Radom rusza z miejską kartą
MZDiK Radom ogłosił przetarg na wdrożenie w Radomiu karty miejskiej i Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Do 12 lutego czeka na oferty od firm i konsorcjów zainteresowanych tym zamówieniem. Jest ono dość złożone: wybrany wykonawca będzie musiał dostarczyć sprzęt i oprogramowanie, uruchomić projekty i przeszkolić niezbędny personel. Karta miejska to w dużym skrócie elektroniczny system przepływu danych oraz środków finansowych, który umożliwi pobieranie opłat za jazdę autobusami komunikacji miejskiej przy użyciu plastikowych kart z chipem. W początkowym okresie Radomska Karta Miejska będzie służyła jako elektroniczny nośnik dla biletów okresowych obowiązujących w komunikacji miejskiej. Kartą będzie można posługiwać się też jako elektroniczną portmonetką i płacić za pojedyncze przejazdy autobusami. Nieco później planowane jest rozszerzenie funkcjonalności karty i kodowanie na niej dodatkowych usług. Karta miejska mogłaby między innymi zastępować bilety parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, legitymacje szkolne, studenckie, karty biblioteczne, bilety wstępu na baseny Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji i tym podobne. MZDIK przewiduje również nawiązanie współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz z warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego. A to oznacza, że mieszkańcy Radomia posiadający naszą kartę miejską mogliby w przyszłości zakodować na niej bilety obowiązujące w komunikacji stołecznej. Karta miejska dostarczy ponadto wielu danych dotyczących ruchu pasażerskiego w komunikacji autobusowej, co pozwoliłoby na optymalizację usług przewozowych.
MZDiK przewiduje zamówienie 80 tysięcy kart miejskich. Wielkością będą one podobne do dowodów osobistych albo kart bankomatowych. Każda z kart będzie miała na awersie opracowany przez nas wzór graficzny. Elementem tego wzoru będzie zdjęcie związane tematycznie z komunikacją miejską i samym miastem. Na awersie będzie także numer seryjny karty. Nie przewidujemy na razie możliwości wyboru motywu graficznego awersu. Rewers będzie służył personalizacji. Znajdzie się na nim fotografia posiadacza karty oraz jego imię i nazwisko. Kartę będzie można doładować i sprawdzić aktualny stan konta w dziewięciu automatach biletowych, pełniących jednocześnie funkcję infokiosków (staną one na najważniejszych przystankach) oraz w 25 terminalach, które będą działać w firmowych punktach sprzedaży biletów.
Doładowywanie kart będzie możliwe również w serwisie internetowym, który wykonawca uruchomi na oficjalnej stronie MZDiK. Serwis ten umożliwi wnoszenie opłat za doładowanie karty poprzez płatności online oraz sprawdzanie historii transakcji. Wnioski o wydanie karty będzie można składać w naszych punktach sprzedaży biletów albo przez Internet. We wszystkich autobusach będą zamontowane nowe kasowniki dwusystemowe, umożliwiające odczytywanie danych zapisanych na karcie miejskiej lub skasowanie papierowego biletu jednorazowego. Dostarczone oprogramowanie umożliwi wystawianie duplikatów w przypadku ich zniszczenia albo zgubienia – z zachowaniem aktualnego stanu konta.
Radomski System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie informował oczekujących na przystankach o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu, przebiegu trasy lub zmianach w rozkładach. Na 44 najważniejszych przystankach autobusowych zostaną zamontowane na słupach dwustronne tablice świetlne. Radom będzie pierwszym miastem w Polsce, jakie wdroży taki system aż na tak dużą skalę. W innych miastach korzystających z podobnych rozwiązań tablic jest mniej. Tablice radomskiego systemu zostaną wykonane w technologii LED. Na czarnym tle mają być wyświetlane duże, jaskrawe napisy. Osoby starsze lub niedowidzące nie będą mieć kłopotów z odczytaniem komunikatów. Będą one wyświetlane w pięciu albo w ośmiu wierszach, zaś wysokość każdego z nich będzie wynosiła pięć centymetrów. Jasność świecenia diod LED będzie automatycznie dostosowywana do pory dnia: nocą diody będą świeciły słabiej, a w ciągu dnia silniej. Mniejsze tablice LED pojawią się w autobusach – wraz z systemem zapowiedzi przystanków (zastąpią obecne tablice trasowe). Wykonawca w ramach wdrażania Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie musiał zamontować wszystkie urządzenia systemu nie tylko na wybranych przystankach i we wszystkich autobusach, ale także w pojazdach MZDiK służących do przewozu osób niepełnosprawnych, w naszej siedzibie oraz w zajezdniach autobusowych. Obowiązkiem wykonawcy będzie też zainstalowanie oprogramowania niezbędnego do poprawnego funkcjonowania takich urządzeń. System usprawni zarządzanie wykorzystaniem taboru komunikacji miejskiej i busami MZDiK, zapewni poza tym nadzór nad pracą pojazdów w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu urządzeń GPS założonych w busach i w autobusach.
Zamawiany przez MZDiK system karty miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej powinny mieć budowę modułową. Zależy nam na możliwości rozbudowy infrastruktury – na przykład na instalacji dodatkowego wyposażenia wewnątrz pojazdów czy uruchomieniu w przyszłości nowych punktów do wydawania i ładowania kart elektronicznych. Dostarczone oprogramowanie musi zagwarantować obsługę systemu przy ewentualnym przejściu ze złotych na euro. Oferentom Radom stawia dość duże wymagania. Muszą wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat wykonywali co najmniej jedno zamówienie polegające na dostawie i wdrożeniu systemu pobierania opłat za przejazdy pojazdami komunikacji miejskiej za pomocą elektronicznych kart zbliżeniowych (przynajmniej w jednym mieście) i minimum jedno zamówienie polegające na dostawie i wdrożeniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Firmy oraz konsorcja firm zainteresowane naszym zamówieniem mogą składać oferty do 12 lutego 2013 roku do godziny 10:00. Oferty będą oceniane nie tylko pod kątem ceny, ale też okresu gwarancji jakości i rękojmi za wady na przedmiot zamówienia. Wybrany przez Zarząd wykonawca będzie miał 500 dni od chwili podpisania umowy na wdrożenie projektu.
Pierwsze działania związane z wprowadzeniem karty miejskiej w Radomiu podjęliśmy już na początku zeszłej dekady. Projekt skonkretyzowano w roku 2009, a w kolejnym złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (w ramach działania 5.1: Innowacje w komunikacji miejskiej). Dofinansowanie w wysokości 85 procent kosztów kwalifikowanych projektu (ponad 6 milionów złotych), otrzymaliśmy pod koniec 2011 roku. Umowę w sprawie dofinansowania tego zadania podpisali 19 września 2012 roku w Urzędzie Marszałkowskim prezydent Radomia Andrzej Kosztowniak i wicemarszałek naszego województwa Leszek Ruszczyk.
MZDiK Radom ogłosił przetarg na wdrożenie w Radomiu karty miejskiej i Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Do 12 lutego czeka na oferty od firm i konsorcjów zainteresowanych tym zamówieniem. Jest ono dość złożone: wybrany wykonawca będzie musiał dostarczyć sprzęt i oprogramowanie, uruchomić projekty i przeszkolić niezbędny personel. Karta miejska to w dużym skrócie elektroniczny system przepływu danych oraz środków finansowych, który umożliwi pobieranie opłat za jazdę autobusami komunikacji miejskiej przy użyciu plastikowych kart z chipem. W początkowym okresie Radomska Karta Miejska będzie służyła jako elektroniczny nośnik dla biletów okresowych obowiązujących w komunikacji miejskiej. Kartą będzie można posługiwać się też jako elektroniczną portmonetką i płacić za pojedyncze przejazdy autobusami. Nieco później planowane jest rozszerzenie funkcjonalności karty i kodowanie na niej dodatkowych usług. Karta miejska mogłaby między innymi zastępować bilety parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, legitymacje szkolne, studenckie, karty biblioteczne, bilety wstępu na baseny Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji i tym podobne. MZDIK przewiduje również nawiązanie współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz z warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego. A to oznacza, że mieszkańcy Radomia posiadający naszą kartę miejską mogliby w przyszłości zakodować na niej bilety obowiązujące w komunikacji stołecznej. Karta miejska dostarczy ponadto wielu danych dotyczących ruchu pasażerskiego w komunikacji autobusowej, co pozwoliłoby na optymalizację usług przewozowych.
MZDiK przewiduje zamówienie 80 tysięcy kart miejskich. Wielkością będą one podobne do dowodów osobistych albo kart bankomatowych. Każda z kart będzie miała na awersie opracowany przez nas wzór graficzny. Elementem tego wzoru będzie zdjęcie związane tematycznie z komunikacją miejską i samym miastem. Na awersie będzie także numer seryjny karty. Nie przewidujemy na razie możliwości wyboru motywu graficznego awersu. Rewers będzie służył personalizacji. Znajdzie się na nim fotografia posiadacza karty oraz jego imię i nazwisko. Kartę będzie można doładować i sprawdzić aktualny stan konta w dziewięciu automatach biletowych, pełniących jednocześnie funkcję infokiosków (staną one na najważniejszych przystankach) oraz w 25 terminalach, które będą działać w firmowych punktach sprzedaży biletów.
Doładowywanie kart będzie możliwe również w serwisie internetowym, który wykonawca uruchomi na oficjalnej stronie MZDiK. Serwis ten umożliwi wnoszenie opłat za doładowanie karty poprzez płatności online oraz sprawdzanie historii transakcji. Wnioski o wydanie karty będzie można składać w naszych punktach sprzedaży biletów albo przez Internet. We wszystkich autobusach będą zamontowane nowe kasowniki dwusystemowe, umożliwiające odczytywanie danych zapisanych na karcie miejskiej lub skasowanie papierowego biletu jednorazowego. Dostarczone oprogramowanie umożliwi wystawianie duplikatów w przypadku ich zniszczenia albo zgubienia – z zachowaniem aktualnego stanu konta.
Radomski System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie informował oczekujących na przystankach o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu, przebiegu trasy lub zmianach w rozkładach. Na 44 najważniejszych przystankach autobusowych zostaną zamontowane na słupach dwustronne tablice świetlne. Radom będzie pierwszym miastem w Polsce, jakie wdroży taki system aż na tak dużą skalę. W innych miastach korzystających z podobnych rozwiązań tablic jest mniej. Tablice radomskiego systemu zostaną wykonane w technologii LED. Na czarnym tle mają być wyświetlane duże, jaskrawe napisy. Osoby starsze lub niedowidzące nie będą mieć kłopotów z odczytaniem komunikatów. Będą one wyświetlane w pięciu albo w ośmiu wierszach, zaś wysokość każdego z nich będzie wynosiła pięć centymetrów. Jasność świecenia diod LED będzie automatycznie dostosowywana do pory dnia: nocą diody będą świeciły słabiej, a w ciągu dnia silniej. Mniejsze tablice LED pojawią się w autobusach – wraz z systemem zapowiedzi przystanków (zastąpią obecne tablice trasowe). Wykonawca w ramach wdrażania Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie musiał zamontować wszystkie urządzenia systemu nie tylko na wybranych przystankach i we wszystkich autobusach, ale także w pojazdach MZDiK służących do przewozu osób niepełnosprawnych, w naszej siedzibie oraz w zajezdniach autobusowych. Obowiązkiem wykonawcy będzie też zainstalowanie oprogramowania niezbędnego do poprawnego funkcjonowania takich urządzeń. System usprawni zarządzanie wykorzystaniem taboru komunikacji miejskiej i busami MZDiK, zapewni poza tym nadzór nad pracą pojazdów w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu urządzeń GPS założonych w busach i w autobusach.
Zamawiany przez MZDiK system karty miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej powinny mieć budowę modułową. Zależy nam na możliwości rozbudowy infrastruktury – na przykład na instalacji dodatkowego wyposażenia wewnątrz pojazdów czy uruchomieniu w przyszłości nowych punktów do wydawania i ładowania kart elektronicznych. Dostarczone oprogramowanie musi zagwarantować obsługę systemu przy ewentualnym przejściu ze złotych na euro. Oferentom Radom stawia dość duże wymagania. Muszą wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat wykonywali co najmniej jedno zamówienie polegające na dostawie i wdrożeniu systemu pobierania opłat za przejazdy pojazdami komunikacji miejskiej za pomocą elektronicznych kart zbliżeniowych (przynajmniej w jednym mieście) i minimum jedno zamówienie polegające na dostawie i wdrożeniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Firmy oraz konsorcja firm zainteresowane naszym zamówieniem mogą składać oferty do 12 lutego 2013 roku do godziny 10:00. Oferty będą oceniane nie tylko pod kątem ceny, ale też okresu gwarancji jakości i rękojmi za wady na przedmiot zamówienia. Wybrany przez Zarząd wykonawca będzie miał 500 dni od chwili podpisania umowy na wdrożenie projektu.
Pierwsze działania związane z wprowadzeniem karty miejskiej w Radomiu podjęliśmy już na początku zeszłej dekady. Projekt skonkretyzowano w roku 2009, a w kolejnym złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (w ramach działania 5.1: Innowacje w komunikacji miejskiej). Dofinansowanie w wysokości 85 procent kosztów kwalifikowanych projektu (ponad 6 milionów złotych), otrzymaliśmy pod koniec 2011 roku. Umowę w sprawie dofinansowania tego zadania podpisali 19 września 2012 roku w Urzędzie Marszałkowskim prezydent Radomia Andrzej Kosztowniak i wicemarszałek województwa Leszek Ruszczyk.