Przebojowa 30 wjeżdża na ulice Katowic
Od 17 sierpnia w Katowicach zacznie obowiązywać strefaTEMPO 30, czyli strefa uspokojonego ruchu w centrum miasta. Jej wprowadzeniepoprzedzą akcja informacyjna i wydarzenia towarzyszące pod hasłemPrzebojowa 30″.
Strefa TEMPO 30 to obszar w mieście, na którym dopuszczalnaprędkość jest ograniczona do 30 km/h. Rozwiązanie takie wprowadziło już wielemiast na świecie i w Polsce. W Katowicach zacznie obowiązywać od 17 sierpnia naterenie Śródmieścia (patrz: mapa strefy TEMPO 30).
O założeniach StrefyTempo 30 Prezydent Marcin Krupa opowiadał podczas briefingu prasowego.
Jaki jest cel wprowadzania stref uspokojonego ruchu?
Założeniem projektu jest przede wszystkim poprawa komfortużycia mieszkańców i stworzenie miasta przyjaznego dla ludzi. Dla tych, którzymieszkają w Katowicach i dla tych, którzy je odwiedzają.
Strefa uspokojonego ruchu oznacza:
większe bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu wzwiązku z obniżeniem maksymalnej prędkości na drogach w ścisłej zabudowiemiejskiej,
mniejsze stężenie spalin w centrum miasta i redukcję zużyciapaliwa przez samochody (spaliny samochodów to drugi po piecach grzewczychczynnik zwiększający toksycznośćpowietrza),
poprawę płynności ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych wśródmieściu,
przywrócenie mieszkańcom centrum miasta dzięki ułatwieniuporuszania się po nim piechotą (każdy z nas po opuszczeniu auta czy tramwajustaje się pieszym), rowerem i komunikacją miejską.
Jak będzie wyglądała strefa TEMPO 30 w Katowicach?
Aby zapewnić sprawny ruch tranzytowy przez miasto, ważneszlaki komunikacyjne na relacji północ-południe (ulice Mikołowska, Korfantegood Moniuszki, Kościuszki – od ul. Poniatowskiego, Francuska, Dudy-Gracza iSokolska) oraz wschód-zachód (ulica Warszawska – do ulicy Szkolnej) zostaływyłączone z zakresu planowanej strefy TEMPO 30. To znaczy, że na ulicachbędących granicami strefy, nie zmienia się dotychczasowa prędkość maksymalna.Wprowadzenie TEMPO 30 wiązało się z zamontowaniem 70 znaków na jej obrzeżachinformujących o wjeździe do strefy oraz przeprogramowaniem 13 sygnalizacjiświetlnych. Dodatkową informacją są znaki poziome, piktogramy.
Jak będzie wyglądała przyszłość ruchu w strefie TEMPO 30?
Tego typu przedsięwzięcie wiąże się docelowo ze zmianami wzakresie:
zmian oprogramowania lub likwidacji części światełdrogowych,
stosowania spowalniaczy ruchu: zawężenia drogi, zmiany wsposobie parkowania, szykany, wyniesienia fragmentów ulic,
tworzenia skrzyżowań równorzędnych, dróg jednokierunkowych ikontraruchu rowerowego.
Na części dróg w Katowicach jest już infrastruktura, którasłuży uspokojeniu ruchu. Dalsze zmiany pociągają za sobą wysokie koszty,dlatego też będą one wprowadzane etapami w miarę możliwości technicznych ifinansowych miasta. Już pierwsze miesiące obowiązywania zaproponowanej strefy,dostarczą miastu informacji o tym gdzie i czy zajdzie konieczność zastosowaniajednego lub kilku z wymienionych wyżej rozwiązań. Czas ten pozwoli równieżocenić efekty wprowadzenia strefy TEMPO 30.
Ze strefy wyłączone zostały fragmenty ulic, które pierwotniemiały zostać nią objęte. Dotyczy to ulic:
Słowackiego, w rejonie wyjazdu z Galerii Katowickiej doskrzyżowania z ulicą 3 Maja oraz z ulicą Mikołowską, ze względu na istniejącąstrefę ruchu rowerowego wzdłuż ul. 3 Maja oraz konieczność zapewnieniaefektywnego/priorytetowego ruchu komunikacji autobusowej z dworca pod GaleriąKatowicką,
skrzyżowania Kościuszki – Szeligiewicza – Poniatowskiego, byzapewnić priorytet dla ruchu tramwajowego w rejonie skrzyżowania,
Warszawskiej, od ulicy Dudy Gracza do ulicy Szkolnej (strefa30 będzie obowiązywać na ulicy Warszawskiej od ulicy Szkolnej w stronę rynku),
Al. Korfantego, od ulicy Piastowskiej do Ronda (strefa 30będzie obowiązywać na Al. Korfantego od ulicy Piastowskiej w stronę rynku),
skrzyżowania Dworcowa – Kościuszki – św. Jana – Pocztowa -Młyńska, ze względu na istniejącą ścieżkę rowerową w biegu ulic: Pocztowa,Dworcowa, Jana, Kochanowskiego i konieczność zapewnieniaefektywnego/priorytetowego ruchu tramwajowego oraz komunikacji autobusowej zdworca pod Galerią Katowicką.
Istniejące rozwiązania uspokajające ruch w strefie TEMPO 30:
– ul. Plebiscytowa – wyniesione przejścia, naprzemienneparkowanie;
– ul. Wojewódzka – wyniesione przejścia, naprzemienneparkowanie;
– ul. Sienkiewicza – naprzemienne parkowanie;
– ul. Dąbrowskiego – wyniesione przejścia;
– ul. Wita Stwosza – wyniesione przejścia;
– ul. Powstańców – wyniesione skrzyżowania;
– ul. Ligonia – wyniesione przejścia;
– ul. Barbary – zawężenie jezdni;
– ul. Tylna Mariacka – progi;
– ul. Młyńska – wyniesione przejścia;
– ul. Teatralna – wyniesione przejścia;
– ul. Kościuszki – naprzemienne parkowanie
Tempo 30_plakat_www.jpg
Przebojowa_30_plakat.jpg
?Na najczęściej zadawane pytania o strefę TEMPO 30 odpowiadaPaweł Sucheta, oficer rowerowy Miasta Katowice.
Czym jest strefa tempo 30?
To teren, na którym dozwolona prędkość maksymalna poruszającychsię pojazdów nie przekracza 30 km/h.
Gdzie powstają strefy tempo 30?
Strefy wyznacza się zwyczajowo w miejscach o zwartejzabudowie jak centra miast czy osiedla mieszkaniowe, gdzie występuje wzmożonyruch pieszy i rowerowy (tzw. niechronieni uczestnicy ruchu), a szybki ruchsamochodów jest dla nich zagrożeniem. Uspokojenie ruchu skutkuje stworzeniembezpiecznych i przyjaznych mieszkańcom przestrzeni publicznych.
Po czym poznać, że wjeżdżam w strefę tempo 30?
Najłatwiej po dużych kwadratowych znakach. Na środku białegotła widnieje czerwona obwódka i liczba 30 w jej centrum. Czasem tempo 30towarzyszą fizyczne przeszkody takie jak progi zwalniające, podniesioneprzejścia dla pieszych lub skrzyżowania, zawężenia ulic, skrzyżowaniarównorzędne czy zmieniony system parkowania. Jest tam również więcej pieszych irowerzystów.
Po co w mieście takie rozwiązanie? Czemu to służy?
Takie ograniczenie znacząco podnosi bezpieczeństwo nadrodze, ponieważ zmniejsza różnicę prędkości pomiędzy samochodami a innymiuczestnikami ruchu. Niższa prędkość w sytuacji zagrożenia, daje więcej czasu nareakcje kierowcom i pieszym. Czyli w konsekwencji oznacza mniej wypadków.
Jak strefa tempo 30 może wpływać na bezpieczeństwo?
Gdy auto uderzy w pieszego przy prędkości 50 km/h, skutkizderzenia odpowiadają skutkom upadku z wysokości 10 metrów, a szanse naprzeżycie wynoszą około 30 proc. Jeśli wypadek ma miejsce przy prędkości 30km/h, można go porównać do upadku z wysokości 3,5 metra. Szanse przeżyciawzrastają do 90 proc. Warto pamiętać, że każdy kierowca staje się pieszym zchwilą opuszczenia samochodu.
Czy strefa tempo 30 to tylko kwestia bezpieczeństwa?
Nie. To przede wszystkim poprawa jakości życia w mieście. Zdoświadczeń miast, które wprowadziły już strefę tempo 30 wynika, że objęte niąfragmenty przestrzeni publicznych stały się bardziej przyjazne dla osóbporuszających się po nich piechotą, rowerem czy komunikacją miejską. Inneskutki to zmniejszenie hałasu, niższa emisja spalin i co za tym idzie poprawawarunków życia mieszkańców.
A co z samochodami w strefie tempo 30?
Wiele osób sądzi, że przy małej prędkości samochód zużywawięcej paliwa i emituje więcej spalin, w tym dwutlenku węgla. W rzeczywistościjest dokładnie odwrotnie. Oto kilka faktów przemawiających za tym: odkąd wNiemczech wprowadzono strefy tempo 30, o 12 proc. zmniejszyła się liczba zmianbiegów i o 14 proc. zmalał udział hamowań, co pozwoliło zaoszczędzić 12 proc.paliwa. To oznacza oszczędności w kieszeniach kierowców. W austriackim Grazu,gdzie – z wyjątkami głównych ulic – w mieście od 1992 roku obowiązuje prędkość30 km na godz., zmalała emisja groźnych dla zdrowia tlenków azotu na terenachzabudowanych o 24 proc.
Czy strefa spotęguje korki w centrum?
Nie. Doświadczenia innych miast dowodzą, że jest wręczprzeciwnie. Wprowadzenie strefy skutkuje usprawnieniem i upłynnieniem ruchusamochodowego. Z początku może to być zaskoczeniem dla kierowców, którzy zetknąsię z tego typu rozwiązaniem po raz pierwszy, ale generalne tendencje pokazują,że mimo niższej prędkości, ruch aut odbywa się szybciej.
Co się stanie z głównymi ulicami przelotowymi? Będzie trzebana nich jeździć wolniej?
Nie. Główne ulice, mające charakter ważnych ciągówkomunikacyjnych, nie są zaliczane do strefy tempo 30. Na takich ulicach NIEZMIENI SIĘ ograniczenie prędkości. Można po nich jeździć z prędkością, któraobowiązywała dotychczas. W Katowicach są to ulice: Mikołowska, Korfantego od ul. Moniuszki, Kościuszki – odul. Poniatowskiego, Francuska, Dudy-Gracza, Sokolska i Warszawska do ulicySzkolnej.
Co jeszcze warto wiedzieć o strefie tempo 30?
Otwarcie centrów miast na mieszkańców skutkuje tym, że czująsię w nich lepiej i bezpieczniej. Dzięki zwiększeniu ruchu pieszego, częstoobserwuje się tendencję zwiększenia obrotów w sklepach, lokalachgastronomicznych czy usługowych. Zwiększa się bowiem ich dostępność.
W jakich innych miastach mogę spotkać strefy tempo 30?
W Polsce strefy tempo 30 są wyznaczone między innymi wGdańsku, Krakowie, Poznaniu, Łodzi, Szczecinie, Opolu czy Radomiu. W miastachEuropy zachodniej są stosowane bardzo powszechnie. Można do nich zaliczyć:Berlin, Graz, Wiedeń, Barcelonę, Monachium, Lion, Turyn, Zurich czy Helsinki. Wniektórych miastach strefa taka obejmuje ponad połowę ulic miasta.
„