Raport PIT: Na wakacje do Grecji – raczej samolotem
Grecja była ulubionym kierunkiem Polaków udających się nategoroczne wakacje z organizatorami turystyki – wynika z raportu Polskiej IzbyTurystyki (PIT). Na drugim miejscu znalazła się Bułgaria, a za nią Hiszpania.Średnia cena wakacji rok do roku zmieniła się o ok. 2-3 proc.
„Podobnie jak rok temu, Grecja była ulubionymkierunkiem Polaków udających się na letnie wakacje z organizatorami turystyki.Jej udział w rynku letnich podróży zorganizowanych przekroczył jedną trzecią.Na drugą pozycję z udziałem ponad 14 proc. wysunęła się Bułgaria, prześcigająctrzecią w tym roku Hiszpanię” – powiedział we wtorek prezes Polskiej IzbyTurystyki Paweł Niewiadomski, prezentując raport „Zagraniczne wakacjePolaków 2017”.
Raport podsumowuje trendy w turystycznym sezonie letnim 2017i pokazuje preferencje klientów polskich biur podróży. Sporządzony został przezPolską Izbę Turystyki na podstawie danych zebranych od trzech jej członków:Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl.
Jak wynika z raportu, 30 proc. wszystkich klientów biurpodróży odpoczywało od maja do końca sierpnia na pięciu greckich wyspach:Kreta, Rodos, Zakynthos, Korfu i Kos. Są one jednocześnie w dziesiątcenajpopularniejszych miejsc urlopowych.
„Turcja i Egipt uzupełniają pierwszą piątkę kierunkówwybieranych przez klientów biur podróży i odrabiają straty po zawirowaniach zlat ubiegłych. Również Chorwacja w tym roku notuje ogromne wzrosty popularnościwśród polskich turystów. Ponieważ jest to kierunek wybierany często przez osobypodróżujące indywidualnie własnym samochodem, w biurach podróży ma niższąsprzedaż i zajmuje niższą pozycję na liście” – podał prezes PIT.
Z raportu wynika, że średnia cena wakacji rok do rokuzmieniła się o ok. 2-3 proc. „Za wakacje w Grecji, Bułgarii i HiszpaniiPolacy musieli w tym roku zapłacić więcej: od 3 proc. (Bułgaria i Hiszpania) do10 proc. (Grecja). O 22 proc. wzrosła cena wyjazdów do Turcji, która mimo to cieszysię dużym zainteresowaniem wśród polskich turystów” – czytamy.
Niewiadomski wskazał, że mijające już wakacje były pierwszymsezonem letnim, w którym obowiązywały nowe zabezpieczenia finansowe dlaklientów biur podróży.
„Turyści są obecnie objęci nie tylko gwarancjamibankowymi lub ubezpieczeniowymi, ale również ochroną w ramach TurystycznegoFunduszu Gwarancyjnego. Te dwa filary zabezpieczeń zapewniają stuprocentowągwarancję wypłaty środków w razie niewypłacalności organizatora turystyki”- tłumaczył.
Dodał, że poczucie finansowego bezpieczeństwa pozytywniewpłynęło na wyniki sprzedaży ofert biur podróży. Szczególnie dobitnie widać tona przykładzie wzrostów notowanych przez zrzeszonych w PIT multi-agentówturystycznych, które w tym roku przekraczały 37 proc.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak mówił, „najprawdopodobniej” do zwiększonegopopytu na usługi turystyczne, mógł pośrednio przyczynić się program „500plus”.
„Inne przyczyny ekonomiczne to niskie ceny paliwalotniczego, czy stabilne – a w drugiej części sezonu – znaczne umocnienie siękursu polskiej waluty” – powiedział.
Raport pokazuje, że Polacy kupują coraz więcej wycieczek icoraz wcześniej. „Prawie 8 proc. klientów jest gotowych do rezerwacjiletniego urlopu prawie rok wcześniej (październik, listopad, grudzień).Zaobserwować można wyjątkowo niski odsetek rezerwacji do 10 dni przed wylotemoraz wyjątkowo wysoki odsetek rezerwacji dokonywanych przynajmniej dwa miesiąceprzed wylotem” – czytamy.
Ponadto Polacy wolą jeździć częściej, ale na krócej. Urlopydwutygodniowe w szczycie sezonu planuje mniej niż co piąta rodzina. W wyjazdachzorganizowanych powoli powstaje nowy segment rynku: wyjazdy 3-4-dniowe,city-breaks, przedłużone weekendy.
Wyjazdy dwutygodniowe pozostają domeną lipca oraz sierpnia izainteresowane są nimi głównie rodziny z dziećmi. Poza sezonem wakacjiszkolnych dominują wyjazdy jednotygodniowe dwóch osób dorosłych.
Z danych PIT wynika, że w turystyce zorganizowanej widaćdominację wycieczek samolotowych, spada natomiast udział turystyki autokarowej(w ubiegłych latach wynosił on odpowiednio 5 proc. i 4 proc.).
„