jedynie 6 obiektów, ponadto w 5 przypadkach zaobserwowano stojaki niespełniające wymagań rowerzystów (22%). W okolicy obiektów kolejowych w Warszawie brakuje często miejsc, gdzie można nabyć bilet. Na 23 przystankach (46%) nie ma jakiejkolwiek możliwości kupna biletu, zaś na kolejnych 10 (20%) nie ma dostępu dla osób z niepełnosprawnością ruchową ze wszystkich peronów do kas lub automatów biletowych. W przypadku 24 obiektów (49%) nie istniały żadne wyznaczone miejsca do parkowania samochód w pobliżu.Więcej szczegółowych danych można znaleźć tutaj