Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Radom dla niepełnosprawnych

infotrans
20.07.2015 22:15

Prawie 140 tysięcy złotych MZDiK Radom przeznaczy w tym rokuna likwidację barier architektonicznych oraz na wprowadzanie udogodnień dlaniepełnosprawnych. W ramach różnych inwestycji i bieżącego utrzymania ulic Zarządobniża krawężniki, maluje żółte linie ostrzegawcze przy przystankachautobusowych i buduje wyniesione przejścia dla pieszych.

Przy opracowywaniu dokumentacji projektowych każdorazowo branesą pod uwagę potrzeby wszystkich uczestników ruchu, czyli nie tylko kierowców,lecz również rowerzystów i pieszych (w tym niepełnosprawnych). Wszystkiechodniki przebudowywane w ramach inwestycji drogowych mają z założeniakrawężniki obniżane w rejonie przejść do poziomu jezdni, żeby ułatwićporuszanie się osobom na wózkach. Wyjątkiem są jedynie te miejsca, gdziepłynąca po opadach woda mogłaby utrudniać przejście. W takich sytuacjach kołokrawężników powstają cieki do odprowadzania nadmiaru deszczówki. Przyobniżanych krawężnikach układane są żółte płyty chodnikowe z wypustkami,wyznaczającymi granicę pomiędzy jezdnią a chodnikiem oraz stanowiącymi elementostrzegawczy dla osób niewidomych albo słabowidzących.

W tym roku zdecydowano się na obniżanie krawężników równieżtam, gdzie chodniki w najbliższym czasie nie będą przebudowywane. Na przełomiemaja i czerwca wykonawcy obniżyli w ramach bieżącego utrzymania ponad 20krawężników przy przejściach dla pieszych – cztery na ulicy Narutowicza, osiemna Lubelskiej, cztery na Rapackiego, sześć na Kolberga oraz cztery naTraugutta. Przeznaczono na tego typu roboty w sumie ponad 30 tysięcy złotych.

Tak zwane wyniesione przejścia dla pieszych jest torozwiązanie, które nie tylko znacząco poprawia bezpieczeństwo przechodniów, alerównież umożliwia komfortowe przechodzenie na drugą stronę ulicy osobom mającymtrudności z poruszaniem się. Przejścia takie znajdują się bowiem na tym samympoziomie, co chodniki. W 2015 roku, w ramach poszerzania strefy Tempo 30 napołudniową część Śródmieścia, zbudowane zostaną dwa takie nowe przejścia: jednona ulicy Sienkiewicza, pomiędzy placem przed katedrą a parkiem Kościuszki, adrugie – na ulicy Moniuszki, na wysokości placu znajdującego się za katedrą.Oba przejścia będą wybudowane z takiej samej ciętej kostki i w taki sam sposób,jak na ulicy Kilińskiego (przy magistracie). Koszt budowy obu powyższychwyniesień szacowany jest na około 50 tysięcy złotych.

Żółte linie ostrzegawcze obok przystanków autobusowych to wRadomiu od kilku lat wręcz standard. Poprawiają one bezpieczeństwo (ograniczająmożliwość uderzenia kogoś lusterkiem przez autobus), ale przede wszystkimpomagają osobom słabowidzącym w zlokalizowaniu krawędzi zatoczki. Przystankiremontowane w ramach większych inwestycji drogowych mają takie linie ułożone zżółtych płyt z wypustkami, zaś w innych miejscach linie krawędziowe malowane sążółtą farbą. Tylko w tym roku żółte linie zostaną odnowione na prawie dwustuprzystankach w całym mieście. Wykonawcy wymalują łącznie ponad siedemkilometrów linii ostrzegawczych, co będzie kosztowało około 46 tysięcy złotych.Inna ekipa zajmie się oznakowaniem poziomym i pionowym miejsc postojowych dlaniepełnosprawnych kierowców, którzy poruszają się samochodami. Obecnie z takichmiejsc można korzystać w 69 lokalizacjach w Radomiu (nie licząc Strefy PłatnegoParkowania Niestrzeżonego), natomiast w tym roku „koperty” pojawiąsię w pięciu następnych miejscach.

Warto przy okazji zauważyć, że praktycznie wszystkiekursujące po Radomiu autobusy komunikacji miejskiej są już niskopodłogowe.Jedynie na linii 19 jeżdżą małe pojazdy (Jelcze M081MB), w których nie mamiejsc siedzących dostępnych od razu z poziomu podłogi. W ich tylnych drzwiachnie ma jednak schodów, więc da się tamtędy wjechać wózkiem inwalidzkim.Radomskie autobusy są ponadto wyposażone w mnóstwo innych udogodnień dla osóbniepełnosprawnych, między innymi diodowe wyświetlacze numerów linii i kierunków(czytelne nawet w warunkach ograniczonej widoczności), a także głosowezapowiedzi przystanków. Mają też otwierane platformy, po których wózki mogą wjeżdżaćdo środka.

Niemal wszystkie sygnalizacje świetlne w Radomiu sąwyposażone w urządzenia emitujące dźwięk, kiedy piesi mają zielone światło. Toproste rozwiązanie służące bezpieczeństwu, zwłaszcza dla osób mających problemze wzrokiem. Jeszcze w tym roku zostanie ustawiona kolejna nowa sygnalizacja,działająca właśnie w ten sposób. Zastąpi dotychczasowe światła u zbiegu ulicLimanowskiego i Obrońców – czyli przed główną bramą cmentarza na Borkach.

W program likwidacji barier architektonicznych wpisuje sięniewątpliwie planowana wkrótce budowa nowej kładki dla pieszych nad ulicąOsiedlową. Obecna przeprawa jest nie tylko w złym stanie technicznym, ale takżestanowi barierę nie do pokonania dla osób na wózkach inwalidzkich oraz mającychkłopoty z poruszaniem się. Zgodnie z założeniami projektowymi planowane jestrozebranie starej przeprawy i zbudowanie w jej miejscu zupełnie nowej kładki.Będzie ona po obu stronach uzupełniona o pochylnie umożliwiające niepełnosprawnymwygodne przejście na drugą stronę ulicy.