Protesty przeciwko liniowym zmianom ZDiTM Szczecin
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie szuka oszczędności i znalazł je poprzez zmniejszenie liczby wykonywanych wozokilometrów.
Zmiany te zostały wprowadzone na przełomie sierpnia i września i dotyczą kilku linii autobusowych. Takie działania wywołały sprzeciw części mieszkańców.
OTWARCIE SZAFERA – SKRÓCENIE LINII 75
W dniu 20 sierpnia miasto otworzyło budowaną przez prawie 2 lata ulicę Szafera dla ruchu samochodowego. Spowodowało to również zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej – linia 75 i nocna 521 wróciły na ulicę Szafera z tymczasowej trasy. Problem polega na tym, iż trasa rzeczonych linii kończy się na ulicy Szafera, zamiast na pętli autobusowo-tramwajowej Krzekowo, jak przed przebudową ulicy Szafera. Oznacza to, że mieszkańcy osiedla położonego przy ulicy Romera, jak i ulicy Szerokiej zostali pozbawieni bezpośredniego dojazdu do centrum miasta.
Miasto tłumaczy swoją decyzję faktem, iż nowa pętla przy ulicy Szafera ma stanowić docelowy układ komunikacyjny w rejonie osiedla Zawadzkiego. Ponadto, zdaniem urzędników potoki pasażerskie nie są duże na odcinku Szafera – Krzekowo, a mieszkańcy ulicy Romera mogą pokonać dodatkowe 150-200 metrów do przystanku… pieszo. W tej sprawie interweniowała Rada Osiedla Krzekowo-Bezrzecze oraz radni miasta. Na biurko Prezydenta Miasta trafiła również interpelacja.
SKUTECZNE PROTESTY
Działania mieszkańców przyniosły oczekiwane rezultaty. ZDiTM przychylił się częściowo do postulatów mieszkańców. Prawdopodobnie od 1 października linia 75 pojedzie na wydłużonej trasie od ulicy Szafera do pętli Krzekowo, lecz jedynie w godzinach szczytu w dni powszednie z częstotliwością około 15-25 min. Łącznie ma zostać wydłużonych około 30 kursów, które zapewnią skomunikowanie Krzekowa w porannym szczycie do godziny 9:00 oraz popołudniu od 13:30 do 17:00. Jednocześnie ZDiTM zapewnił, że będzie przyglądał się potokom pasażerskim na tym odcinku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei od 1 września cięcia dotknęły linię 66. Przed zmianami linia kursowała na odcinku Osiedle Bukowe – Podjuchy – Klucz. Od dnia 1 sierpnia linia 66 w związku z otwarciem pętli autobusowej „Podjuchy Dworzec” została wydłużona do nowej pętli. Jednocześnie od 1 września autobusy linii 66 realizują tylko 16 kursów na odcinku Podjuchy Dworzec – Klucz, zamiast 28 kursów przed zmianami. Według jednego z radnych, zmiany zostały wprowadzone bez konsultacji z mieszkańcami oraz bez przekazania informacji dla mieszkańców. Dodajmy, że pętlę Klucz obsługuje przez cały dzień linia 64. W tej sprawie miasto nie zabrało dotąd głosu.
CO DALEJ ?
Mieszkańcy Szczecina sprzeciwiają się nie tylko cięciom, lecz domagają się również wydłużenia trasy linii 61 do nowej pętli autobusowej - Podjuchy Dworzec. Pętla została wybudowana w ramach węzła przesiadkowego obsługującego przyszłych pasażerów SKM. Na nowej pętli trasę kończą dwie linie autobusowe dzienne, które jednak nie obsługują lewobrzeża i centrum miasta.
Kluczowa dla mieszkańców osiedla Podjuchy, linia 61 w dalszym ciągu kończy bieg na starej pętli. W tym przypadku z uwagi na brak środków finansowych ZDiTM nie określił, czy i kiedy trasa linii zostanie wydłużona.