Radom komunikacyjnie podsumował 2018 rok
Nowe nawierzchnieulic i chodników, kolejne drogi dla rowerów, sygnalizacje świetlne wniebezpiecznych miejscach, rozbudowa oświetlenia ulicznego, zakup nowychautobusów oraz rozpoczęcie dwóch dużych inwestycji: przebudowy alei WojskaPolskiego i budowy odcinka trasy N-S – to najważniejsze wydarzeniadrogowo-komunikacyjne roku 2018 w Radomiu.
W ramach tak zwanych czynówek i innych zadań zostały oddanedo użytku: cała ulica Czereśniowa na Wośnikach, parking przy ulicy Chrobrego 48na osiedlu Akademickim, sięgacz ulicy Gospodarczej na Jeżowej Woli, parkingobok bloku przy ulicy Maratońskiej 3 na Borkach, całe ulice Klonowica iRedutowa na Zamłyniu oraz jezdnia dojazdowa do bloku przy ulicy Piastowskiej 6na Michałowie. Ostatnim zadaniem w tym roku była ulica Gołębiowska naGołębiowie. Możliwość budowy bądź modernizacji ulic gminnych oraz drógwewnętrznych, dla których gmina miasta Radomia jest zarządcą – przywspółudziale finansowym mieszkańców albo innych użytkowników – istnieje odponad dwudziestu lat.
Radomski Program Drogowy to z kolei utwardzanie dróggruntowych. Asfalt pojawił się na 39 odcinkach radomskich ulic, między innymina Bagiennej, Garbarskiej, Iglastej, Józefowskiej, Kończyckiej, Marglowej,Masztowej, Mostowej, Ofiary, Puszczańskiej, Radiowej, Siarczyńskiego,Skórzanej, Wycecha i Ziemowita. Miniony rok był trzecim sezonem funkcjonowaniatego programu. Od 2016 roku do tej pory udało się utwardzić łącznie 141odcinków ulic gruntowych.
Rozpoczęły się także trzy istotne inwestycje, które wznacznym stopniu pozwolą docelowo usprawnić ruch w okolicy. Najważniejszą jestoczywiście przebudowa odcinków tras krajowych nr 9 i 12, to znaczy całej aleiWojska Polskiego, całej ulicy Zwolińskiego, odcinka ulicy Żółkiewskiego i rondaPopiełuszki. Roboty potrwają tam do 2020 roku. W roku 2019 planowany jestnatomiast finał budowy śródmiejskiego odcinka trasy N-S, łączącego rondoMikołajczyka (obok dworca PKS) z ulicami Żeromskiego i Szklaną. Pozwoli to naodciążenie dość zatłoczonej ulicy 25 Czerwca. Dwuletnim zadaniem jest takżebudowa całej ulicy Małcużyńskiego – jedynej drogi powiatowej w mieście, którabyła gruntowa.
Bezpieczeństwo poprawiło się na skrzyżowaniu ulicMireckiego, Szarych Szeregów i Wernera. Powstały dodatkowe pasy ruchu i drogidla rowerów, zainstalowana została ponadto nowa sygnalizacja świetlna – i tonie tylko na samym skrzyżowaniu, lecz też na dwóch sąsiednich przejściach dlapieszych. A skoro o światłach mowa, to w minionym roku zostały one równieżzamontowane na pograniczu Michałowa i Brzustówki – u zbiegu ulic Mieszka I,Królowej Jadwigi oraz Brzustowskiej. Przy okazji powstał dodatkowy pas ruchu doskrętu w prawo z ulicy Królowej Jadwigi. W grudniu wzbudzane światła pojawiłysię na przejściu dla pieszych na ulicy Kozienickiej, pomiędzy kościołem orazcmentarzem.
Dla rowerzystów został ułatwiony wyjazd z Borek do drogiwylotowej w stronę Cerekwi i Domaniowa. Powstała dla nich nowa trasa na odcinkuod ulicy Maratońskiej aż do ulicy Wapiennej. Piesi mogą korzystać zwyremontowanych chodników przy ulicach Królowej Jadwigi, Piastowskiej,Jasińskiego, Strzeleckiej i Lechickiej. Nowe oświetlenie dróg stanęło przyJózefowskiej, Zbożowej, Czarnej, Stromieckiej, Rolniczej i Komunalnej. Żebypoprawić bezpieczeństwo pieszych, doświetliliśmy ponadto niektóre przejścia -pojawiły się tam dodatkowe lampy emitujące jaśniejsze światło.
Na początku stycznia została oddana do użytku kładka dlapieszych oraz rowerzystów nad ulicą Szarych Szeregów. Połączyła ona północnączęść Oboziska – gdzie jest kilkadziesiąt posesji i kościół – z pozostałączęścią dzielnicy. Pod koniec marca kierowcy, rowerzyści i piesi zaczęlikorzystać z odbudowanego przepustu na ulicy Owalnej (nad rzeką Mleczną).Usprawniło to ruch między Wośnikami a Jeżową Wolą. Tymczasowa kładka z ulicyOwalnej trafiła na ulicę Grzybowską. Przed ostatnim wakacyjnym weekendem zostałotwarty odbudowany most pomiędzy dzielnicami Firlej i Krzewień. Dotychczasowaprzeprawa na ulicy Ofiar Firleja została kompleksowo wyremontowana pouszkodzeniu jej przez wezbraną wodę Mlecznej. W grudniu zakończyły się robotyprzy budowie nowej kładki nad ulicą Osiedlową na Ustroniu, między wieżowcami nr6 i 14 a centrum medycznym – naprzeciw końcówki ulicy Cymerysa-Kwiatkowskiego.
Warto przypomnieć, że radomscy radni w 2018 roku nadalinazwy kilku ulicom. Na Wośnikach (pomiędzy Kielecką a Wośnicką) mamy obecnieulicę Inwestycyjną, na Jeżowej Woli (w sąsiedztwie Nasypowej i ZielonegoWzgórza) jest ulica Księżycowa, a wewnętrzna droga za Galerią Słoneczną (międzyMalczewskiego a Chrobrego) została nazwana imieniem Galileusza. Z kolei naWincentowie ulica Czynu Chłopskiego zmieniła się na… Czynu Chłopskiego, leczjuż innego (to w ramach ustawy dekomunizacyjnej). Jeśli jesteśmy przy nazwachulic, to przypomnijmy, że w 2018 roku pojawiło się w Radomiu prawie 160 nowychtabliczek Systemu Informacji Miejskiej z nazwami ulic, placów oraz rond.
W połowie marca trafił na testy do Radomia nietypowy autobusprzegubowy. MAN wyróżniał się nie tylko długością (niemalże 19 metrów), alerównież liczbą drzwi – pasażerowie mogli skorzystać z pięciu wejść. Kilkamiesięcy później Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji zakupiło ten egzemplarz.Został on oklejony symbolami „Niepodległa” z okazji stulecia odzyskaniaprzez Polskę niepodległości. W sierpniu na trasy pięciu linii wyjechało aż 28fabrycznie nowych autobusów marki Autosan Sancity M12LF, kupionych przez firmęMichalczewski. Mają one klimatyzację, monitoring, duże wyświetlacze i ładowarkiUSB. To efekt ogłoszonego przez organizatora komunikacji przetargu na obsługęlinii.
Miasto otrzymało w 2018 roku dofinansowanie na realizacjętak zwanego programu multimodalnego, obejmującego między innymi budowę tras dlarowerów, zakup autobusów elektrycznych, ustawienie nowych wiat przystankowych,tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i biletomatów oraz powstanieparkingu w systemie Park & Ride (czyli Parkuj i Jedź) przy ulicyKelles-Krauza. Zgodnie z zapowiedziami ten projekt ma być realizowany w roku2019.
Otwarcie parku na Michałowie po rewitalizacji, bezpłatnakomunikacja dla wszystkich, specjalna linia M obsługiwana wyjątkowymiautobusami oraz spotkanie z podróżnikami rowerzystami w Amfiteatrze – to główneatrakcje Dnia bez Samochodu. Wydarzeń nie brakowało także podczas całegoEuropejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Władze Radomia ogłosiły wtedymiędzy innymi, iż dotychczasowe bilety jednorazowe staną się biletamigodzinnymi. Radni zaakceptowali ten pomysł kilka dni później. Zapowiedzianorównież utworzenie nowych linii nocnych. Ruszyły one na początku grudnia. LiniaN1 połączyła Prędocinek z Józefowem, zaś N2 – Południe z Gołębiowem II.Pomiędzy autobusami obu linii możliwe są przesiadki przy dworcu PKP – o tychsamych godzinach mają one tam krótkie postoje. Obchody ETZT 2018 dostrzegłoMinisterstwo Infrastruktury, które naszą kampanię uznało za jedną z ciekawszychw Polsce. Prezentację na ten temat przedstawiliśmy w Warszawie, zostaliśmytakże tak zwanym Złotym Uczestnikiem.
„