Przystankowe znaki specjalne. W Warszawie [FILM]

infotrans
17.04.2018 16:51

Profilowanekrawężniki, płyty z wypustkami czy rowkowane pasy prowadzące coraz częściejpojawiają się na ulicach Warszawy.

To odpowiedź na realne potrzeby osób zniepełnosprawnościami. Dzięki tym rozwiązaniom, każdy może poruszać się bezprzeszkód w przestrzeni miejskiej.

Chcemy, by przestrzeń publiczna była dostępna dla każdego –także dla osób mniej sprawnych – podaje ZDM. Dlatego od kilku lat konsekwentniewprowadza różne usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami przy wszystkichprowadzonych remontach. Te rozwiązania wynikają z potrzeb osób poruszających sięna wózku lub niedowidzących. Wielu mieszkańców nie wie jednak, do czego onesłużą. Warszawiacy często pytają np. czym są podłużne szare płyty z rowkami,układane wzdłuż chodników. Padają pomysły: prowadnice dla walizek, liniawyznaczająca kierunki ruchu na chodniku, granica miejsc postojowych dlasamochodów. Z tej niewiedzy wynikają nieprawidłowe zachowania – np. parkowaniepojazdów w pobliżu takiej linii.

Dlatego ZDM postanowił wyjaśnić, do czego służą te wszystkierozwiązania, które stosujemy na drogach, wytłumaczyć warszawiakom dlaczego idla kogo to robimy. Przygotowano film, który pokazuje jak to działa w praktyce– że te rozwiązania nie są ekstrawaganckim i zbędnym wydatkiem, ale kluczowymelementem, bez którego spora grupa ludzi nie jest w stanie samodzielnieporuszać się po mieście.

Bohaterem filmu jest Sebastian Grzywacz, na co dzieńprzewodnik na „Niewidzialnej Wystawie”. – Dla niewidomego niektóre warszawskieulice to prawdziwa dżungla – mówi. Zaraz jednak dodaje: – Ale z roku na rokjest lepiej. Razem z nami przetestował rozwiązania wprowadzone na kilku ulicachwyremontowanych w ubiegłych latach. Pokazał m.in. jak korzystać z pasówprowadzących, do czego służy pole uwagi i jaką funkcję pełnią przyciski naskrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

Każde z tych rozwiązań ma prostą funkcję:

Żółte płyty z wypustkami (pasy ostrzegawcze) – spotkamy jem.in. przed przejściami dla pieszych i na przystankach. Są wyczuwalne przezpodeszwę butów i informują o zbliżaniu się do krawędzi chodnika/peronu przystankowego.W przypadku przystanków autobusowych instalujemy pojedynczy pas ostrzegawczy oszerokości 30 cm, na całej długości krawędzi zatrzymania. Żółte płyty zwypustkami wyznaczają również pole oczekiwania na wysokości środkowych drzwiautobusu. Dzięki temu pasażerowie o ograniczonej mobilności, w tym osobyporuszające się na wózkach lub z wózkami dziecięcymi, a także osoby niewidome,mają ułatwione wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Jeśli nie musicie, niestójcie niepotrzebnie na tych płytach, być może w tym czasie ktoś zachce z nichskorzystać.

Pasy prowadzące z płyt o nawierzchni ryflowanej – tospecjalne płyty z podłużnymi rowkami, które tworzą coś w rodzaju ścieżkipomocniczej na chodniku i przystanku. Dzięki niej osoba niewidoma lubniedowidząca, posługująca się specjalną laską może łatwiej zorientować się wterenie i ma pewność, że poruszając się wzdłuż wyznaczonych pasów nie napotkana żadną stałą przeszkodę infrastrukturalną. Białe płyty prowadzące nie służądo prowadzenia po nich walizki, nie wyznaczają też granicy miejsc postojowych,nie są ozdobą ulic. Nie utrudniaj korzystania z nich osobom, które tegonaprawdę potrzebują, nie blokuj ich i nie parkuj na nich.

Krawężniki peronowe – montowane na przystankachautobusowych. Posiadają specjalny – zaokrąglony u podstawy – kształt,ułatwiający autobusom podjazd do krawędzi peronu. Zaokrąglony profil orazzwiększona wysokość (16 cm) pozwalają autobusom precyzyjnie zatrzymać się jaknajbliżej krawędzi peronu. Dzięki temu wszystkim pasażerom zdecydowanie łatwiejwsiąść lub wysiąść z niskopodłogowego pojazdu.

Sygnalizacja dźwiękowa – to specjalny system przekazującypieszemu informację dźwiękową i wibracyjną (żółta kaseta zamontowana na słupiesygnalizatora) przy świetle zielonym, ze wskazaniem kierunku przejścia itabliczką z opisem Braille'a,informującą o topografii przejścia. Dzięki tej sygnalizacji osobaniewidoma może łatwiej zorientować się, kiedy na przejściu dla pieszych zapalasię zielone światło. Wie także, ile pasów ruchu ma do pokonania.

Stosując te elementy, w ostatnich dwóch latachprzebudowaliśmy ponad 100 przystanków autobusowych (nowa nawierzchnia, płytyostrzegawcze i prowadzące, krawężniki peronowe) – podaje ZDM. Na chodnikach wróżnych punktach miasta pojawiło się ok. 10 km płyt prowadzących, ok. 3 kmżółtych płyt ostrzegawczych (tzw. pól uwagi) i ok. 3 km krawężników peronowych.W tym roku, przy okazji już trwających robót, powstają kolejne. Równocześnietrwają prace przy usuwaniu barier – obniżyliśmy krawężniki w blisko 200lokalizacjach, głównie przy przejściach dla pieszych. Na 242 skrzyżowaniach iprzejściach działa sygnalizacja dźwiękowa.

{https://www.youtube.com/watch?v=kG2xff793ug}