Przystanki „na żądanie” – od września w Lublinie
Przystanek „na żądanie”inaczej nazywany warunkowym to przystanek, na którym zatrzymanie i obsługa w celu dokonania wymiany pasażerskiej odbywa się na życzenie pasażera i po zasygnalizowaniu przez pasażera takiej potrzeby. Jeżeli chcemy wysiąść na przystanku 'na żądanie’, to musimy o tym poinformować kierowcę. Uprzedzamy go o zamiarze opuszczenia pojazdu poprzez naciśnięcie odpowiednio oznakowanego przycisku znajdującego się w pobliżu drzwi lub informujemy słownie kierowcę. Komunikacja jest również ważna podczas wsiadania na przystanku „na żądanie”. Tutaj sygnałem dla kierowcy jest wyraźne i zdecydowane podniesienie ręki w momencie zbliżania się pojazdu do przystanku lub zajęcie miejsca w pobliżu krawędzi przystanku w bezpiecznej od niej odległości. W celu uniknięcia sytuacji, w której autobus nie zatrzyma się z powodu braku sygnału od pasażera oczekującego na przystanku kierowca będzie miał obowiązek zatrzymać się w przypadku, gdy na przystanku oczekuje potencjalny pasażer. Tym samym osoby niepełnosprawne ruchowo, osoby niewidome i niedowidzące będą traktowane w sposób szczególny. Aby ułatwić im korzystanie z autobusu wystarczy, by oczekiwały na przystanku w miejscu widocznym dla kierowcy. Prowadzący pojazd, widząc taką osobę, będzie musiał się zatrzymać.
Status „na żądanie”otrzymają całe zespoły przystankowe, tj. przystanki „tam i z powrotem”, zlokalizowane z reguły naprzeciwko siebie. Proponujemy objęcie statusem „na żądanie”62 zespoły przystankowe w sieci ZTM – łącznie 122 przystanki. Status przystanków „na żądanie”otrzymają głównie przystanki zlokalizowane poza terenem Gminy Lublin (34%), natomiast w Lublinie tylko 12% wszystkich przystanków. Tym samym liniami komunikacyjnymi, na których będą obowiązywać przystanki „na żądanie”będą głównie linie podmiejskie natomiast na odcinkach miejskich pojedyncze przystanki na żądanie obejmą m.in. linie nr:7, 9, 10, 14, 18, 20, 31 czy 57. Przyjęto zasadę, że status „na żądanie”otrzymają przystanki, na których ok. 50% lub więcej zatrzymań autobusów następuje bez wymiany pasażerów. Lista tych przystanków została opracowana na podstawie badań potoków pasażerskich z 2010 i 2012 roku.
Przystanki „na żądanie”ustanowione zostały we wszystkich większych miastach polskich oraz stolicach europejskich. Wprowadzenie tego typu przystanków wiąże się z wymiernymi korzyściami dla funkcjonowania komunikacji miejskiej. Przede wszystkim zwiększy się prędkość komunikacyjna poprzez wyeliminowanie zatrzymań bez wymiany pasażerów na mało uczęszczanych przystankach. Ponadto skróceniu ulegnie czas przejazdu oraz w konkretnych przypadkach zmniejszą się opóźnienia. Jednocześnie, biorąc pod uwagę fakt, że największe spalanie występuje podczas ruszania autobusu, nastąpi również oszczędność w zużyciu paliwa. Wszystkie przystanki „na żądanie”zostaną odpowiednio oznaczone i wyróżnione. Pasażer znajdzie o nich informację w wielu różnych miejscach – wewnątrz pojazdów (na klasycznej lub elektronicznej tablicy bocznej, podczas zapowiedzi głosowej), na przystankach (na naklejce z nazwą przystanku i w rozkładach jazdy) oraz na rozkładach zamieszczonych w Internecie. Dodatkowo plakaty informujące o zasadach korzystania z przystanków warunkowych zostaną umieszczonew pojazdach i na przystankach. Szczegółowe zasady korzystania z przystanków „na żądanie”, dotyczące zarówno pasażera jak i kierowcy będą dostępne również na stronie internetowej ZTM. Opinie na temat przystanków na żądanie można kierować do 12 sierpnia br. na adres [email protected]. Dalsze informacje na ten temat TUTAJ