Pruszków: Miasto ma plan transportowy
Chociaż opracowania dokumentu wymagała ustawa, to władze miasta uzasadniają, że jest on potrzebny do tworzenia nowych lub modyfikacji istniejących linii autobusowych. Plan transportowy to dokument, który według wytycznych ministerstwa infrastruktury, mają opracować samorządy liczące 50 tys. i więcej mieszkańców oraz planujące wprowadzenie na swoim terenie przewozów w publicznym transporcie zbiorowym. Pruszków spełnia obydwa kryteria. Stosowne uchwały powinny być podjęte do 1 marca. Pruszkowscy samorządowcy zrobili to podczas styczniowej sesji rady miejskiej. Obszerny dokument zawiera charakterystykę sieci komunikacyjnej, połączeń ze stolicą, oceny dostępności publicznego transportu, badania przewozów i ich prognozy oraz przewidywane formy finansowania tych usług. Jak podkreśla Andrzej Brzeziński, autor opracowania, ważnym elementem jest tzw. część programowa. – Przyjęcie planu może być okazją do wyrażenia woli przez radę miasta, w jakim kierunku ma rozwijać się transport zbiorowy –powiedział podczas styczniowej sesji. – Zawarliśmy w nim sposób zorganizowania, trasy rozwojowe. Transport zbiorowy wraz z rowerowym i pieszym ma stanowić podstawę i być konkurencyjny do samochodowego. Założyliśmy, że zostanie utrzymana dotychczasowa gałęziowa struktura transportu zbiorowego. Podstawową rolę podróży aglomeracyjnych będzie świadczyć kolej, w tym WKD, natomiast podróży wewnętrznych – komunikacja autobusowa. Część programowa planu zawiera pomysły na zintegrowanie transportu zbiorowego wewnątrz miasta i w skali aglomeracji warszawskiej poprzez: wspólną informację pasażerską, ofertę przewozową, koordynację rozkładów jazdy, wspólny bilet na przejazdy miejskie i aglomeracyjne oraz usprawnienie węzłów przesiadkowych i powiązań z innymi podsystemami (dojazdami i przesiadkami z samochodów i rowerów –parkingi P+R i B+R).- Poprawie powinien ulec komfort podróży –dodał Andrzej Brzeziński. – Mam na myśli dojścia do przystanków, ich wyposażenie, powstanie karty praw pasażera. Zapisaliśmy także konieczność uzupełniania linii w miarę pojawiania się zapotrzebowania na przewozy z zastrzeżeniem, że powinno się to odbywać z uwzględnieniem kosztów operacyjnych, tj. po analizie potencjalnych korytarzy transportowych, ocenie popytu i rentowności linii. Dokument powstał w listopadzie ubiegłego roku. Projekt przeszedł konsultacje społeczne. Uwagi zbierano do 31 grudnia 2013 roku. – Wpłynęło ich 9, z czego jedną uwzględniono i dokonano korekty Planu Transportowego –tłumaczył Andrzej Brzeziński. Rada przyjęła uchwałę jednogłośnie. Z samego opracowania zadowoleni są włodarze miasta. – Dokument jest na pewnym poziomie ogólności, ale zawiera wiele elementów analitycznych –ocenia Andrzej Kurzela, zastępca prezydenta Pruszkowa. – Wczytując się w niego będzie można łatwiej i lepiej zaplanować nowe linie autobusowe czy ulepszać te istniejące. To strategiczny dokument, który może ulegać modyfikacjom. Podobny dokument, ważny dla całego pasma zachodniego opracowuje marszałek sejmiku mazowieckiego.